• Java01

Laktosintolerant

Hallå på er!

Jag har en tjej som vid flera tillfällen senaste tiden blivit hemskickad från förskolan pga magsjuka. Men hon har bara varit lös i magen och haft konstigt bajs. Inga kräkningar, igen feber och hon har alltid haft aptit. Och ingen annan i familjen har varit / blivit dålig. Kan hon vara laktosintolerant eller allergisk mot något? Någon som har några erfarenheter? Om jag ska utesluta laktos för att testa om det blir bättre, vad ska jag tänka på? Vad innehåller laktos. Mjölk vet jag, men visst är det också smör, grädde, glass och allt sånt? Tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden Laktosintolerant
  • Qywez

Tipset jag fick av barnläkaren, var att utesluta alla mejeriprodukter under två veckor och sen ge ett glas mjölk, och invänta resultatet.

• 3mamman

Antingen tål hon inte mjölk överhuvudtaget eller så tål inte laktos= mjölksockret. Du kan testa två olika koster och se vilket hon mår bra av:

Prova först strikt mjölkfri kost, enklast att läsa på alla förpackningar. Smör,youghurt, glass, ost - ja innehåller mjölk, men finns t ex mjölkfritt margarin.
    Efter en vecka kan du prova att gå över till laktosfri kost, då har man bara tagit bort mjölksockret=laktos från kosten. Då kan du köpa laktosfria produkter i affären (laktosfri mjölk osv).

• vickis75

Jag har en laktosintolerant dotter - jag gick till läkare med min dotter.

Dels för att läkaren kollade upp med blodprov om Hannah var glutenintolerant eller om det var mjölkproteinallergi (laktosintolerans testar de inte med blodprov här eftersom det inte alltid ger utslag på provet) och dels för att det krävs ett läkarintyg för att förskolan ska ge laktosfri mat här. Svårt att testa om det är laktosintolerans om man bara ger laktosfritt hemma.

Ajm pjååår evil, såreså!
  • Qywez

Jag har haft/har två laktosintoleratna barn, och läkaren har sagt att det bästa sättet är att testa, som jag skrev i tidigare inlägg, för att ta reda på hur reaktionen blir, därefter så testar man med enbart låglaktos eller laktosfria produkter och hoppas att det går.
    Med mina barn så har låglaktos funkat utmärkt och dom har reagerat olika på laktosen, min äldre spydde och min yngre skiter så det rinner ur blöjan.
    Min äldre växte ifrån sin laktosintolerant då han var runt 6 år, jag hoppas att lillan följer efter .

• vickis75
    Qywez skrev 2008-10-12 14:05:55 följande:
    Jag har haft/har två laktosintoleratna barn, och läkaren har sagt att det bästa sättet är att testa, som jag skrev i tidigare inlägg, för att ta reda på hur reaktionen blir, därefter så testar man med enbart låglaktos eller laktosfria produkter och hoppas att det går.Med mina barn så har låglaktos funkat utmärkt och dom har reagerat olika på laktosen, min äldre spydde och min yngre skiter så det rinner ur blöjan.Min äldre växte ifrån sin laktosintolerant då han var runt 6 år, jag hoppas att lillan följer efter .
    Jo, så fick vi också göra - men det krävde ändå läkarkontakt eftersom hon annars inte skulle få laktosfri kost på dagarna. Hannah klarar inte låglaktos alls, hon verkar vara väldigt känslig, iaf just nu.

Hennes reaktion är samma som din yngre typ - Hannah fyllde sina blöjor från bröstet fram och upp i nacken bak (utan att överdriva det minsta). Inte jättekul.
    Ajm pjååår evil, såreså!
  • Qywez
    vickis75 skrev 2008-10-12 14:36:35 följande:
    Jo, så fick vi också göra - men det krävde ändå läkarkontakt eftersom hon annars inte skulle få laktosfri kost på dagarna. Hannah klarar inte låglaktos alls, hon verkar vara väldigt känslig, iaf just nu.Hennes reaktion är samma som din yngre typ - Hannah fyllde sina blöjor från bröstet fram och upp i nacken bak (utan att överdriva det minsta). Inte jättekul.
    Jag vet precis hur det ser ut, not nice, och jobbigt då blöjorna inte pallar det ens, kläderna har vissa mindre roliga fläckar efter en miss.
    Det låter som hon är mer känslig, för min dotter pallar låglaktos.
    Ja läkarkontakt har vi med, via bvc läkaren, men både han och den kvinnliga vi hade tidigare, sa att detta var det bästa sättet att testa och få besked, och tål dom inte laktos alls, så skulle dom göra en fortsatt utredning, jag antar att det är där ni är?!
    Växer det bort om det är så kraftigt?
  • vickis75

Här gör man en sådan utredning på en gång, eller ja, de gjorde det med Hannah - kan kanske bero på att hon var så dålig, vad vet jag.

