• Java01

Laktosintolerant

Hallå på er!

Jag har en tjej som vid flera tillfällen senaste tiden blivit hemskickad från förskolan pga magsjuka. Men hon har bara varit lös i magen och haft konstigt bajs. Inga kräkningar, igen feber och hon har alltid haft aptit. Och ingen annan i familjen har varit / blivit dålig. Kan hon vara laktosintolerant eller allergisk mot något? Någon som har några erfarenheter? Om jag ska utesluta laktos för att testa om det blir bättre, vad ska jag tänka på? Vad innehåller laktos. Mjölk vet jag, men visst är det också smör, grädde, glass och allt sånt? Tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden Laktosintolerant
  • Java01

Tack för alla svar. Vi ska till BVC på 1,5 års kontroll om en vecka, men jag ska ringa läkaren imorgon så får vi se. Jag upptäckte nyss att vällingen innehåller skummjölkspulver, finns det välling utan?

• Java01

Hej igen. Tjejen skulle få mjölkfritt på dagis, de hade det hemma. Mjölk, smör och så. Vi får väl se om det går hem (tveksam). Ska iväg och handla laktosfritt idag och så har vi fått en läkartid på onsdag. // Linda

• Java01

Finns det något alternativ till ost / riven ost alls??? Vanlig ost på mackan äter hon inte så det är inget problem, men riven ost till matlagning måste man sluta med det?

• Java01

Det låter bra. Då behöver man inte tänka på det iallafall. Jag tror inte att hon är superkänslig, för vällingen går bra, hon sover lungt hela natten utan att bajsa.

Svar på tråden Laktosintolerant