• Anonym

Vilken sjukhus är att föredra? Skellefteå eller Sunderbyn?

Har lika långt till både skellefteå bb och sunderbyn. Är kluven. Har hört att så många föredrar skellefteå eftersom det är så mycket bättre. Nån som har erfarenhet från båda ställen eller var för sig? Vad var bra respektive dåligt i skeå och/eller sunderbyn?

• Svar på tråden Vilken sjukhus är att föredra? Skellefteå eller Sunderbyn?
  • pigglet

Har bara fött i Skellefteå. Har fått ligga kvar så länge vi velat, aldrig kännt av någon stress/platsbrist. Pappan stannar också så länge han vill, får en egen säng på rummet. Man får ett eget rum.

Jag vet att det är stor skillnad jämfört med Umeå, men vet inget om hur det funkar i sunderbyn...

• Anonym
    Svar på #1
    i sunderbyn vet jag att man kan få dela rum, pappan får inte ligga kvar där utan får i så fall ligga på patienthotellet som jag förstått det.
  • lövet2

Jag har fött i Sunderbyn och rekommenderar det inte. Efter 2 timmar på Förlossningen försökte Bm få oss att packa ihop och flytta över till patienthotellet. Hon tyckte förlossningen tog för lång tid och att jag tog upp plats i onödan ...
    Rummet var otroligt trångt, och därför saknades en hel del utrustning som inte rymdes där. Det blev en massa väntetid då biträdet fick springa till förrådet och hämta saker hela tiden (t ex skalpelektroden). Maken fick inte plats att ta kort eller filma, för han rymdes bara inklämd uppe vid mitt huvud.
    Dusch och toalett delades med mamman i rummet mittemot. Jättekul när jag behövde på toa och den andra mamman duschade! Det var bara att hålla sig - när jag var 8 cm öppen!

På BB var de också ivriga att slänga ut folk. Jag ville inte åka hem förrän jag kunde stå på benen utan att svimma, men det argumentet köpte de inte. En kompromiss (eftersom jag vägrade att åka hem) blev att jag fick 2 dygn på BB och 1 dygn på patienthotellet.

• Anonym

Sambon röstar ju på sunderbyn eftersom vi tillhör det landstinget. har dock jobbat många år i förskola och har hört av många föräldrar att det är väl värt att föda i skellefteå istället. Alla som varit på båda ställen säger att skeå är att föredra.
    Jag väntar ju mitt första så jag vet ju ingenting alls, men av det jag hör känner jag att jag hellre åker till skellefteå faktiskt..

• pigglet

Nämen - det låter inte som ett svårt val, med tanke på svaren du fått! Kom hit till Skellefteå, jag har bara positiva erfarenheter, det måste vara hemska att känna sig ivägkörd. Om ni har några mil hem är det ju inte roligt om pappan inte får stanna kvar heller, man vill vara tillsammans varenda liten stund...

• Anonym
    Svar på #5
    Ja, vi har ju lika långt till skeå som till sunderbyn.
    Den enda skillnaden är ju att skeå tillhör västerbottens landsting och jag tillhör norrbotten. Men det brukar ju fungera bra ändå, skeå har ju inte skickat hem dom som tillhört nll vad jag hört iaf.
  • Catti87

Oj! Jag har bara hört jättebra saker om sunderbyn (där jag själv ska föda i januari). Nu blir jag ju orolig...

BF 090115 ♥
  • Anonym

Ja, alltså svägerskan har fött i sunderbyn och har ju inte klagat.
    Men av dom som provat på båda ställena säger att skeå är att föredra (bland dom jag känner till, har ju inte frågat alla)

• Anonym

Jag har också hört att sunderbyn känns mer opersonligt eftersom det är så mycket större.. man får inte riktigt samma kontakt med personalen och så, men det är ju bara vad jag hört, inget jag vet.

• mava

Jag har fött 2 barn på sunderby sjukhus 05 & 06, första var vaginalt det andra med akutsnitt, jag kan inget annat än att rekomendera sunderbyn, blev mycket väl om händertagen, min man fick stanna båda gångerna och jag fick be om att få åka hem för jag ville inte stanna längre.

Stolt mamma till Edvin & Elina
  • Catti87

Ja, det finns väl både bra och dålig personal på alla sjukhus antar jag. :) Man ska nog bara ha lite tur! Själv hade jag ju valt det sjukhuset där jag fick eget rum då detta känns mycket viktigt för mig. Har hört mycket bra om ske-å. Tyvärr kan jag ju inte åka "hem" dit och föda, känns lite långt från Luleå. ;)

BF 090115 ♥
  • Lorena 86

Pappan får visst en säng i samma rum som mamman på sunderbyn, men måste dock betala för att sova där, han får frukost, men ingen lunch eller middag.

• Anonym
    Svar på #12
    Jaha, jag har bara hört att han får sova på patienthotellet, inte med mamman på rummet eftersom man inte alltid har eget rum..
  • marika1985

jag har fött 2 ggr i sunderbyn 04 och 07, och jag kan bara rekomendera sunderbyn, tyckte det var jättebra där. och pappan får visst stanna om han vill, och jag fick även eget rum båda gångerna, så det är nog bara om det är mycket folk där som man behöver dela med någon.

• Anonym

Jag födde i Sunderbyn o det var kanon. Natten jag födde slog de rekord i födslar så dom hade hur mycket som helst att göra. Min förlossning tog 36tim. Dom var jätte gullliga o jag fick styra precis som jag ville. Ville jag bada fick jag det ville jag ligga i förlossningsalen så gick det också bra osv.

Min kille fick ligga på vårt rum o vi låg där i 3dygn efter bäbisen kom. Det var absolut inga problem någonstans. Nu kan jag inte uttala mig om Skellefteå.

• Sciarlotta

Det jag tycker känns tryggt med Sunderbyn är att det är ett större sjukhus som kan hantera nästan allt som eventuellt kan tillstöta. Båda mina barn har varit i behov av extra vård/tillsyn/undersökningar och allt har kunnat göras på plats i Sunderbyn. Hade jag fött i Skellefteå hade vi kanske varit tvungna att åka till Umeå och det hade inte känts bra som nyförlöst.

Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Anonym (lulebo)

Bodde 6 dagar på bb i sunderbyn o sambon fick bo tillsammans med mig hela tiden. De flesta rum där har sovmöjligheter för mannen. Kände mig trygg i sunderbyn.

Svar på tråden Vilken sjukhus är att föredra? Skellefteå eller Sunderbyn?