• Irma77

Gåta?? vad är världens längsta ord?

Min man har fått massa gåtor som han ska svara på, och vi har kunnat svaret på alla de andra, och nu är min fråga om detta är en gåta det med? Gåtan lyder som i rubriken; VAD ÄR VÄRLDENS LÄNGSTA ORD?

Eller är det kanske en fråga iaf...?

Nån som kan hjälpa oss?

• Svar på tråden Gåta?? vad är världens längsta ord?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    valkyrian skrev 2010-11-29 01:22:40 följande:
    Smila för att det är en hel mil mella S och A ;)
    Kiloparsecs, en hel parsec mellan kilo och s. Drömmer
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • annika11

äggkläckningsmasinskötare

livet är en dans på rosor en dans med svåra steg
  • Jossebell

min pappa lärde mig att längsta svenska ordet är

flygplansklossföreläggarebortsparkareaspirant

vilket kort sagt är en person som ska lära sig flyga...
    Men som gåta så är det ju självklart något underfundigt som är dubbelbottnat. Har ingen aning.

• Elliot 316

Pneumonoultramicroscopicsilicovolcanoconiosis här e längsta engelska order det e en lungcancer man får av lava doft man andas in finns inget bote medel eller nått

• Majakattan

Flaggstångsknoppsförgyllarlärling är väl inte längst men det enda jag kan utantill

• neeext

När jag var mindre tyckte jag Nationalencyklopedin var ett hiskeligt långt ord

• prospicientia

Man kan väl hitta på? Det funkar ju, rent teoretiskt (grammatikaliskt), på svenska med hur långa ord som helst. Vad sägs om följande sammansättning? :

lastbilschaufförsvägrallybaneasfalterarklubbkrigsförklaringsapproximationsmästarnobelmiddagssabotörslinjeföreningsvikariat

• XxTempasxX

Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranläggningsmaterialunderhållsuppföljningssystemdiskussonsinläggsförberedelsearbeten är det längsta ordet

• Göran89

ApelsinJosPaket i irans djupa trakter öster om endansande turk med käpp och hatt

Gg ez
  • prospicientia
    XxTempasxX skrev 2015-05-12 18:55:57 följande:

Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranläggningsmaterialunderhållsuppföljningssystemdiskussonsinläggsförberedelsearbeten är det längsta ordet

Hahaha. Nice! Skrattande
Svar på tråden Gåta?? vad är världens längsta ord?