Inlägg från: riotflickan |Visa alla inlägg
  • riotflickan

Ergonomisk bärsele vs babyBjörn

Hej alla!

Sökfunktionen verkar vara... eh.. ur funktion. Så jag startar väl en ny tråd.

Jag hade tänkt att köpa en BabyBjörn, men har nu fattat att den av nån anledning inte är ergonomisk? Gäller det baby eller bärare?

Ska man då alltså köpa en ergonomisk istället, typ Manduca? exakt VAD är det som gör den ergonomisk?

Kanske skulle lagt tråden i föräldraförat, men jag läser aldrig där...

• Svar på tråden Ergonomisk bärsele vs babyBjörn
  • riotflickan

OK, tack för alla svar! Jag fattar skillnaden nu!

Så, vilken ergonomisk bärsele rekommenderar ni? Ergo sa nån, men fler?

• riotflickan

Oj, tack för alla tipsen. Har en kompis som är i USA nu... kanske ska utnyttja det!

Vi tror att vi kommer att bära henne MYCKET, då vi båda gillar idén med sjal/bärsele... men sen vet man ju aldrig om HON gillar det! Ska få låna en långsjal av kompisar som bara använder BB nu, de använde bara sjalen i början.

Har redan varit inne på sjalbarn.se men det är bra att andra får tipset!

Efter vad ni skrivit här ska jag INTE köpa BB i iallafall! Men kanske ska börja med sjalen vi får låna och se sen om man vill "uppgradera" sej till en ergonomisk sele.

Tack alla!

• riotflickan

Åh, nu blev jag peppad på en Beco Butterfly. har surfat runt lite. Tycker dock att den som heter "Butterfly II" verkar bättre.

Citerar en sida då:
    "The Butterfly II is the current model, produced from September 2008 on. The infant insert is detachable and can be placed in the outside pocket when not in use. The sleeping hood has a contoured shape and attaches inside the outside pocket. The shoulder straps have a maximum length of 22 inches long."

Jag antar att ingen här har den nya ännu och kan utvärdera skillnaderna?

Många fina färger... eftersom vi inte ska köpa vagn (får en gammal Emmaljunga av bekanta) så kanske man kan kosta på sej en sån här ändå! :)

• riotflickan
    Linny skrev 2008-10-08 18:13:58 följande:
    insatsen är supertunnt tyg så jag tror varken det gör till eller från. Jag valde mellan nya och gamla och valde gamla. Helt enkelt för att den kostade 109 dollar istället för 139 faktiskt Kändes som om de nya grejerna var rätt onödiga. Har vänner som provat båda.
    Ah, DET är ju en bra anledning! Var köpte du den? Vad heter de stora barnaffärskedjorna i USA? Tänkte kanske skicka dit min kompis om hon har tid... Hon bor i Florida, nära Orlando.
  • riotflickan

Tack Linny, du är guuuld!

• riotflickan

Lutar åt en Beco Butterfly i Aubrey. Räknade ut att vi kommer spara ca 500 spänn om kompisen skickar från USA. Inte helt försumbart!

• riotflickan

To each his own... Jag ska köpa Beco, trallallallala!

• riotflickan

Jag tycker att ska man ändå köpa en så kan man lika gärna göra lite research och köpa det som är EVIDENSBASERAT bäst för barnet. Alltså inte: "Jag använde BB till mitt barn och det mår bra idag".

Det är ungefär som att säga att "Jag känner fyra personer som åt Brieost och ingen av dem fick missfall." Det är ganska långt ifrån statistiskt säkerställt! Min mamma åt gorgonzola under hela sin grav med mej 1979/80 och jag kom ju ut frisk (Ja, lite smådefekter får man väl räkna med! ;) ) Det fanns ju inga såna kostråd på den tiden och hon hade galna cravings på gorgonzola. (Kan vara därifrån jag fått mitt beroende...)

Men man behöver väl inte kritisera folk för att de använder BB. Man kan upplysa dem om fakta och sedan låta det vara! Om de sen tar åt sej lite för mycket så får väl det vara DERAS sak och dåliga samvete, eller vad det nu är.

Har hittat en Beco Butterfly II på extrapris med gratis shipping (worldwide) från USA. Ska köpa NU!

www.theportablebaby.com/becobabycarriers.html

• riotflickan
    Linny skrev 2008-10-10 07:27:55 följande:
    Men vad konstigt att de skickar till sverige. Det får de egentligen inte (inte din huvudvärk dock). Beco säger själva att de tar ifrån de som gör så, rätten att vara återförsäljare..
    Härligt för mej då, som hinner beställa innan de upptäcker det! Det är ju vanligt att det är så, de vill väl inte konkurrera ut sina egna återförsäljare. Kalaset gick dock på 1010 kronor, och i Sverige kostar de över 1500 (Butterfly II alltså). Fet chans att man vill betala 50% mer för att man bor i Sverige liksom!
  • riotflickan
    Linny skrev 2008-10-10 09:52:13 följande:
    Hihi Jag fick ge hela 750 kronor
    Jaja, men du var ju på plats i staterna! Och så köpte du FÖRRA årets, HALLÅ! ;)

Skämt åsido, sidan jag köpte ifrån hade bara den nya, jag hade gärna köpt den gamla för bättre pris! Det var ju den enda jag hittade som skickade till Schweden och jag tyckte det blev enklast så! Slippa terrorisera kompisen.
  • riotflickan
    minatre skrev 2008-10-10 09:31:12 följande:
    Becon är såååå fin Och självklart väljer man att köpa den från USA där priset är bättre om man kan....
    Jag hade ju kunnat gå å klämma på den här i Sthlm först, men jag var för lat... är sjukskriven också så internetshopping är ju guld värt!

Hoppas att vi blir nöjda, men det tror jag att vi blir! Annars får man väl sälja den på Blocket!

Jag tyckte det blev en fin färg också... men det är inte det viktigaste.
  • riotflickan
    Linny skrev 2008-10-10 11:28:38 följande:
    Jaja Jättebra att du kunde hittta en, dessutom ny och dessutom som skickar till sverige!
    Ja, tack för alla tips, Linny!

Nu är det bara en jäkla bebis som ska komma också... i JANUARI. Förmodligen kollar folk konstigt på en på stan om man bär omkring en docka i den. :) Om man är över 7 år gammal alltså... (Det finns en dock-variant också!)
  • riotflickan
    Linny skrev 2008-10-10 13:22:30 följande:
    Min kommer ju också i januari. Längtar!! Så selen får ligga där så länge Ska bara försöka kränga BB Active också, och så göra iordning barnrummet.. och miljarder andra grejer *haha*
    Jo, det finns en del grejjer kvar att göra... det ska jag inte förneka. Har bara köpt lite kläder än så länge. Behöver fler bodysar bl.a. Får inte köpa själv, för maken vill vara med! Vilket iofs är trevligt, men vad ska man göra hela dagarna?

Fixa ny madrass til vaggan (får låna en, men vill ha en fräsch madrass), skötbord och grejjer... jodå! Sy bebislakan av gamla vuxenlakan ska jag göra också.

Vilket datum har ni? Vi har 22:a... men maken har bestämt 15:e! :)
Svar på tråden Ergonomisk bärsele vs babyBjörn