• FruE

Vad gäller ang. frakt på Tradera?

Har vunnit en porslinssak på Tradera. I auktionen stod inget om fraktalternativ och jag frågade heller inte innan jag budade. Nu har jag fått vinnarmailet. Där står det att jag ska betala för skrymmande + emballage-avgift. (och självklart även "grundportot")

Mina frågor är: när är någonting skrymmande? (det stod ett mått angivet i beskrivningen, och det var höjden)
    Kan säljaren ta betalt för emballage utan att skriva det i auktionen?

Försökte leta på Traderas sida, men jag hittade inte

/En inte så van Traderare...

• Svar på tråden Vad gäller ang. frakt på Tradera?
  • Viewsonic

Kolla på postens hemsida så får du reda på vad som räknas som skrymmande.

Det måste man betala för.

Emballageavgift är snålt, men det finns inget som säger att de inte får ta betalt för det.

dator heter det. datOR...
  • Viewsonic

Personligt meddelande gäller enligt traderas regler inte som auktionsvillkor.

dator heter det. datOR...
  • Tigerunge

Skrymmande= allt högre än tre centimeter eller längre än 45cm (har jag för mig)
    Tyvärr så tar många säljare ut emballageavgift och står det inte att de inte gör det så kan de göra det.

• jummie

Frakt = porto, emballage osv

Porto = kostad för frimärken frimärken

Skrymmande blir en sak väldigt lätt. Tror att den inte får vara störren än 3 cm på höjden o 25 på längden. Att saken är skrymmande o att det kostar är postens påhitt så det kan inte säljaren klandras för tyvärr..

• Molly i Skåne

Hej!
    Ja skrymmande avgiften är 11- över vanliga portot. Som skrymmande räknas brev/paket med större tjocklek än 30 mm eller större kortsida än 250 mm.
    Och, ja man får självklart ta ut för det emballage man har. Inte om man skickar i en inochutvänd Lidl-påse, kanske men som jag som köper in mina vadderade kuvert för mellan 6 och 26 kr styck-skulle jag inte ta betalt för dem skulle jag gå med förlust.
    Ha som vana att ALLTID fråga om frakt/porto och ev.emballage innan du budar om du känner dig osäker.
    Tyvärr har vi dyrt porto i Sverige- så det är posten som är Tradera säljarn och köparnas värsta fiende!
    Lycka till!
    //M

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • FruE

Säljaren hade ett personligt meddelande, men det stod inte i auktionen typ "se mit pers. meddelande innan du budar". Dock stod det där att hon tar ut 5 kr i avgift, men som Viewsonic säger så gäller väl inte det som auktionsvillkor.

• FruE

Skulle jag själv ha tagit reda på måtten för att få reda på att det var skrymmande?

• jummie

Nä det gäller inte som auktionsvillkor men i annonsen så står det förmodligen Frakt: ej anigvet

I frakt så får emballage kostnad ingå! HAde det stått köparen står för portot så får man inte lägga på något extra.

• bisektris
    FruE skrev 2008-10-13 10:30:16 följande:
    Skulle jag själv ha tagit reda på måtten för att få reda på att det var skrymmande?
    Ja, om inget anges i auktionen gällande porto/frakt så är det du som ska ta reda på det innan du lägger bud.
Svar på tråden Vad gäller ang. frakt på Tradera?