• Viewsonic

Vad gäller ang. frakt på Tradera?

Kolla på postens hemsida så får du reda på vad som räknas som skrymmande.

Det måste man betala för.

Emballageavgift är snålt, men det finns inget som säger att de inte får ta betalt för det.

dator heter det. datOR...
  • Viewsonic

Personligt meddelande gäller enligt traderas regler inte som auktionsvillkor.

• Viewsonic

Man kan messa och fråga om portot.

Tycker som Molly att det är ok att ersätta säljaren för köpt emballage typ vadderat kuvert. Men det finns säljare som inte gör det. Det kan man ju lägga på själva priset på varan om man vill det.

Men många tar betalt några kronor för att de rullar in i brunt papper, sånt man köper på rulle. Det tycker jag är snålt.

• Viewsonic
    Alicia05sMamma skrev 2008-10-13 10:36:13 följande:
    Då har jag varit oerhört snäll mot mina köpare Har köpt allt mellan de minsta vadderade kuverten till de största men aldrig tagit ut embalage kostnaden
    Då kan du gå med i "vår" klubb på Tradera där ingen tar ut emballageavgift. "Vi som inte tar ut emballageavgift" eller liknande heter den.
  • Viewsonic
    bisektris skrev 2008-10-13 10:39:13 följande:
    Varför är det snålt? Hur tror du företag gör? Vissa är mer seriösa i sitt "traderande" än andra helt enkelt. Och antagligen så räknar många in emballaget när de sätter utropspriset iaf, vå det blir ju ofta ingen skillnad. Är det någon skillnad så är det väl isf att den säljare som redovisar emballagekostnad är mer öppen och ärlig i sin prissättning.
    Jag tycker det bara och många andra på tradera, därav klubben "vi som inte tar betalt för emballage".

Tycker att säljaren ska uppge det på auktionen om de nu tar betalt.

De som slår in i jättebilligt papper brukar skriva "tillkommer 5 kr för emballage" och då är den faktiska kostnaden kanske 50 öre för detta skitbilliga papper. Snålt.
  • Viewsonic

PS. Det är ju inte företag.

Dessutom finns t.ex. Adlibris, lycknis, Dustinhome som inte tar en spänn för emballage och inte ens frakt.

• Viewsonic
    Viewsonic skrev 2008-10-13 10:43:40 följande:
    PS. Det är ju inte företag.Dessutom finns t.ex. Adlibris, lycknis, Dustinhome som inte tar en spänn för emballage och inte ens frakt.
    Dessa är företag
  • Viewsonic
    bisektris skrev 2008-10-13 10:44:16 följande:
    Och du tror inte att sådant ingår i deras prissättningskalkyler?
    Jag kör priser på www.prisjakt.se och det finns ingen som säljer billigare böcker än lycknis. Även dustinhome hade den produkt jag skulle köpa billigast i hela Sverige.

Så även om det ingår i deras priskalkyler, så är de ändå billigast.

En kalkyl är ju bara en kalkyl. De får mindre vinstmarginal helt enkelt. Inget mer med det.

De har det som affärsidé just för att folk avskyr att det tillkommer massa avgifter.
  • Viewsonic
    bisektris skrev 2008-10-13 10:51:06 följande:
    Och de kompenserar det med att sälja mer (allt enligt tidgare kalkyler). Den fördelen har inte någon som säljer begagnade barnkläder i liten skala på Tradera.Personligen tycker jag bara att det är fånigt att reagera när emballagekostnaden är utskriven, men att me glädje lägga bud när där inte står något om extra kostnader och utropsprist kompenserar för det. Att man själv riskerar att gå med förlust på sina auktioner är ett eget val, men jag förstår inte hur man kan förvänta sig att andra ska resonera likadant.Men det är min åsikt.
    Javisst så ökar de antagligen sina volymer p.g.a. detta. Smart och trevligt.

Alla har olika åsikter, så är det ju.
  • Viewsonic
    Molly i Skåne skrev 2008-10-13 10:54:52 följande:
    Jag köper INTE postens vadderade kuvert-men säljer mycket cd, parfymer mm som lätt går sönder. Det är upp till var och en att ta ut för emballage- men jag är VÄLDIGT tydlig med vad som ingår och varför-har aldrig fått negativt.Däremot har jag aldrig varit med om att någon tagit betalt för Tradera avgiften-låter HEEEELT sjukt! Då har man liksom missat poängen med hela Tradera!
    Tagit betalt för traderaavgiften???
  • Viewsonic

Man kan även ta betalt för kostnaden för internetuppkopplingen?

• Viewsonic
    jummie skrev 2008-10-13 10:58:08 följande:
    Det fanns ju nån säljare som satt i system att sälja sakerna för 1 kr men sedan ha en "admenistrativ" kostnad som tillkom på 100 kr! Allt för att komma undan Traderas avgifter. Liggerkostnaderna bredvid auktionspriset så får ju inte Tradera någon %....
    Råkade ut för detta på ebay. Billig vara, skitdyr frakt.
  • Viewsonic

För datorn... blir ju lite sliten också.

Svar på tråden Vad gäller ang. frakt på Tradera?