• Behemot

Vad är viktigt för er när ni inreder era barns rum?

Ibland kan jag få en känsla av att det viktigaste är att föräldrarnas smak är tillfredsställda när barnrummer inreds än att det passar för barnet?

Bara nyfiken på hur folk resonerar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-12 20:35
    Och så är jag nyfiken på om ni någon gång har vägrat att låta barnet få som det vill. Och om det har varit någon konflikt föräldrarna emellan hur det ska se ut!

• Svar på tråden Vad är viktigt för er när ni inreder era barns rum?
  • Euforia

Det viktigaste verkar vara att folk får in tillräckligt mycket blått resp. rosa.

• Dino78

Eftersom det är den vuxne som inreder rummet så antar jag att det ofta blir så. Iaf när barnet är litet.
    Jag inredde min dotters rum genom att ställa in hennes möbler, köpa några nya som passar in och är användbara och alla tavlor är nalle puh eller musse/kalle eftersom det är det som hon gillar.
    Hon trivs i sitt rum iaf, som tur är
    Men jag vet inte vad som faller under att inreda, att göra iordning ett rum kanske inte är samma sak? Är rätt kass på sånt där...

DIF i själ och hjärta
  • Bonanza

Att leksakerna ska finnas på deras nivå. Att det ska vara färgglatt och lekfullt och könsneutralt. Att det ska finnas utrymme för lek men också något bord där de kan läsa och pussla och sånt.

• snillis

För oss har det viktigaste varit att vara så könsneutrala som möjligt - att vi inte styr våra barn för mycket i leken utan att det är ett LEK-rum - inte ett pojk - eller flickrum.

Och såklart att det är anpassat för dem - att de når allt tex.
    Och att det är mysigt och inbjudande - att de vill vara på sitt rum.
  • tinna

Viktigaste för oss de gånger vi inrett barnrum har varit att lösa förvaringsbiten på en snyggt och platsbesparande sätt. Sen är det klart att våra åsikter om att det inte finns några pojk resp flickfärger spelar in, två äldsta delar rum (kille och tjej) och där har vi valt en varm orange ton på tapeter och mycket starka färger till, minsta (pojk) har fått gröna tapeter. Nu ska vi snart göra om barnrummen igen och alla ska få eget rum. Eftersom dom börjar bli lite större nu antar jag att dom själva kommer kunna ha egna önskemål som vi väl får försöka ta ställning till...

• Leda74

för mig är nog golvutrymme viktigast.

• Lia och bäbisen

Dottern är 1,5 år, så jag passar på att inreda som JAG vill. Sen när hon blir större får hon givetvis bestämma (inom rimliga gränser).

Hennes rum är vitt med knallröd fondvägg. Vita låga hyllor med leksaker på, en stor vit trälåda där leksaker kan "kastas" hejvilt. Har målat bord och stolar i rött/vitt, prickar o ränder.
    Rött o vitt alltihopa alltså. Kanske kan tyckas tråkigt (?), men sen är ju alla leksaker i olika färger.

• jenny99

jag har två flickor.
    valde ROSA tapeter..riktigt snyggt.och riktigt flickrum.

när de blev äldre blev det rosa blandat med vitt och svart.
    vid 6 årsåldern tog jag bort alla barn möbler,och det blev ett riktigt sovrum med tex spegelgarderob,hela rummet passade större barn som tonnåring.
    alla nalle phu tavlor åkte bort mm.

min dotter har alltid älskat sitt tjejiga rum.

• Sofia 1983

*Hoppar in* Viktigast är att det är barnsäkert och anpassat efter barnets ålder. Sen ska det vara mysigt och välkomnande såklart.

• AnniPanni

För oss alla var det viktigt med bra förvaring, stor yta att skriva/göra läxor på och en mysig sänghörna.

Barnen 'är 4 o 6 och delar på ett inte allt för stiort rum, ca 10-12 kvadrat ungefär. De har en vit våningssäng (med ROSA stege - de ville ha hela sängen rosa men jag övertalade de att i alla fall börja med stegen o sen se ), de har ett ca 3m långt skrivbord i ek som ger utrymme till allt pussel. Sen har de ett vägghängt "sideboard" (Ikeas små köks öveskåp 3st) med ekskiva på. Sen har de vitra o rosa backar på golvet (med hjul) för alla dessa småsaker.
    Tjejerna har självklart fått vara med och bestämma hur de vill ha sitt rum! Sen är det ju v i vuxna som bestämt att hyllan skulle upp på väggen och att backarna skulle ha hjul - för att underlätta städning

Sen har de ju ett lekrum också.. som är vääääääldigt rosa De har fått bestämma färg själv och de älskar rosa, så fine. Rosa fondvägg, fjärils wallies och rosa lådor i hyllorna. Jag tycker väl själv att det är på tok för rosa här hemma men det är den färgen de vill ha så. Resten av rummen är inte ett dugg rosa dock

Svar på tråden Vad är viktigt för er när ni inreder era barns rum?