För överviktig för att bli gravid?
Hej.
Jag är en ung tjej på 25+, 163 cm lång, och som väger 100 kg. Jag och min kille vill så gärna ha barn men det som hindrar oss är min övervikt.
Han och hans föräldrar anser att det inte är sunt för mig att bli gravid ännu. Att det kommer att vara en påfrestning för mig och min kropp. Att jag kanske inte klarar av hela graviditeten. De tycker att jag skall gå ner i vikt och därefter bli gravid. De anser att jag bör väga ca 80 kg, vilket även det är en övervikt enligt BMI tabeller.
Jag förstår att de vill mitt bästa och att det de säger till mig är av välvilja, men det gör sååå ONT i mig ändå. Jag kämpar med min övervikt och det går långsamt framåt.
Vad tycker ni är en hälsosam vikt för en graviditet?
Hur förhåller sig en barnmorska till det att man UNDER sin graviditet vill gå upp minimalt (eller inget alls) i vikt. Alltså äta sunt och motionera UNDER graviditeten för att inte öka i fett %.
För man kan ju gå ner i fett % och kg, men att dessa "kilon" istället ersätts av foster, fostervatten, moderkaka etc och därmed blir det totala minimal viktuppgång under graviditeten. Hur ställer sig en barnmoska till det?
Endast seriösa svar tack.