• Anonym (Överviktig)

För överviktig för att bli gravid?

Hej.
    Jag är en ung tjej på 25+, 163 cm lång, och som väger 100 kg. Jag och min kille vill så gärna ha barn men det som hindrar oss är min övervikt.

Han och hans föräldrar anser att det inte är sunt för mig att bli gravid ännu. Att det kommer att vara en påfrestning för mig och min kropp. Att jag kanske inte klarar av hela graviditeten. De tycker att jag skall gå ner i vikt och därefter bli gravid. De anser att jag bör väga ca 80 kg, vilket även det är en övervikt enligt BMI tabeller.

Jag förstår att de vill mitt bästa och att det de säger till mig är av välvilja, men det gör sååå ONT i mig ändå. Jag kämpar med min övervikt och det går långsamt framåt.

Vad tycker ni är en hälsosam vikt för en graviditet?
    Hur förhåller sig en barnmorska till det att man UNDER sin graviditet vill gå upp minimalt (eller inget alls) i vikt. Alltså äta sunt och motionera UNDER graviditeten för att inte öka i fett %.
    För man kan ju gå ner i fett % och kg, men att dessa "kilon" istället ersätts av foster, fostervatten, moderkaka etc och därmed blir det totala minimal viktuppgång under graviditeten. Hur ställer sig en barnmoska till det?

Endast seriösa svar tack.

• Svar på tråden För överviktig för att bli gravid?
  • Jossan

jag väger 133kg vägde 121kg när jag blev gravid med min son som är 10 månader nu..
    i v 40 vägde jag 123.5kg alltså ökat i vikt med 2.5kg.. sonen vägde 3375gr och sen tillkommer ju moderkaka etc.. så eg gick jag ner i vikt däremot gick jag upp i vikt trots ammningen

kram J

• Anonym (Överviktig)

Tack för svar.

Hur ställde din omgivning sig till det att du blev gravid trots din övervikt?
    Var det fysiskt jobbigt att bära på ett barn? Jag blir andfådd redan nu av att gå upp i trappor etc.

Min omgivning menar väl, men jag inser att de skulle tycka att jag är dum och egoistisk om det skulle ske nu. Mina egna föräldrar som så gärna vill få barnbarn säger också till mig att skärpa mig och gå ner i vikt så jag kan bli gravid snart.

• Jossan

min omgivning brydde sig inte om att jag var överviktig (min mamma klagade lite men det gör hon jämt så det brydde jag mig inte om)
    men det kan ha berott på att vi bara var ihop i 1.5 mån när jag hade ägglossning..
    det var jobbigt att bära Onis men det berodde inte alls på övervikten utan på allt skit jag fick under graviditeten som foglossning, ligamentsmärtor och värkar sen v 16..hade jag kunnat få både som smal och fet..
    det är ert val att skaffa barn inte era släktingars säg till dom att dom slipper bära på fostret så dom borde inte lägga sig i
    kram J

• Åsa

Övervikten i sig spelar mindre roll hos en fullt frisk och vältränad person, fast det är ju inte alla överviktiga. Saken är snarare att övervikt kan orsaka ohälsa som gör att man kan få svårt att bli gravid respektive högre missfallsrisk. Enligt en frågespalt jag googlade fram nu är det över BMI 28 detta samband syns. (I några fall kan övervikten också vara kopplad till t ex försämrad sköldkörtelfunktion som ger samma följder.) Detta är statistik och hindrar inte att fullt med överviktiga kvinnor klarar graviditeten utmärkt.

Ingen skulle rekommendera att hålla igen medvetet under graviditeten i syfte att gå ner i vikt. Men så länge du äter nyttigt och i normala mängder är det ingen fara. Det var faktiskt vad jag själv gjorde, inte för att gå ner i vikt utan för att jag tappade lusten för sött och fett och delvis för mat över huvud taget, så maten jag åt var normala mängder nyttig mat jag åt för att jag "skulle" äta samt frukt som var det enda jag ville ha. Gick heller inte upp mer än ett par kilo fram till sista månaderna. Å andra sidan ligger jag över gränsen för fetma i BMI så bebisen hade väl att ta av

• Anonym (Överviktig)

Jag kämpar med vikten. Äter just nu Reductil sedan 1 månad. Hoppas nå 80 kg tills årsskiftet. Jag vill så gärna ha barn, men jag vill också vara förnuftig så att jag inte utsätter min kropp och barnet för fara genom min övervikt.

Har kikat lite på nätet. Många artiklar tyder på att man skall undvika graviditet vid fetma.
    Jag har ju BMI på: 37,6.

www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,662790,00.html

www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,505544,00.html

• Anonym (Smällfet)

Jag är 30+, 160 cm lång och vägde 111 kg vid inskrivningen i v12. Min BM diskuterade bara vad man ska/kan äta när man är gravid och nu i v37 har jag inte gått upp ett gram. Dels försvann mitt sötsug och aptit överhuvudtaget, sen har jag koncenterat mig på så mycket grönsaker som möjligt.

Låt inte varken din vikt eller hans släktingar stå i vägen om ni vill skaffa barn! Övervikt är inget skäl för att vänta, och framförallt inte låta ANDRA avgöra när DU ska skaffa barn. Man vet inte innan hur man kommer att må under graviditeten och man kan vara normalviktig och ändå åka på alla krämpor o skit! Min BM är förvånad över mina fina värden och jag har aldrig haft ett sånt bra blodtryck som jag har nu. Kort sagt, en normalgraviditet.

