• kvinnan47

Matkostnader 18åring

Jag har en tonåring som får klara sej på 40kr per dag i matkostnader. (bor inte hemma utan i ett utslussningshem)Han får ett mål mat i skolan vardagar men det är allt.Han är förtvivlad av att bara äta nudlar och ravioli på burk varje dag. Är det någon som vet vad dagskostnaden brukar ligga på för en tonåring? Jätte tacksam för snabba svar.

• Svar på tråden Matkostnader 18åring
  • Pysen

Men 7 dagar i vecka och 40 kr är ju 280 kr.. Det räcker ju till ganska mycket med tanke på att han äter 1 mål mat varje dag i skolan...

• violet

Kan han inte köpa annat för 40 kr om dagen än nudlar och ravioli? Man kan ju få mkt annat nyttigare för den pengen.

• Aros

40kr om dagen blir 1200kr i månaden. En mer än rimlig kostnad för mat. När jag pluggade så hade jag i min budget satt maten till 800kr och det räckte mer än väl. Det räckte till frukost, lunch köpt på restaurangen i skolan 2 ggr i veckan, middag varje dag och mellanmål. Helt vanlig lagad mat, aldrig ravioli eller annan äcklig burkmat. Åt även pizza några ggr i månaden. Handlar helt enkelt om vad man lagar för mat och hur man handlar. Går man till affären varje dag med sina 40 kr så blir det inte så ekonomisk, men laga t ex lasagne och frys in portionsvis.

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • kvinnan47

Med tanke på att 1l mjölk kostar 8kr 1 limpa det billigaste bröd 10-15 kr, en bit ost 48 kr + allt annat som potatis ris pasta, skulle ni överleva på det?

• Fia Lundbom

Konsumentverkets riktlinjer för 18-årig man är 1480 kr/mån om alla mål äts hemma utom vardagslunch.
    1920 kr/mån om alla mål äts hemma.

40 kr/dag att klara frukost, mellanmål och middag känns väldigt lite.

• Dino78

Bara för maten ser jag det inte som ett problem men ska man ha mjölk och sådant till blir det ju ganska lite.
    Men storpack pasta, storpack köttfärs och lök och krossade tomater så kan man få ut rätt många portioner och därmed hamna en bra bit under 40:- per dag. En matlåda kan man säga kan ligga runt 15-25:- beroende på vad det är för mat. Och då har man per dag utrymme att köpa mjölk och sånt. Men visst låter det snålt...minst en tia skulle ju inte sitta fel. Men det går nog om man handlar ekonomiskt.

DIF i själ och hjärta
  • Indillia

Men en ost räcker ganska länge för en person och man äter väl inte en hel limpa om dagen? Det går åt 1-2 per vecka för mig och två småbarn.

Det går nog bra att klara sig på 40kr/dag. Man får som sagt laga större mängder och frysa in.

• Pysen

Men TS.. Har du pratat med dom ansvariga om att du tycker det är för lite? Vad säger dom?

• CosmicCat

Lite snålt kanske, men det borde räcka till annat än nudlar och ravioli. Potatis, ris och pasta är ganska billig mat som mättar bra. Men det är klart att går man varje dag och handlar för 40 kr räcker det inte till mycket, utan man får ju "spara" så att man har råd att köpa basvarorna och sedan komplettera med kanske 1 liter mjölk varannan dag. Vilka möjligheter har han att förvara matvaror? Har han ex tillgång till frys så kan han ju köpa köttfärs och frysa in i lagom stora paket, eller annat kött/fisk/fågel då det är extrapris.

Svar på tråden Matkostnader 18åring