• Lill Mamsen

Hur länge hade du krystvärkar?

Jag är lite nyfiken på att veta hur länge det är normalt att ha krystvärkar? De flesta jag pratat med har haft 3-5 krystningar ellet nåt sånt och sedan har bebisen varit ute. Själv krystade jag i typ 45 min vilket verkar vara väldigt lång tid. Jag upplevde inte att krystvärkarna var det jobbigaste utan mer de sista 2 centimeterna i öppningsskedet. Undrar om Epiduralen gör att smärtan vid krysningsvärkarna minskar och om det också kan göra att det tar längre tid? Ska nu föda för andra gången och vill denna gång föda utan epidural, någon som har varit med om att föda med epidural och utan som kan beskriva skillnaden?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-21 17:34
    Vad kul att tråden lever kvar än idag Var ju ett antal år sen jag skrev den. Roligt att läsa allas upplevelser. Jag fick ett till barn och hade som en enda lång krystvärk i någon minut. Så det gick väldigt fort för nummer två och då hade jag ingen smärtlindring. Så nu har jag upplevt med och utan epidural Vid denna förlossning var öppningsskedet ingenting och krystandet gjorde svinont. Så det är verkligen två helt olika upplevelser.

• Svar på tråden Hur länge hade du krystvärkar?
  • viseversa

Jag hade eda alla mina tre förlossningar. Men kände ändå tydligt av krystvärkarna. har inte tyckt det varit svårt att krysta. Kändes liksom som jag visste på en gång vad jag skulle göra.

Barn nr 1 tog 20 min att krysta ut.

Barn nr 2 tog 6 min att krysta ut.

barn nr 3 tog 2,5 min att krysta ut.  

• kamomillmilla

Första barnet, två timmar. Hade dock inte varit nödvändigt om personalen hade tagit några fler kurser på SFI så dom fattade vad jag sa.. När dom väl tog mig på allvar och jag faktiskt fick krysta tog det 3 värkar innan han var ute.

• Momalicious

Har jag svarat i den här tråden innan? Tror det var 16 minuter och jag hade fyra krystvärkar varav tre jag faktiskt krystade.
    Hade ingen bedövning och det var första barnet om det spelar roll.

• thegoddess

hade värkar hemma i 24 timmar fick första krystvärken i vårt badrum, fick hålla emot i 40 min biltur sen upp på britsen var öppen när jag kom in och 20 min efter vi kom in var hon ute.

• finskaflikkan

första barnet 40min hade då eda och lustgas. 
    andra barnet 7min och hade bara lustgas.

Andra gången va mkt bättre och lättare!  

• glaadamamman

o som sagt så hade jag ingen bedövning, ja förutom lustgas,
    min tredje hade jag epidural o det tog 60 minuter,, kände knappt inte värkarna,bm fick då säga varje gång jag skulle krysta,
    tror att bedövningen gör att det tar längre tid,så min femte blir det utan bedövning också

• lykta

Med ettan hade jag krystvärkar 12 minuter och epidural, med tvåan hade jag 3 krystvärkar och epidural...

Precis som många säger, så är det SÅ individuellt. När jag kom in med tvåan, så bad jag direkt om epidural (trots att jag hade bestämt mig innan för att det skulle vara sista utvägen, fråga mig inte varför ;)  såhär i efterhand fattar jag inte varför jag fick såna tankar!!!)  jag hade helt enkelt  glömt hur jävla ont det gjorde att föda ;)

Svar på tråden Hur länge hade du krystvärkar?