• kvinnan47

Matkostnader 18åring

Jag har en tonåring som får klara sej på 40kr per dag i matkostnader. (bor inte hemma utan i ett utslussningshem)Han får ett mål mat i skolan vardagar men det är allt.Han är förtvivlad av att bara äta nudlar och ravioli på burk varje dag. Är det någon som vet vad dagskostnaden brukar ligga på för en tonåring? Jätte tacksam för snabba svar.

• Svar på tråden Matkostnader 18åring
  • star83

Kan inte du hjälpa honom med pengar så att han kan handla lite mer mat då??

• Pysen

Har han inte mer pengar som ex studiemedel eller liknande...??

• Krabbolina

istället för att kränga en massa limpmackor kan man lära sig äta gröt som mättar bättre och är mycket billigare än limpa.
    En ost varar ganska länge om man nu inte enbart lever på ostmackor.
    Pasta är en billig basvara och mättar bättre än nudlar. Till pasta kan man ha en massa olika tillbehör, kött, grönsaker osv osv.

Köper han typ en burk ravioli om dagen så borde han få pengar över om han nu köper en billig ravioli. En burk euroschoppers ravioli kostar 7 kr.

• thatisgreat

jag hade 200 kr i veckan till mat. Jag klarade mig inte vilket påverkade både min hälsa och studierna.
    Det är mycket smågrejer man måste ha när man ska laga mat, det blir snabbt mycket småkostnader och lägger man ihop dom så blir det en del pengar.

• ThisIsMe

Jag köper mat för knappt 1500 varje månad och då får jag inga mål gratis. Och jag äter aldrig nudlar eller äcklig burkmat. Jag äter rent kött och ren fisk och mycket grönsaker. Klart han klarar sig på 40 kr/dag!

• violet

Ja jag skulle lätt klara mig på 40 kr om dagen till mat. Man får ju planera sina inköp också och köpa storpack och laga mycket mat själv som kan bli riktigt billig.

• violet

Istället för bröd kan han äta knäckebröd, det är jättebilligt och jag antar han inte äter upp ett helt paket på en dag?
    Havregrynsgröt är också superbilligt som frukost och nyttigt för den delen.

• kvinnan47

Ett stort tack till er alla förstående människor !

• LaFontaine
    thatisgreat skrev 2008-10-07 13:54:33 följande:
    jag hade 200 kr i veckan till mat. Jag klarade mig inte vilket påverkade både min hälsa och studierna.Det är mycket smågrejer man måste ha när man ska laga mat, det blir snabbt mycket småkostnader och lägger man ihop dom så blir det en del pengar.
    Du får tänka på att det i det här fallet är en tonårspojke vi talar om. Tonårspojkar är ju som bekant ganska hungriga

Min 17-årige bror, som för övrigt tränar 6 gånger i veckan, kan utan problem äta fyra, fem mackor för att en timme senare äta två rejäla portioner mat, för att sedan ta ett par kvällmackor ett par timmar senare. Detta sköljs ner med någon liter mjölk. Han går således lååångt över 40 kronor om dagen!
  • Nidorina

40 kr är inte mycket, men äter man ett par tallrikar havregrynsgröt och sen fyller på med någon macka, till frukost (samma till kvällsmat) och så lagar rejäl mat till middag (storkok och frysa in), det finns ju ofta tex skinkstek till någorlunda bra pris så kan det väl gå. ½ liter mjölk om dagen bör ju räcka, speciellt om mjölk ingår i lunchen han får - man behöver ju inte hälla i sig mjölk som törstsläckare. Så jag tror man klarar sig men något utrymme för "lyx" kanske inte finns. Jag tror faktiskt att mina tonåringar äter för mindre än 40 kr/dag hemma men då lagar jag ju storkok, kokar blåbärssoppa (plockar bär själv), bakar bröd själv etc. Men då är ju tillgång till frys ett måste och det kanske han inte har?