Vet inte alls om det kommer försvinna eller inte, hoppas kan man ju alltid. Vi vet inte om det är medfött eller om det beror på att hon hade så mycket infektioner under sitt första år som till sist resulterade i en jättedos antibiotika.

Ajm pjååår evil, såreså!
  • Qywez
    vickis75 skrev 2008-10-12 14:48:56 följande:
    Här gör man en sådan utredning på en gång, eller ja, de gjorde det med Hannah - kan kanske bero på att hon var så dålig, vad vet jag. Vet inte alls om det kommer försvinna eller inte, hoppas kan man ju alltid. Vi vet inte om det är medfött eller om det beror på att hon hade så mycket infektioner under sitt första år som till sist resulterade i en jättedos antibiotika.
    Laktosfri, funkar det för er?
    Skillnaden nu med min lilla tjej(2 år) och då min kille hade det (8 år), är stor, och vilken skillnad!
    Då var det bara sojaprodukter mm, något dom andra barnen totalvägrade om man lagade mat med, nu kan jag laga mat till hela familjen på "hennes" produkter och alla äter utan knorr .
    Skillnaden är väl priset, att det är så dyrt.
    Vilken orsak som än fick henne att bli drabbad, så är det ju en jobbig situation, är man borta och blir bjuden på mat, så kankse man inte alltid tänker på att det är mejeriprodukter i mm?
    Bara så enkelt som att steka, bullar osv, kan ge en reaktionen ingen vill ha, men det är inte så lätt att hålla koll alltid på vad andra ger, även om dom vet.
  • milimina

precis som qywez tipsar om är det allra bästa sättet att få klart besked helt laktosfri kost 2v sen dricka mjölk. oh yes, då vet man det var exakt lika som jag testade mej själv. har hon bara lös mage utan andra symptom kan det mycket väl vara laktos, det är ett av de sätt magen reagerar på, även genom att man bli gasig eller får magont.

alla mjölkprodukter innehåller laktos. viktigt att också hålla koll på ev mediciner som ofta har laktos som bindningsmedel (laktosmonohydrat) och alla halvfabrikat som kan innehålla skummjölkspulver mm. leverpastej, korv mm innehåller ofta mjölkprodukter.

hårdost innehåller oftast inte så mycket laktos men det finns helt laktosfri ost bl a edamer, om man vill kunna ge ostsmörgås ändå. tumregeln är också att ju mer fett något innehåller desto mindre laktos. alltså kan man om man tål lite laktos äta lite grädde, men inte dricka mjölk. jag tål ganska mycket och äter vanlig glass och mat om vi blir bortbjudna (så länge det inte är väldigt mkt mjölk i maten) men i övrigt kör vi enbart låglaktos och laktosfritt hemma. jag tål absolut inte mjölk men klarar det mesta i övrigt.

nu finns det mesta i laktosfri variant, inte bara havre- och sojaersättningar. valios sortiment är klart bäst och har störst utbud men det finns mkt även från arla, milko och skånemejerier. tipsar om valios mellanmjölksdryck som drickmjölk, smakar mest som vanlig mjölk, låglaktos och laktosfritt har annars en tendens att smaka lite sötare eftersom mjölksockret omvandlats till sötare sockerarter i de flesta alternativ, inte så gott att dricka. oatleys havreglass smakar också riktigt bra men smälter fort så den kan inte stå framme sorbet funkar ju alltid - men dubbelkolla så den är mjölkfri. en del stoppar nämligen i mjölk ändå. billig glass typ gb big pack är gjord på skummjölk och funkar inte, däremot kan lite lyxigare glass gjord på riktig grädde gå bra (jag köper bara häagen-dazs och ben&jerrys).

lycka till!

Svar på tråden Laktosintolerant