Inlägg från: Medusan |Visa alla inlägg
  • Medusan

Nodejas Babes och Bambinos

Carro

Men lilla Sam då Gråter

Tur att det är bättre nu. Andningsbesvär ska alltid tas på allvar!

Skickar över en till Sam från Gabriel!
  • Medusan

Ska snart iväg och hämta min lilla snoris på dagis. Vet inte varför men jag har så kraftig separationsångest från honom just nu och oroar mig för att han kanske är mer ledsen på dagis än vad jag är medveten om *darrar på läppen*.

Vet inte varifrån dessa tankar kommer ifrån för det finns inte mycket som tyder på att han skulle vantrivas.

Är väl kanske att han varit sjuk mycket på sistone, haft jättebesvär med nya tänder, ätit dåligt, sovit dåligt och så den förbannade brännskadan då som han fick på dagis för några dagar sedan Hemlis

• Medusan
    Carro

Jo det är säkert en ganska så naturlig känsla man kan få som förälder. Sen är det säkert som du säger att det ju knappast gjort saken bättre att jag känt ett bristande förtroende på grund av det där med brännskadan, men även de tidigare "tjafset" om huruvida G ska få ha sin snutt eller inte, plus att jag ju vet att personalen inte kan trösta alla barn som behöver det. Har själv sett flera ungar ledsna när jag hämtar utan att de får tröst på en gång och det gör så ont att veta att det säkerligen händer min lilla plutt också

Jag känner mig dock rätt så säker på att det där med brännskadan bara var en engångsgrej så jag oroar mig inte så mycket för att sånt ska hända igen, mitt stor orosmoment är just detta med att G kanske är mer ledsen än jag vet och inte får den bästa trösten av personalen.

Verkar ha en del med förtroende för personalen att göra helt klart, fast egentligen är det bara en av dem som gjort saker som sänkt förtroendet på riktigt, de andra har jag rätt dålig koll på och då blir det lätt så att jag far iväg och och oroar mig för att det är värre än vad det säkerligen är.

Har en liten downperiod överhuvudtaget nu när det gäller G. Har varit så mycket strul med mat, sömn, sjukdom osv osv så jag känner mig slut och emlig i största allmänhet och önskar bara att allt kunde flyta på typ Fundersam

Oj vad långt det blev, sorry! Nu ska jag iväg i alla fall.
  • Medusan
    Meria

Det är nog mest jag som tror att det är värre än det är faktiskt. Får nog erkänna att jag ibland kan ha en förmåga att måla fan på väggen och utgå ifrån det värsta typ.

Min man är helt lugn med att G har det bra på dagis och det hade han inte vart om det fanns tecken på verkliga orosmoment.

Kommer att ha möte (igen) med personalen om en månad ungefär för att prata om hur G har det på dagis, det är sånt som krävs för att jag ska kunna slappna av.

Kontrollfreak, jag
  • Medusan
    Nina

Det absolut bästa sättet att få i barnen penicillin är genom att spruta in det med en sådan där spruta du vet. Vi lyckades till och med göra en positiv grej av det här hemma när G åt penicillin för ett par veckor sedan genom att göra det till en lek där han fick hålla i sprutan själv

Sen kan man ge något gott efteråt också för att få bort den äckliga smaken.
  • Medusan
    JoKo

G hade också blivit biten på dagis idag fast på handen. Han hade inte heller blivit ledsen. Verkar vara sånt man får räkna med helt enkelt men kul är det ju inte.

Nina

Du gav alltså först alvedon och sedan penicillin? Kan säkert vara bra att ge dessa vid olika tillfällen så att det inte blir så mycket på en gång.

Sprutade du i kinden förresten? Om man sprutar rakt in i munnen är det lätt hänt att det blir sätter igång hostreflexen och blir onödigt jobbigt för barnet.
  • Medusan
    Carro

Jag tror också att det där med intuition har jättemycket med ens undermedvetna att göra och att det ofta har något viktigt att säga även om det kanske inte verkar så vid första anblicken. Uppenbarligen finns det saker som gör att jag inte känner det förtroende som jag borde kunna göra för dagispersonalen. MEN jag vet att jag kan noja rätt mycket i onödan också så jag vill inte göra någon jättestor grej av det. Så länge G verkar ha det bra på dagis så nöjer jag mig med att vara en sådan "besvärlig" förälder som vid varje hämtning vill ha svar på hur han haft det plus att jag då och då bokar in lite extra möten med Gabriels inskolningsfröken för att få höra hur det går. Om det är något som stör mig eller som får mig att tro att Gabriel far illa på något vis så tar jag upp det på en gång!

Förresten har den fröken som var orsaken till att Gabriel brände sig bett om ursäkt från hjärtat och jag har släppt det. Hon såg skitnervös ut idag när jag hämtade för hon och jag har inte fått chansen att prata efter olyckan.

Nu ska jag kolla klart på Tila Tequila på MTV *flinar* sen sova.

Kram!
  • Medusan
    Nina

Två dagar Åh herregud, jag hade svimmat då tror jag och krävt att de ändrade på reglerna för min skull om jag märkte att det inte gick toppenbra! Ibland är jag så himla glad över att bo i Sverige. Måste vara extra tufft för dig som kommer från Sverige från början men som måste anpassa dig efter den kultur och de regler som finns där du bor nu trots att du troligen bär med dig starka drag av hur man ser på det och gör i Sverige.

Önskar er stort lycka till med inskolningen, när är det dags?
  • Medusan
    Jesster

När G var sjuk sist tokvägrade han med att dricka. Vi var i tät kontakt med sjukvårdsupplysningen under denna period och de menar på att det är jätteviktigt att man får i barnet ca 1 liter vätska. Jag tror att de överdriver den siffran rätt mycket därför att de vill att man verkligen ska försöka få i dem så mycket som möjligt men ett minimun borde väl åtminstone ligga på minst 5-6 dl/dag för att de inte ska riskera att bli uttorkade (eventuellt mer eller mindre).

Märker du några tecken på uttorkning mer än att han kissar mindre än vanligt? Är hans hud mindre elastisk t.ex? Är han mer slö än han brukar vara när han är sjuk. Gabriels allmäntillstånd var mycket sämre än vanligt när han var sjuk sist och det berodde på att han var på gränsen till uttorkad så det var ju bara att tvinga i honom hur hemskt det än låter. Vi sprutade in vätska med en sådan där medicinspruta när det var som värst. Viktigast av allt var dock att smärtlindra eftersom att han uppenbarligen hade ont i halsen stackarn.

Om ni misstänker att E har ont i halsen bör ni kolla upp det för det kan mycket väl vara så att han behöver penicillin då. Gabriel började dricka mycket mer redan efter en dag med penicillin eftersom att det så effektivt tog bort det onda.
  • Medusan
    Jesster

Ok, men det är ju jättebra att hans allmäntillstånd inte är så påverkat för det skulle det vara om han var på gränsen till uttorkning.

Hmm, det där med att han äter talar ju emot att det skulle vara halsen fast jag märkte att G hellre åt än drack när han hade ont så man vet aldrig.

Det där med 1 liter låter sinnessjukt mycket tycker jag med men när man räknar ihop all vätska de dricker plus all vätska de får i sig via maten vilket är väldigt mycket så blir det en hel del faktiskt. Så länge han äter mat som innehåller mycket vätska är det nog ingen fara.

De sa väl 1 liter därför att sjuka barn med feber har ett mycket större behov av vätska än ett barn utan feber plus att de nog överdriver för att man ska anstränga sig så mycket man kan eller något. 
Svar på tråden Nodejas Babes och Bambinos