• stjernfall

Har du marsvin?

Jag har sett att det finns trådar här på FL för folk som har alla möjliga husdjur men ingen för oss som har marsvin. Visst måste det väl finnas fler som har marsvin?

Jag tänkte att vi i den här tråden kunde ge varandra tips och hjälpas åt att svara om någon har frågor...

Jag är absolut ingen expert, tog för ett par månader sedan över två marsvinsflickor från en familj som inte längre ville ha dom. Så långt sträcker sig min erfarenhet men jag måste säga att jag är upp över öronen förälskad i dessa underbara djur

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-06 17:43
    Tråden stänger snart så jag startade en ny Här är länken: www.familjeliv.se/Forum-5-82/m39970698.html

• Svar på tråden Har du marsvin?
  • stjernfall

Vad kul att ni funderar på marsvin

Jag tycker dom är ganska enkla att ha och göra med. Det man måste göra varje dag är ge dom mat (så klart) och kela lite med dom.

Viktigt också är att man ska ha TVÅ marsvin och inte bara ett, det finns t.o.m. lag på att det måste vara så. Det är inte jobbigare att ha två marsvin än ett, är ungefär samma jobb.

Det spelar ingen roll om man väljer två flickor eller två pojkar. Man ska dock inte ha ett av varje, förutom att det då blir det massa ungar så mår inte honan bra av att vara dräktig hela tiden.

Städa till dom gör jag ca 1-2 ggr i veckan. Korthåriga marsvin behöver inte badas men mitt ena marsvin är långhårigt så jag brukar tvätta av henne en gång i månaden eller så. Man ska också tänka på att långhåriga marsvin behöver borstas en gång om dagen, men det går fort och dom har inget emot det, utan sitter snällt under tiden. Korthåriga behöver man inte borsta.

I matväg så ska man varje dag se till att dom har rent vatten och hö i obegrensad mängd. Pellets och grönsaker ska man ge varje dag också men inte i obegrensad mängd.

Sen tycker jag att man ska ha ett hus till marsvinen som dom kan krypa in i. Ofta tycker småbarn att det är trist när dom inte kan titta på dom men djuren mycket tryggare och dom sitter faktiskt inte i huset hela tiden.

Marsvin är snälla och bits inte, dom tycker om att bli klappade och matade. Har man småbarn ska man tänka på att marsvin är lite omtåliga och därför inte låta barnen vara med djuren utan uppsikt.

Jag brukar släppa ut marsvinen minst en gång om dagen och så brukar jag lägga ut deras favorit som är gurka i små bitar längst väggen så dom får sig lite motion Det är väldigt uppskattat.

För att marsvin ska gå omkring fritt på golvet måste dom först och främst känna sig trygga med dig och med omgivningarna därför tar det kanske några veckor innan man kan göra detta så det gäller att ha lite tålamod.

Vad man ska tänka på är att marsvin kissar och bajsar väldigt mycket, har man dom ute så kommer dom med stor sannolikhet lägga en liten plutt eller kisspöl, då kan man inte bli arg på marsvinet för det förstår inte det. Fördelen är ju att det inte handlar om så stora mängder avföring så det är lätt att göra rent

Och precis som du säger så kan det hända att marsvin biter på sladdar, mina har visserligen inte alls brytt sig om sladdar men man ska ändå vara uppmärksam på det.

Undar du mer så fråga på

• malinka2

Låter som jättecharmiga djur! Vi hade mycket kaniner när jag var liten o det låter som det finns vissa likheter. HUr stor bur ska man ha då? Jag har en sån där vanlig klassisk bur men en sån räcker inte till två va? Vad har ni för spån? Funkar sågspån? (har en far som är snickare )

• molly 81

Vad roligt med en marsvins tråd!

Har inget nu, men hade en Laura. Hon dog förra sommaren, men då var hon åtta år och tre månader! Väldigt gammal vad jag har förstått. Hon levde faktiskt själv, eller med en katt, hon var nöjd! Fast Lauras bur var alltid öppen, så hon hoppade ut och in som hon ville! Den lilla tokan!

• Cicerona

Japp, vi har tre små grisar! Två flickor, Vilma & Morsan och en liten pojke som vi tog in för att han inte skulle avlivas, Prinsen.

Jag har levt med marsvin sedan barnsben, men sedan jag själv skaffade barn har vi inte skaffat marsvin på eget initiativ egentligen. Har fått in övergivnina småsvin som andra "tröttnat på" och som vi velat ge ett tryggt hem.

Viktigt att tänka på är att det jämt är en vuxen som ska skaffa djuret och ha det övergripande ansvaret. Sen kan barnen vara med och gosa, mata och ta ansvar efter ålder. Men mina många års erfarenhet av att ta hand om övergivna marsvin talar för att det snarare är regel än undantag att barnen tröttnar på marsvinet innan det blir gammalt och dör. Det är inte ovanligt att marsvin blir upp åt åtta år. Vill man skaffa ett husdjur som barnen kan ha passar egentligen hamster bättre, som inte lever lika länge.