Håller tummarna för dig!

• Axz

Jag har min egen teori, om den stämmer eller inte har jag inte en aning om Klarar kroppen av att bära en bebis så blir man gravid. Är man för överviktigt enligt ens egen kropp säger den ifrån genom att inte bli gravid.

• Anonym (Överviktig)

Kan ligga en del i din teori Axz.

Vi försökte nämligen tidigare men vi lyckades inte. Om jag tänker efter så har jag egentligen aldrig riktigt varit den som "skyddat" mig särskilt bra, och aldrig har jag blivit gravid. Så kanske jag inte kan pga min övervikt, eller kanske jag inte kan överhuvudtaget.... vem vet.

Nu när jag äter reductil så kan jag ju inte försöka bli gravid pga medicinen. Men efter årsskiftet (om viktminskningen går som jag vill) kan vi ju förhoppningsvis försöka igen.

• Leidy

Jag vägde 90 kg vid inskrivningen och är 155-160 lång, och har mått bra genom hela mina graviditet, Är 22 och väntar tvillingar..Min BM sa inte så mycket, ingen aning om vad jag väger, tycker inte det spelar så stor roll just nu kan ändå inte banta...Och det e ingen som har haft några åsikter alla e bara glada för en...det e inte själviskt...Synd att folk har sina åsikter så länge du mår bra så varflör inte....kram lycka tll med allt

• MrsK

Axz:
    Visst kan övervikt ha en fot med i spelet, men man måste tänka sig för när man säger sådär...
    Jag är överviktig och kämpar som fan nu med de pga att vi inte kan få barn.
    Problemmet ligger inte bara hos mig utan även min man så enda settet vi kan få barn är via IVF.
    De finns så mycke överviktiga och normala kan ha endå.
    PCO är väldigt vanligt här på FL och de finns hos både normala som överviktiga.
    Många överviktiga har lyckats...

TS:
    Vill ni ha barn tycker jag att ni ska köra på och skita i vad andra säger...
    Se de som en enormbonus om du själv vill kämpa med vikten.
    Jag tycker de är starkt.
    Varför inte göra båda och sen låta tiden avgöra...
    För skulle de vara något annat som gör att ni inte får barn så kan ni söka hjälp tidigare än om du väntar.

• Anonym (BigSister)

Säger dina svärföräldrar att du är för tjock?! Be dem fara och flyga!!! Vik aldrig ner dig och skäms över den du är - du behöver inte be om ursäkt för din blotta existens som överviktig - däremot behöver de be dig om ursäkt om de ens har hintat om att du inte duger som du är!!! Massor av kramar!!!

• Axz

Mrs K: Jag skrev ju att teorin var ett hemmabygge klart och tydligt. Pco har ju inte någonting med TS fråga (som handlade om hennes övervikt) att göra eftersom det drabbar vem som helst (synd att någon alls ska behöva drabbas!) Om det lät som jag själv hade svergies snyggaste kropps så var det inte meningen, här kollar vi in fröken kylskåp! Och jag har två barn. lycka till med bebisverkstan!

• Buttelina

Jag vägde 80 när jag blev gravid. Det tog mig två år och min gyn tyckte att jag skulle gå ner till 60 kg. Har du tagit hormon prover för att se om DIN vikt verkligen påverkar??? De kan se om du har ökat manligt könshormon som bildas i fettvävnaden, och det är i så fall denna ökade halt som försvårar för dig att bli med barn. Men så behöver det inte vara för dig.

Man behöver inte alls öka mycket inder en graviditet, barnet får ändå vad det behöver. En tjejkompis till mig hade i vecka 32 gått upp ca 1.6 kg och det tyckte barnmorskan var jättepositivt.

Det behöver inte bli så mycket tyngre...

• Anonym (Enligt medicinska termer)

Enligt socialstyrelsen och medicinska artiklar. Så finns det riskerar med att skaffa barn. Både för barnet och mamman om bmi är över 30= fetma.

Större risk att barnet får missbildningar. Att mamman får missfall eller havandeförskapsförgifting.

Finns många komplikationer både hos barn och mamma. Bara att googla vad socialstyrelsen och läkartidingen säger om detta problem. Det kan fortfarande gå bra för dig ts om du skaffar barn nu. Men riskerna är större för dig och ditt barn nu. Gomspalt, downs syndrom osv.

• Anonym (lego)
    Anonym (Enligt medicinska termer) skrev 2023-12-03 15:09:40 följande:

Enligt socialstyrelsen och medicinska artiklar. Så finns det riskerar med att skaffa barn. Både för barnet och mamman om bmi är över 30= fetma.

Större risk att barnet får missbildningar. Att mamman får missfall eller havandeförskapsförgifting.

Finns många komplikationer både hos barn och mamma. Bara att googla vad socialstyrelsen och läkartidingen säger om detta problem. Det kan fortfarande gå bra för dig ts om du skaffar barn nu. Men riskerna är större för dig och ditt barn nu. Gomspalt, downs syndrom osv.

Tråden är från 2005, så TS har säkert fått barn som är stora nu. 
  • Anonym (Va)

Blev lite förvånad när TS skrev att hon är överviktig, det är ju fel det korrekta är fetma. 

Svar på tråden För överviktig för att bli gravid?