• Fia Lundbom

Vi pratar om en tonåring. Hur många tonåringar håller på med stor-kok ? De vet väl knappt vad det är.

Jag skulle gissa att istället för bra mat blir det nudlar och ketchup för den pengen.

• Jo  anna

Det är ju billigare att köpa ett storpack makaroner än nudlar, som inte alls är speciellt billigt egentligen.

• Fia Lundbom

Min poäng är inte att det är billigast med nudlar utan att det blir dålig mat som de äter.

Det är möjligt att det blir billigare med makaroner i storpack.

Jo anna skrev 2008-10-08 10:31:24 följande:

Det är ju billigare att köpa ett storpack makaroner än nudlar, som inte alls är speciellt billigt egentligen.
  • Mrs Ray

Du är hans förälder - kan du inte bidra med pengar?

För övrigt finna det mycket man kan äta som är billigt - ge din son en kokbok eller leta upp bra recept på nätet tillsammans med honom. Äter man efter säsong så kan man äta rätt bra för lite pengar. Just nu morötter och andra rofrukter t.ex. och köttfärs brukar gå att få på extrapris, Man kan göra egen pastasås på krossade tomater, oliver osv, äta fullkornspasta för mer mättnad.

Hjälp honom köpa in lite basvaror som olivolja, kryddor, konserver, tomatpuré, fullkorsnpasta, bulgur, ris. Med det som grund kan man komma långt och kanske kan sonen på kuppen lära sig att laga mat!

• Jo  anna

Kan inte mamman få pengarna och laga massa mat som han kan få då?

• Fia Lundbom

Curling

Jo anna skrev 2008-10-08 10:55:52 följande:

Kan inte mamman få pengarna och laga massa mat som han kan få då?
  • fairyfloss

Ja alltså, som många har sagt är det självklart möjligt att överleva på 40 kronor om dagen, om man äter vegetariskt, undviker dyra mjölkprodukter och väljer billiga alternativ. Men lite snålt är det ju.

Vi försöker äta billigt. Saker vi kan äta är tex:
    - Pasta med tomatgryta, som har linser och aubergine/zuccini och lök och ev. morötter i.
    - Ungsbakade rotfrukter (de som är billiga just då) med ungsbakad fisk från fiskblock.
    - Billigt kött (här kan man köpa kängru som är både billigt och supernyttigt, gissa vart jag bor ) med ris och nån grönsak.
    - Havregrynsgröt med skivad banan.

Sen äter vi ganska mycket grönsaker och frukt också, och vår matkostad per person ligger kanske runt 60 kronor om dagen. Och då kostar det lite mer för oss eftersom jag måste ha specialprodukter (vete och mjölkfritt). Men tänker man på att det tillkommer skatt i Sverige så blir det nog ungefär så. Fast då äter vi alla mål hemma. På 40 kronor kan man nog klara sig om man inte köper frukt och grönt i så stor mån, men det är ju inte superkul. Och som tonåring är man ju inte så jättebra på att laga storpack och vegetariskt för en tonårskille är inte alltid så poppis. Så jag förstår honom, men det är ju inte en orimlig summa. Men nån femma till om dagen skulle ju inte skada.

• BöljandeGräset

Ja, visst kan man vända och vrida på 40spänn om dagen men då får man nog vara medveten om sin budget varje dag och planera noga. Det är tufft om man är 18 och kanske fortfarande lever lite för dagen, med ålderns rätt. Min 17åring hade nog också haft betydande svårigheter med att fixa det. Sen å andra sidan när ska man lära sig ett ekonomiskt tänk? Det är ju i unga år som det är bra att grundlägga ett sådant förhållningssätt, det gör att man senare som vuxen kan gå tillbaka till ett magert liv och fixa det om det kniper under en period. Det finns inget mer patetiskt än bortskämda vuxna som inte klarar sig under lite press. Har grabben bra vuxet stöd där han bor som kan hjälpa honom att få sina 40 spänn om dagen att räcka eller får han själv lösa det?

Svar på tråden Matkostnader 18åring