Men visst är marsvin underbara!!!

• Cicerona

Såg nu lite tidigare inlägg :)

Ang bur så har vi en sån där kaninbur av den större varianten (120 cm lång och 60 bred) för våra två tjejer och en vanlig kaninbur (ca 1 m) åt pojken.

Tänk på att skaffa försäkring på svinen med. Det har hänt mig två gånger att marsvin har fått knölar som vi opererat bort utan problem. I efterhand har det visat sig bara vara igentäppta porer som gjort knölen, så de var alltså helt ofarliga. Skönt att inte behöva betala mer än självrisken för operation. Försäkringen kostar hos Agria 19 kr per mån.

• stjernfall

malinka:

Jag vet faktiskt inte hur stor buren "ska" vara. Den jag har är 100*50 och den fick jag med när jag tog över dom marsvin jag har. Jag tror att det är okej att ha en bur av den storleken men jag funderar på att köpa en större för att deras hus tar ganska stor plats och det hade varit kul om domhade större plats att röra sig på. Här finns mera info om brurar www.svenskamarsvinsforeningen.se/fakta/marsvin/bostad.php

Jag har burspån till mina och så brukar jag lägga ett tunt lager hö över det, tycker det funkar bra!

Här finns massa mer information www.svenskamarsvinsforeningen.se/meny/index_meny.html

Jag håller absolut med cicerona att man bara ska köpa marsvin om man själv är beredd att ta hand om dom tills dom dör. Oavsätt om barnen tröttnar eller ej. Så man kan inte riktigt säga till barnen att du får bara marsvin om du själv kommer ta hand om det för efter fem år kanske dom inte alls tycker det är särskillt kul. Nu har jag visserligen inga barn men jag kan tänka mig att intresset hos barna ökar om man som vuxen visar att man själv tycker om marsvinen...

• stjernfall

Finns det någon som har ett långhårigt marsvin? Jag har ett och har en liten fråga.

Håret längst bak blir blött av allt kiss och ibland fastnar det bajs där. Är det så för er också? Jag har försökt att klippa av det mesta av håret där bak men för det första så gillar hon inte alls att bli klippt och för det andra så kvarstår lite av problemet.

Mitt halvkorthåriga marsvin blir aldrig blöt där bak... så jag funderar på om det är den långhårigas "kissstil" som gör att hon blir blöt. Hahaha, bra förklarat....

• Flaxa1

Länge sedan det var någon aktivitet i den här tråden nu!

Vi har också haft ett långhårigt, en coronet. Vi badade och klippte där bak och på sidorna två gånger i månaden, det räckte bra. Tog några minuter bara. Men hon tyckte inte heller det var så roligt. Jag brukade linda en liten handduk runt framdelen så hon inte skulle komma åt och bita mig, vilket annars hände ibland (naturligtvis med öppning så att hon kunde andas utan problem).

Kanske klipper du inte tillräckligt kort? Har du provat att "klippa upp" håret? Å andra sidan kommer jag ihåg en kompis marsvin från det att vi var små. Den skuttade ofta när den kissade, så det var alltid kiss på burkanterna. Så det kan kanske vara så att din har en speciell "kissstil"!

• Hon o Han

såg tråden och hoppar in har fött upp och varit aktiv i den största föreningen för marsvin i över 6 år. Håller nu på att lägga ner min uppfödning pga av sjukdom men för er som vill fråga eller så är ni välkommna!

• Karlsson

oj, visste inte att denna tråd fanns.

Nyblivna marsvinsägare är vi nu sen strax före jul

Två stackars pojkar som en familj tröttnat på. De är supernervösa för i gamla hemmet höll grabbarna (ca 4 och 5 år) på att stressa ihjäl dom De vickade fram och tillbaka på buren samt lyfte på huset de försökte gömma sig i....

De är fortfarande nervösa och flyr in i huset så fort det blir en plötslig rörelse men nu sitter kvar och äter fast vi närmar oss buren försiktigt De gjorde de inte den första veckan

Den ena är väldigt mager, de är lika gamla men de skiljer 200 gram emellan dom. Den som är tjockare är helt klart bossen så jag antar att de inte fått tillräckligt med mat så det räckt åt den mer undergivne.

Den ena är långhårig och hade en spånboll med bajs och kiss i storlek med en halv pingisboll hängades efter sig, bådas klor var supelånga Nu är den badad och klippt där bak och båda har fått klorna klippta

Med stort tålamod hoppas jag att de blir tamare än vad de är. De törs med viss försiktighet ta persilja och bladspenat från handen nu. Men minsta lila rörelse i rummet och de flyr....

De älskar inte bara persilja och bladspenat utan även mandariner och apelsiner och de innehåller ju C-vitamin vilket är jätteviktigt för marsvin. Undrar om den gamla familjen någonsin tog sig tiden att kolla vad de behövde?

Är det någon som vet vad ett marsvin i halvårsåldern ska väga?

Svar på tråden Har du marsvin?