• riotflickan

Ergonomisk bärsele vs babyBjörn

Hej alla!

Sökfunktionen verkar vara... eh.. ur funktion. Så jag startar väl en ny tråd.

Jag hade tänkt att köpa en BabyBjörn, men har nu fattat att den av nån anledning inte är ergonomisk? Gäller det baby eller bärare?

Ska man då alltså köpa en ergonomisk istället, typ Manduca? exakt VAD är det som gör den ergonomisk?

Kanske skulle lagt tråden i föräldraförat, men jag läser aldrig där...

• Svar på tråden Ergonomisk bärsele vs babyBjörn
  • raspberryrevolution

Babybjörnen, är det mer balastning på axlar än andra ergonomiska bärselar. Finns BB med ryggförstärkning som är lite bättre. Sen är det lite olika från märke till märke, när man kan börja använda dem med tanke på barnets vikt och längd

• yoshimi

Om du går in på förälder finns det ett helt underforum som heter Bärsjal / bärsele,.

• Catti41

Dessutom är det dålig ekonomi att köpa en Babybjörn. I en sådan kan man bara bära barnet upp till 10 kilo. I en ergonomisk sele kan du bära barnet tills dess det är upp till 25 kilo tungt. Dessutom kan du i de flesta bära barnet från det att det är alldeles nyfött, i en Babybjörn behöver barnet vara runt 4 kilo har jag för mig. Dessutom kan man bära på ryggen, länge.

Alltså: du får mycket mer sele och bärtid för pengarna.

• Koffie

Det beror nog lite på typ av ergonomisk sele... En BabyBjörn är ju ändå rätt ergonomiskt utformad för föräldern.
    Själv har jag en Ergo och den funkar väldigt bra för mig och min man. Jag har själv mycket ryggproblem (och tunga barn), men tycker att Ergon fördelar lasten väldigt bra och är skön att använda. Den kan man inte börja använda förrän bebin är ett par månader (då har man bebin på magen, inåtvänd) och när den blir större/äldre har man barnet på ryggen. Den lär ska vara bra för barnet för att bebisen sitter lite med rundad rygg och sitter inåtvänd. I en babybjörn vänder man barnet utåt vid den åldern och sitter barnet rakare och mindre skyddat.

Jag skulle inte vilja använda en babybjörn på det sättet - däremot tror jag den är väldigt bra just under den första tiden när man vänder barnet inåt.

• Flickan och kråkan

En ergonomisk är ergonomisk för både bärare och barn.....det är inte Babybjörnen.

En ergonomisk bärsele är konstruerad ungefär som en riktigt bra ryggsäck för vandrare. Tyngden bärs huvudsakligen på höfterna och inte av axlar/rygg.

I en ergonomisk bärsele sitter barnet i grodposition med lätt rundad rygg (ej i Babybjörn) vilket är viktigt om man vill bära mycket och låta barnet sova i den.

• riotflickan

OK, tack för alla svar! Jag fattar skillnaden nu!

Så, vilken ergonomisk bärsele rekommenderar ni? Ergo sa nån, men fler?

• Signatur

Riotflickan:
    Jag rekommenderar att du går in på www.sjalbarn.se och kollar forumet där. Där finns många ergonomiska selar recenserade och det arrangeras även träffar så man kan få prova innan man bestämmer sig.

• Flickan och kråkan

Har en Manduca och den är verkligen super. De ergonomiska bärselarna är egentligen rätt lika, bara vissa detaljskillnader så mycket är en smaksak.

Manduca
    Ergo
    Beco
    Patapum
    m.fl.

Det jag gillar med manducan är bla att man kan bära direkt utan insats för nyfödd (behöver man t.ex. i ergon), och så kan man reglera "rygghöjden" för barnet. Finns två lägen liksom. Becon är klart snyggast (tycker jag)

Håller med signatur, gå in på sjalbarn.

• Linny

Har haft en BB Active till sonen. När han föddes så köpte jag en av bara farten. Visste inte att det fanns alternativ.

En ergonomisk sele är mer ergonomisk både för barn och bärare. BB är dock helt ok för bäraren men oergonomisk för barnet. Speciellt när man bär barnet framåtvänd. Det är helt fel sittställning för ett barn. Den optimala sittställningen är "grodpositionen". I BB så läggs felaktig belastning på barnets höfter.

Med en ergonomisk sele kan du egentligen bära så länge du själv orkar. I BB ska du bära korta stunder, för barnets skull.

Jag har nu köpt en Beco Butterfly. De är inte bara bra utan supersnygga också Den går att använda från dag ett Den har en inbyggd babyinsats och så kan man använda den hur länge som helst egentligen. FÖrdelen gentemot en BB är ju också att du kan bära barnet på ryggen. Så det är ju toppen om man vill ut i skogen osv även när barnet är för stort för att bära på magen.

Svar på tråden Ergonomisk bärsele vs babyBjörn