• Java01

Laktosintolerant

Hallå på er!

Jag har en tjej som vid flera tillfällen senaste tiden blivit hemskickad från förskolan pga magsjuka. Men hon har bara varit lös i magen och haft konstigt bajs. Inga kräkningar, igen feber och hon har alltid haft aptit. Och ingen annan i familjen har varit / blivit dålig. Kan hon vara laktosintolerant eller allergisk mot något? Någon som har några erfarenheter? Om jag ska utesluta laktos för att testa om det blir bättre, vad ska jag tänka på? Vad innehåller laktos. Mjölk vet jag, men visst är det också smör, grädde, glass och allt sånt? Tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden Laktosintolerant
  • milimina

vi köpte nestlé majsvälling men jag vet inte om det är nån skillnad, mkt möjligt att även den innehåller mjölk.

vi har haft enago-välling hemma och testat med under/efter magsjuka (då de flesta är laktoskänsliga, obs är man laktosintolerant ska man äta strikt laktosfritt i minst en månad efter magsjuka!) men den har inte gått hem alls hos junior. gröten åt han litegrann av men han var hellre utan välling än åt enago han ratade majsvälling också, så jag la inte på minnet om den var mjölkfri.

• vickis75
    milimina skrev 2008-10-12 21:23:33 följande:
    vi köpte nestlé majsvälling men jag vet inte om det är nån skillnad, mkt möjligt att även den innehåller mjölk. vi har haft enago-välling hemma och testat med under/efter magsjuka (då de flesta är laktoskänsliga, obs är man laktosintolerant ska man äta strikt laktosfritt i minst en månad efter magsjuka!) men den har inte gått hem alls hos junior. gröten åt han litegrann av men han var hellre utan välling än åt enago han ratade majsvälling också, så jag la inte på minnet om den var mjölkfri.
    Beror på, efter vad jag ser på deras hemsida har de en låglaktosvariant, som enligt info där ska innehålla 1% laktos, den vanliga innehåller mer (och då är det skummjölkspulver i båda enligt innehållsförteckningen).
    Ajm pjååår evil, såreså!
  • Kajak

Vi tror att barnen (2,5 år och 14 mån) är känsligt mot mjölkprotein eller vad det kan vara.

Så vi tänker prova ge dom helt mjölkfri mat sen får vi se hur lillebrors magen är.
    Han bajsar alltid löst o den luktar ganska starkt, 4-5 bajsblöjor om dag kan et bli för honom.
    Som nu luktar jag att han har bajsat trots jag bytte honom ca halv 8...

Hans storasyster bajsar oxå ganska löst ibland, helt plötslig äter hon dålig.

Äsch vi får se hur det blir efter några dagar utan mjölk.
    Så jag måste fråga er, vilken mjölk är godast?
    Rismjölk, havremjölk eller sojamjölk?
    Kanske är det enklare att köpa en paket var o se vad barnen tycker bäst om?

Äsch vo får se vad barnen tycker bäst om.

• Java01

Hej igen. Tjejen skulle få mjölkfritt på dagis, de hade det hemma. Mjölk, smör och så. Vi får väl se om det går hem (tveksam). Ska iväg och handla laktosfritt idag och så har vi fått en läkartid på onsdag. // Linda

• jamtlandstaus

Vår tjej var till läkare och blodprov visade ingen överkänslighet på mjölk, men när hon dricker eller äter mat med mjölk i blir hon dålig i magen.
    Läkaren sa att alla är vi olika toleranta mot olika saker och även om blodprovet inte påvisar nåt särskilt kan man vara överkänslig mot det.
    Så vi kör på så lite mjölk i maten som möjligt samt att vi aldrig dricker mjölk. Ibland, väldigt sällan får hon tårta med grädde eller en vanlig glass. Det funkar riktigt bra!
    Som alternativ använder vi havremjölk, rismjölk eller sojamjölk. Och det finns en uppsjö av goda youghurtar!
    Det man saknar allra mest är ost....för sojaost är inte gott
    Lycka till!

• Kajak

Jag har en del mat som man ska ha creme fraiche.
    Så jag undrar finns det utan mjölk i?
    Om inte, så vad kan vi ha i maten istälet för vanlig creme fraiche?

