• Lill Mamsen

Hur länge hade du krystvärkar?

Jag är lite nyfiken på att veta hur länge det är normalt att ha krystvärkar? De flesta jag pratat med har haft 3-5 krystningar ellet nåt sånt och sedan har bebisen varit ute. Själv krystade jag i typ 45 min vilket verkar vara väldigt lång tid. Jag upplevde inte att krystvärkarna var det jobbigaste utan mer de sista 2 centimeterna i öppningsskedet. Undrar om Epiduralen gör att smärtan vid krysningsvärkarna minskar och om det också kan göra att det tar längre tid? Ska nu föda för andra gången och vill denna gång föda utan epidural, någon som har varit med om att föda med epidural och utan som kan beskriva skillnaden?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-21 17:34
    Vad kul att tråden lever kvar än idag Var ju ett antal år sen jag skrev den. Roligt att läsa allas upplevelser. Jag fick ett till barn och hade som en enda lång krystvärk i någon minut. Så det gick väldigt fort för nummer två och då hade jag ingen smärtlindring. Så nu har jag upplevt med och utan epidural Vid denna förlossning var öppningsskedet ingenting och krystandet gjorde svinont. Så det är verkligen två helt olika upplevelser.

• Svar på tråden Hur länge hade du krystvärkar?
  • LuckyLips

Tror jag hade krystvärkar i ca 30min eller så. Det är så svårt att minnas, hade ingen bedövning och hade bara en sak i huvudet(ut, ut, ut, ut, ut!!!). Kändes dock som två timmar ;)

• thegoddess
    thegoddess skrev 2011-03-13 16:49:10 följande:
    hade värkar hemma i 24 timmar fick första krystvärken i vårt badrum, fick hålla emot i 40 min biltur sen upp på britsen var öppen när jag kom in och 20 min efter vi kom in var hon ute.
    skulle vart intressant att veta hur fort det hade gått om jag fått åka in tidigare. och efterom jag verkligen fick hålla emot i 40 min
  • EmelieLT

Jag hade krystvärkar i 13 minuter innan sonen kom ut :)

• Sfinxen

en timme, första barnet

fast hon kom ut som stålmannen med handen över huvudet, så det kan ha bidragit till att det tog relativt lång tid

• J1983

Första barnet då jag födde med epidural krystade jag 1 timme och 20 minuter.

Andra barnet utan bedövning hade jag krystvärkar typ 10 minuter kanske och ska jag vara ärlig så var jag så hög av lustgas att jag gjorde ingen aktiv insats själv utan barnet tryckte sig ut på egen hand med hjälp av dessa enorma värkar. Det var en väldigt speciell känsla jämfört med epiduralförlossningen men samtidigt otroligt obehagligt då man inte hade någon som helst kontroll.

• WmammaW

Jag blir så imponerad av folk som har legat i över en timme med krystvärkar. Själv tycker jag nämligen att det är det västa med hela förlossningen.
    Jag har tre barn varav jag har haft krystvärkar i ;
    Första 25min
    Andra 5min
    Tredje 10min

• bumbi 84

första: 30 min ansiktet upp
    andra: 12min ansiktet upp
    tredje: ½min normalt

Nova ♥070227♥ Luna ♥090107♥ Mila ♥100724♥
  • jinxy

Värkar med krysttendenser i cirka 3,5 timme, krystvärkar i 30 minuter.

Svar på tråden Hur länge hade du krystvärkar?