• Åsa

För överviktig för att bli gravid?

Övervikten i sig spelar mindre roll hos en fullt frisk och vältränad person, fast det är ju inte alla överviktiga. Saken är snarare att övervikt kan orsaka ohälsa som gör att man kan få svårt att bli gravid respektive högre missfallsrisk. Enligt en frågespalt jag googlade fram nu är det över BMI 28 detta samband syns. (I några fall kan övervikten också vara kopplad till t ex försämrad sköldkörtelfunktion som ger samma följder.) Detta är statistik och hindrar inte att fullt med överviktiga kvinnor klarar graviditeten utmärkt.

Ingen skulle rekommendera att hålla igen medvetet under graviditeten i syfte att gå ner i vikt. Men så länge du äter nyttigt och i normala mängder är det ingen fara. Det var faktiskt vad jag själv gjorde, inte för att gå ner i vikt utan för att jag tappade lusten för sött och fett och delvis för mat över huvud taget, så maten jag åt var normala mängder nyttig mat jag åt för att jag "skulle" äta samt frukt som var det enda jag ville ha. Gick heller inte upp mer än ett par kilo fram till sista månaderna. Å andra sidan ligger jag över gränsen för fetma i BMI så bebisen hade väl att ta av

Svar på tråden För överviktig för att bli gravid?