• Anonym (ledsen)

Jag har smittat min dotter med munherpes

För 2 veckor sedan hade jag ett utbrott av munherpes. Idag upptäckte jag att min dotter på 8 månader har ett rött utslag i ena mungipan som ser precis ut som munsår
    Jag var verkligen försiktig när jag själv hade sår, men tydligen har jag ändå smittat henne.

Jag har ringt sjukvårdsrådgivningen och de tyckte inte jag behövde oroa mig, men att jag kunde ta kontakt med bvc imorgon.

Är det någon annan som har råkat ut för det här? Hur vanligt är det att bebisar smittas?
    Jag är så ledsen, har gråten i halsen hela tiden.

• Svar på tråden Jag har smittat min dotter med munherpes
  • Anonym (A)

Det är jättevanligt att barn smittas så, så det ska du inte må dåligt över. Sen säger väl statistiken att 70-80% av sveriges befolkning har herpes (vissa latent) så det är svårt att undvika att bli smittad.

• Fennyxx

Förstår att du känner dig ledsen, men 80% av vuxna bär på munherpesvirus, så jag tycker inte att du ska skuldbelägga dig själv så himla mycket! Hon hade säkert fått det förr eller senare i alla fall.

• Anonym (ledsen)

Hon är ju så liten

• Anonym (A)

Anonym (ledsen) skrev 2008-10-12 13:52:55 följande:

Hon är ju så liten
    Men hon kommer ju bli ok igen, munsår är verkligen inte hela världen. Detta kommer varken göra till eller från i din dotters liv.
  • Anonym

Du ska inte anklaga dig själv. Jag förstår att du är ledsen, men som andra har skrivit så är ju så många som åttio procent av oss vuxna, smittade. Och kanske din dotter inte behöver få blåsor, trots att hon är smittad. Många som är smittade, får ju aldrig munsår(jag får sår vid näsan, precis som min mamma). Det är inte roligt, men det går ju att leva med. Det kunde absolut ha varit värre. Var inte så hård mot dig själv, ts. Min yngsta är nio månader, och jag försöker förstås vara försiktig när jag har sår. Mer än så kan man inte göra.

• Anonym

håller md föregående inlägg, typ ALLA har herpes!

• Anonym

håller md föregående inlägg, typ ALLA har herpes!

• Anonym

Kanske hade hon det redan innan vid födseln bara att det bröt ut nu? Jag har det själv. Har haft det sen jag var liten. Min sambo har det och vi funkar så, när den ena har det får den andra det kort därefter. Vi tar inte varandras glas el. tandborstar och håller avstånd helt enkelt från munnen.
    Det är precis som om det skulle vara psykiskt luftburet?
    Som föregående inlägg så är vi många som har det och nu finns det bra mediciner och salvor.
    Håll hakan uppe! Det händer nästan alla mammor som har det!

• Anonym

Så länge det inte blir större och sprider sig så är det ingen fara.

Min brorson fick det när han var liten och det spred sig i hela munnen och det fick dom söka vård för.

Men så länge det är bara lite rodnad eller liten blåsa så ska det inte vara någon fara.

• Anonym (mor)

Det är mycket viktigare att barnet får pussar och kärlek än att man skyddar barnet från herpes.

Svar på tråden Jag har smittat min dotter med munherpes