• Java01

Laktosintolerant

Hallå på er!

Jag har en tjej som vid flera tillfällen senaste tiden blivit hemskickad från förskolan pga magsjuka. Men hon har bara varit lös i magen och haft konstigt bajs. Inga kräkningar, igen feber och hon har alltid haft aptit. Och ingen annan i familjen har varit / blivit dålig. Kan hon vara laktosintolerant eller allergisk mot något? Någon som har några erfarenheter? Om jag ska utesluta laktos för att testa om det blir bättre, vad ska jag tänka på? Vad innehåller laktos. Mjölk vet jag, men visst är det också smör, grädde, glass och allt sånt? Tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden Laktosintolerant
  • Blå Flygare

Qywez: Laktosfritt växer man aldrig ifrån, bara mjölkproteinallergi som man växer ifrån. Så om ni använde soja istället för laktosfritt till sonen och det sen växte bort så var det mjölkproteinet han inte tålde. Sen tog det säkert lång tid för honom att bygga upp en normal tolerans mot laktos efter han varit utan det så länge så ni fick gå från laktosfri till låglaktos till vanlig mjölk.

• therese

Vänd er till er VC och be att få träffa en läkare.

Vår äldsta har haft stora problem m sin mage, bla lös/diarré, ont, osv. För att kunna kolla upp olika intoleranser behöver man ta blodprov o ibland äta specialkost. För att kunna få specialkost på förskolan/skolan måste man ha läkarintyg.

För vår dotters del kom man aldrig fram till vad hon mådde dåligt av. Dock fick vi lov att ha henne på förskolan även om hon var knasig i magen - om hon själv tyckte det var OK. De fattade tillslut att hon inte hade influense.

Hennes besvär försvann för några månader sedan och vi har bara haft något enstaka anfall men nu med "bara" magont utan diarré...
    så det går kanske över så småningom...

• Qywez
    Blå Flygare skrev 2008-10-12 15:16:06 följande:
    Qywez: Laktosfritt växer man aldrig ifrån, bara mjölkproteinallergi som man växer ifrån. Så om ni använde soja istället för laktosfritt till sonen och det sen växte bort så var det mjölkproteinet han inte tålde. Sen tog det säkert lång tid för honom att bygga upp en normal tolerans mot laktos efter han varit utan det så länge så ni fick gå från laktosfri till låglaktos till vanlig mjölk.
    Det fanns inte låglaktos då, därför blev det soja, så han har aldrig druckit låglaktos.
    Nu förtiden så finns det ett stort utbud av produkter, något som hjälper otroligt .
    Vad hans allergi var, är lite svårt att sia om, det enda vi vet var att han inte tålde vanliga mejeri produkter, och att han klarade av det bättre då han var runt 6 år och nu inga problem.
    Så klart jag hoppas att lilltjejen oxå pallar vanliga produkter i framtiden, för hennes skull, även om man nuförtiden har goda valmöjligheter.
  • Java01

Tack för alla svar. Vi ska till BVC på 1,5 års kontroll om en vecka, men jag ska ringa läkaren imorgon så får vi se. Jag upptäckte nyss att vällingen innehåller skummjölkspulver, finns det välling utan?

• Qywez
    Java01 skrev 2008-10-12 19:02:00 följande:
    Tack för alla svar. Vi ska till BVC på 1,5 års kontroll om en vecka, men jag ska ringa läkaren imorgon så får vi se. Jag upptäckte nyss att vällingen innehåller skummjölkspulver, finns det välling utan?
    Majsvälling funkar på min dotter.
  • 3mamman

ja mjölkfri välling finns på isa, héter väl ekogo.

• vickis75
    milimina skrev 2008-10-12 19:27:08 följande:
    enago heter den mjölkfria nu.majsvälling har jag för mej är utan mjölk, men är inte säker.
    I Sempers välling är det vasslepulver, vilket innehåller laktos.

Vi kollade upp välling förra hösten när Hannah konstaterades och hittade inga alternativ utöver den mjölkfria som var utan laktos. Hannah vägrade den mjölkfria, så hon slutade med välling.
    Qywez skrev 2008-10-12 15:02:54 följande:
    Laktosfri, funkar det för er?Skillnaden nu med min lilla tjej(2 år) och då min kille hade det (8 år), är stor, och vilken skillnad!Då var det bara sojaprodukter mm, något dom andra barnen totalvägrade om man lagade mat med, nu kan jag laga mat till hela familjen på "hennes" produkter och alla äter utan knorr .Skillnaden är väl priset, att det är så dyrt.Vilken orsak som än fick henne att bli drabbad, så är det ju en jobbig situation, är man borta och blir bjuden på mat, så kankse man inte alltid tänker på att det är mejeriprodukter i mm?Bara så enkelt som att steka, bullar osv, kan ge en reaktionen ingen vill ha, men det är inte så lätt att hålla koll alltid på vad andra ger, även om dom vet.
    Laktosfri funkar för oss - enda trista är, som du säger, priserna. Finns ju mängder med laktosfria produkter nu. Enda hon äter som även är mjölkfritt är glass - där äter hon Oatlys. Dietisten säger att hon inte ska äta sojaprodukterna eftersom det finns risk att utveckla allergi mot sojaproteinet, och det är katten så mycket krångligare att undvika än laktos.

När vi är borta där det inte funkar (typ hemma hos min farmor som är 84 eller när vi var i Luxembourg i våras och åt ute) använder vi kapslarna som finns på apoteket. Funkar i nödfall.
    Blå Flygare skrev 2008-10-12 15:16:06 följande:
    Sen kan det vara lite olika. Medfödd laktosintolerans växer man inte ifrån, däremot tillfällig laktosintolerans p.g.a. en infektion. Det kan enligt Hannahs dietist bli så illa som Hannah har även av den senare varianten. Svårt att veta med vår lillskrutta om det är medfött eller inte.
    Java01 skrev 2008-10-12 19:02:00 följande:
    Lycka till imorgon! Hoppas att du får bra hjälp när du ringer.
    Ajm pjååår evil, såreså!
  • Blå Flygare

EkoGo är helt mjölkfri, men smakar inte gott, svårt att få barn att ta den.
    Det finns en låglaktos majsvälling, vet inte märket.

Annars kan man koka egen välling på laktosfri mjölk/havredryck plus något lämpligt mjöl (vad beror på smak och ålder). Glöm i så fall inte att även ha i en skvätt olja.

• therese

Skummjölkspulver, vasslepulver, gräddpulver är gjort på mjölk o innehålelr laktos. Se upp!

Svar på tråden Laktosintolerant