• ElinC

Provera?

Är det någon mer än jag som ska äta provera innan man börjar med pergo. Och är det någon som äter det just nu? Är inne på 4de dagen...

• Svar på tråden Provera?
  • tantgrön
    Svar på #21
    särskilt om det är första gången man tar, en del tål ju bara en halv tablett,men det går säkert bra för er tjejer men ring direkt om ni får ont bara!

Kram
  • ElinC

Vad kan det vara för fel då? Om man får ont menar jag... Det verkar ju vara en hel djungel det här. Finns det några risker när man äter pergo?

• tantgrön
    Svar på #23
    Ja den största risken är väl att man kan bli överstimulerad och det som gör ont är att det blir för trångt i äggstockarna om flera ägg mognar sammtidigt... Sen finns inns det alltid risker med mediciner.. tex, cystor men det är så pass ovanligt eller att man är allergisk mot nåt ämne.. men jag tycker inte att det har vart några problem för mig och jag har ju ändå ätit tre tabletter... det är en vanlig medicin så man ska inte oroa sig i onödan men just om man får ont måste man kolla upp det, finns skräckexempel på dom som har fått åkt till akuten med magsmärtor för att dom blivit överstimmulerad...menar inte att skrämmas :-/ allt kommer säkert att gå bra! dom flesta som äter pergo får ju lyckligtvis den bebis dom väntar på
  • ElinC

Undrar om det var det min gyn pratade om? Hängde inte riktigt med i allt hon sa.
    Men det var nått att risken kunde öka för flerbarnsgraviditet. Men att jag ändå skulle få så låg dos att det inte skulle vara någon fara. Det kanske är därför jag inte skulle behöva göra vul heller?

• tantgrön
    Svar på #25
    1 av 10 får tvillingar av pergo annars är det 1 av 100.. så visst finns risken/chansen den är nog lika stor vid en tablett om man svarar bra på pergo...
  • ElinC

Känns som att det är ett litet problem att det skulle bli tvillingar. Som det är nu väljer iallafall jag mycket hellre tvillingar än inget barn. Tror nästan att jag skulle tycka att det var ännu bättre. Ju fler barn jag kan få dessto gladare blir jag. Speciellt när man har svårt att bli gravid, då är det ju bara bra om man kunde få två på en gång.

• Änglagård

Vad jag har hört av min läkare så är det viktigt att man beställer tid för UL så att de kan kontrollera dels om man släpper ägg så att de kan vägleda en till när det är störst chans att bli gravid samt att det är viktigt att de får titta hur många ägg som mognat så att det inte släpps för många ägg, för då måste medicinstyrkan regleras.
    Att man släpper två ägg är OK, men så fort man släpper 3 eller fler så innebär det en stor risk, då flerbarnsgraviditeter är mer riskfyllda.
    Det är nog lätt att tycka/känna att det gör inget om jag får trillingar, fyrlingar, femlingar eller mer..bara jag får mitt/mina efterlängtade barn.....MEN...det är en oerhörd risk med den här typen av graviditeter, så det är inget man bör eftersträva.

Lycka till för er !!! // Ängla-Li

• mmiaa

Går inte tiden vansinnigt sakta? Känns som om det är 100 provera-tabletter kvar innan man får börja med Pergotime.....!

• ElinC

mmiaa: Ja visst gör det... Men idag har jag bara en kvar till kvällen. Sen får man väl se vad som händer.

Jag har fått massor med finnar. Jobbigt! Undrar om det kan bero på proveran? Det fanns med som en mindre vanlig biverkning. Just nu har jag den största finne jag nånsin sett på hakan. Lagom till första dan på nya jobbet, TOPPEN! Inte!

Svar på tråden Provera?