• Behemot

Vad är viktigt för er när ni inreder era barns rum?

Ibland kan jag få en känsla av att det viktigaste är att föräldrarnas smak är tillfredsställda när barnrummer inreds än att det passar för barnet?

Bara nyfiken på hur folk resonerar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-12 20:35
    Och så är jag nyfiken på om ni någon gång har vägrat att låta barnet få som det vill. Och om det har varit någon konflikt föräldrarna emellan hur det ska se ut!

• Svar på tråden Vad är viktigt för er när ni inreder era barns rum?
  • Jullesmamma

A och O för oss har varit förvaring och ett ställe att rita, dega osv.
    Trofast (med bilder på backarna) sen 3-4-årsåldern och mammutmöbler sen han började gå...
    Han är 7 och har även skrivbord och garderob nu.
    När vi flyttade hit målade vi en fondvägg med Nalle Puh som numera är täckt av döskalletyg.

• Linda1976
    Bonanza skrev 2008-10-12 20:34:36 följande:
    Att leksakerna ska finnas på deras nivå. Att det ska vara färgglatt och lekfullt och könsneutralt. Att det ska finnas utrymme för lek men också något bord där de kan läsa och pussla och sånt.
    Precis så.

Alice rum går i rött, gult, orange och vitt Mammut-stolar&bord, säng från IKEA (den röda med orange/gult djur i änden). Gula väggar, randig fondvägg i rött/gult/orange/vitt.

Ekparkett, 3 Billy ekbokhyllor i olika höjder, väggfast ekgarderob, en liten möbel med olika lådor för smyprylar.
  • Im Fabulous

Jag vill att rummet ska vara ljust och harmoniskt. Inreder Sagas rum med gamla leksaker, lite shabby chic. Har beige tapet, ljusa gardiner. Inget typiskt flickigt.

Mycket gamla speldosor, träleksaker. Jättefint

• Im Fabulous

Saga är ju bara 10 månader så hon har inte ställt några större krav än

Hon har lådor med sina leksaker på golvet och det är nog huvudsaken.

• SatuSv

För mig är det viktigt at det är färgglatt,hon har ljusgröna väggar,ska sätta dit färgglada blommor,nyckelpigor o fjärilar.Nästan allt går i grönt,gult,rött o vita möbler(förutom bordet stolarna o bänken som hennes pappa gjort,d e träfärg),o så har hon ikeas fisk mattor o en randig m rosa,rött,orange fr ikea.

• Linny

Viktigast är att det blir ett rum som jag tror barnet kommer att stormtrivas i. Sedan kanske det inte är inredning JAG skulle ha valt om jag skulle bo i rummet..

Sonen älskar djur och saker som har med djur att göra. Så vi gjorde ett djungelrum. Detta gjorde vi när han var ca 2 år och skulle övergå från spjälsäng till växasäng. Det var en stor förändring för honom och vi ville göra rummet spännande och extra roligt att vara i, så han stannade i sängen (skämt åsido).

Lyckades fint. Han älskar sitt rum! Sedan är väl tapeten inte en inredares våta dröm, men vad gör det!

Innan detta hade han ett ganska basic rum, med björkmöbler, vita väggar och en fondvägg i behaglig grön färg. Detta målade vi innan han föddes

• AnneSophie

Det viktigaste är att barnen trivs ju. Det är ju deras rum. Barnen har fått vara med och bestämma färger och utformning (så långt det är möjligt) i sina rum.
    Nu ska vi flytta till nytt hus och jag frågade Emmy vad hon ville ha för färg på sitt rum och svaret var blått, och pekade ut en jättefin tandkrämsblå till sitt rum. Jacob kör på samma färg.

För min del är det viktigaste att det finns förvaringsmöjligheter för alla deras prylar så att dom lär sig plocka undan och organisera.

Såg ett skräckexempel (ur min synvinkel) på ett barnrum som tillhörde ett barn som var lika gammalt som min son, dvs 5 busiga år. Det var ett typiskt vita hem-hem där allt var vitt, vitt, vitt och ljusgrått. Hemmet i sig var väldigt vackert, inget ont om det, men även barnrummet såg ut som ett utställningsrum med en vitmålad antik träsäng, ett avskavt skrivbord och en byrå. På golvet låg några få träleksaker i gammal stil och jag undrade var katten den där femåringen LEKTE! Det kändes lite läskigt.

« Absolut bäst! -

»
  • shanghaibaby

Jag avskyr verkligen gälla starka färger men inser att det är bra/kul för barnen. Nu är vår dotter 3,5 månad bara och till årsskiftet ska vi flytta. Jag vill inreda hennes rum i vitt med gulddetaljer så som någon bård och detaljer på kuddar och täcken, Jag kommer trycka upp bilder av John Bauer / Elsa Beskow så det blir som tavlor. Någon mysig fotölj med fotpall och diskret förvaring. När hon blir äldre kommer hon givetvis få vara med och bestämma.

• MsBeauty

att det finns mycket förvaring och att rummet är barnsligt och inte stilrent.

• Floria

Jag har tänkt på förvaring, att det ska vara lätt att stoppa undan leksaker i lådor, och att sortera alla saker så att det är lätt att hitta bland dem. Vi har valt ett tema (djur och natur) eftesom hon bara är två år, ju större hon blir och vill bestämma, så har hon alla chanser. Väggarna är nämligen enfärgade, så vi sätter färg och mönster på textiliter istället, som gardiner, en stor golvkudde osv. Så fick hon en grön ryamatta som känns lite som en gräsmatta i present av sin farmor, köpt på rea på åhlens, och det blev verkligen pricken över i.

Svar på tråden Vad är viktigt för er när ni inreder era barns rum?