• stjernfall

Har du marsvin?

Jag har sett att det finns trådar här på FL för folk som har alla möjliga husdjur men ingen för oss som har marsvin. Visst måste det väl finnas fler som har marsvin?

Jag tänkte att vi i den här tråden kunde ge varandra tips och hjälpas åt att svara om någon har frågor...

Jag är absolut ingen expert, tog för ett par månader sedan över två marsvinsflickor från en familj som inte längre ville ha dom. Så långt sträcker sig min erfarenhet men jag måste säga att jag är upp över öronen förälskad i dessa underbara djur

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-06 17:43
    Tråden stänger snart så jag startade en ny Här är länken: www.familjeliv.se/Forum-5-82/m39970698.html

• Svar på tråden Har du marsvin?
  • ekholm

Jag har en liten marsvinskille på snart 3 år. Har flera djur också , men han har störst plats i mitt hjärta. Man kan få dom så personliga. Han heter Herbert =)

• Thuva03

VI bytte våra katter emot ett marsvin med min mamma. Så nu har vi ett marsvin som heter Sigge och han blir 5år nu i höst.

Ungmamma till Världens Bästa THUVA!!
  • Hella78

jag har me marsvin. jusst nu 2. har varit 8 som mäst

• Zaria

Haft en hel massa men minns speciellt en,hon var så underbar och speciell,följde efter som en hund,pratade och ropade "skvallrade" på katten osv.

Efter hon dog blir det inget mer marsvin,har provat men det blev inte alls samma som med "Ingeborg"

• stjernfall

Ja dom har verkligen speciella personligheter.

Mitt ena är supersnällt och man får göra precis som man vill med henne hon sitter stilla och låter inte så jättemycket, den andra är ett riktigt matmoster och boss över den andra och hon låter konstant. Henne får man gulla med också men det ska vara på hennes villkor. Så fort hon tröttar buffar hon på ens hand precis som för att tala om att nu får det vara nog. Hihi.

Och sen undrar jag vad marsvin har för hörsel egentligen. För mina är fullkomligt tokiga i gurka och när jag så mycket som rör en gurka inne i köket (dom kan inte se in dit) så börjar dom pipa. Bara när jag håller på med en gurka piper dom inte om det är en tomat, sallad eller ngn annan grönsak

Mina följer inte efter en om man släpper dom på golvet utan dom följer efter varandra istället. Jag tror det har att göra med att om dom är ensamdjur så tror dom att man är i deras flock men har dom riktiga marsvin så fattar dom att man inte är det. Eller något sådant. Man ska ju egentligen ha två men många som köpt marsvin för ett par år sedan har inte vetat om det. Det tycker jag är väldigt synd för jag märker hur mina har nytta av varandra, skulle aldrig kunna tänka mig att låta någon av dom vara själva.

• En lyckans tår i månens sken

Brukade föda upp för skojs skull när jag var lite yngre och hade som mest 15 stycken samtidigt. Ja, det var ett arbete utan like Borsta, klippa, städa, skura, mata, leka, kela.. alltid något!
    Men så OTROLIGT söta små marsvinsungar är. De föds ju med päls och allt för er som inte visste det

• stjernfall

Jag drömmer om att få föda upp marsvin men har förstått att det inte är helt enkelt Så vi får se om det blir så någongång i framtiden.

Mina marsvin var vuxna när jag fick dom så jag har en ens fått uppleva ett marsvin i sina yngre dagar, hahaa. Men har sett marsvinsungar på kort och dom är verkligen supersöta, egentligen är ju alla bebisdjur söta men ändå

• malinka2

Vi går i marsvins tankar, kan inte ha katt o jag tycker det är så viktigt att växa upp med djur.

Kan ni inte berätta lite om hur dom är? Vad gör ni med dom? HUr mycket skötsel ligger bakom, ska dom bada o så? Finns det nåt minus, tex biter på sladdar osv?
    Jag vill veta allt

Svar på tråden Har du marsvin?