• forever love
    Kajak skrev 2008-10-13 09:48:43 följande:
    Jag har en del mat som man ska ha creme fraiche.Så jag undrar finns det utan mjölk i?Om inte, så vad kan vi ha i maten istälet för vanlig creme fraiche?
    det finns laktosfri cf, finns även mkt sojaprodukter
  • jamtlandstaus

Som alternativ till creme fraiche kan man använda soja creme fraiche, brukar finnas i de flesta butiker. En rund ganska platt burk som kostar massor!!! runt 40:-
    Så vi brukar använda mjölkfri matlagningsgrädde till varma såser och lyxa till det med den dyrare varianten om vi ska ha en kall sås tex. Det finns också mjölkfri "färskost" typ creme bonjour både naturell och smaksatt.
    Det man ska tänka på är att de mjölkfria produkterna har en annan konsistens oftast och inte alla funkar att värma så länge. Man får prova sej fram

• Rulltrappa

min son var dålig i magen långt efter sin första och enda magsjuka, vi tog bort alla mjölkprodukter från hans kost och då blev det bättre, sen återförde vi mjölkprodukterna, fast i laktosfritt skick och det gick som smort.

sen har han haft ännu en period av dålig mage och efter lite experimenterande kom vi fram till att det var banan som var problemet den gången.

• Java01

Finns det något alternativ till ost / riven ost alls??? Vanlig ost på mackan äter hon inte så det är inget problem, men riven ost till matlagning måste man sluta med det?

• Rulltrappa

det finns ju sojaost. sen beror det ju på hur dåligt man bryter ner mjölksockret, det finns ju olika grader av intolerans. min son kan t ex äta en ostskiva någon gång ibland utan att magen ballar ur, men absolut inte varje dag.

• jamtlandstaus

Det finns alternativ, dyra de med men inte alls goda enligt min smak.
    Kan dock rekomendera två varianter som är färdigskivade i plastförpackningar, en med cheddarsmak och en med mozarellasmak. Ett alternativ när man gör tex. egen pizza.

• Dolphingirl
    Java01 skrev 2008-10-13 12:34:06 följande:
    Finns det något alternativ till ost / riven ost alls??? Vanlig ost på mackan äter hon inte så det är inget problem, men riven ost till matlagning måste man sluta med det?
    Om det är laktosfritt du är ute efter kan du ha ost i mat du lagar. Ost som är lagras minst 6 månader har i princip ingen laktos kvar. Värmer du den dessutom försvinner även den lilla sista laktos som ev finns kvar.
    Ost utan mjölkprotein däremot tror jag inte finns.
    Gabriel är här! 080804 kl 05.20
  • Rulltrappa
    Dolphingirl skrev 2008-10-13 12:41:37 följande:
    Om det är laktosfritt du är ute efter kan du ha ost i mat du lagar. Ost som är lagras minst 6 månader har i princip ingen laktos kvar. Värmer du den dessutom försvinner även den lilla sista laktos som ev finns kvar.Ost utan mjölkprotein däremot tror jag inte finns.
    åfan, mycket ska man höra! det där hade jag gärna velat veta för massor av år sen, men bättre sent än aldrig.
  • Java01

Det låter bra. Då behöver man inte tänka på det iallafall. Jag tror inte att hon är superkänslig, för vällingen går bra, hon sover lungt hela natten utan att bajsa.

• vickis75
    Dolphingirl skrev 2008-10-13 12:41:37 följande:
    Om det är laktosfritt du är ute efter kan du ha ost i mat du lagar. Ost som är lagras minst 6 månader har i princip ingen laktos kvar. Värmer du den dessutom försvinner även den lilla sista laktos som ev finns kvar.Ost utan mjölkprotein däremot tror jag inte finns.
    Det tycker jag är så skönt - i och med att det är så viktigt att de får i sig tillräckligt med kalcium. Hannah äter extra tillskott med kalcium, men tack vare osten behöver hon inte så många tabletter.
    Ajm pjååår evil, såreså!
  • Blå Flygare

Oj, nu var det en sarlig blandning av frågor om laktosfritt resp mjölkfritt. För frågor om mjölkfritt: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m35336308.html
    Ang drycker så är smaen som baken. Havre är berikad med mer än bara kalcium och liknar på så sätt mjölk. Soja är näringsrikt i sig och på så vis ett bra alternativt. Men vid allergi ska man vara restriktiv med soja; ingen soja innan året och vid flera allergier inget innan 5 år. Risdryck är enbart berikat med kalcium och minst näringsrik av sorterna, men får funka vid sädesslagsallergi. Och till större barn, de äter ju så mycket annat.
    Själv tycker jag inget av det är gott. Eller ens drickbart. Men dottern älskade havredrycken innan sädesslagsallergin, och nu drickor hon risdryck utan klagomål. Det är ju sött

• Dolphingirl

Rättar mig själv.
    Häromdagen när jag var och handlade såg jag att det visst det finns ost utan mjölkprotein. En Cheddar-soyaost. Hittade den på Hemköp.

Gabriel är här! 080804 kl 05.20
Svar på tråden Laktosintolerant