• Anonym

jävla försäkringskassa!

Försäkringskassan kräver mig på 60 000 kr!för att dom inte tror på att mitt ex oxh jag var särbos under tiden jag tog emot underhåll och bostadsbidrag som ensamstående jag har själv ingen inkomst nu utan måste gå till soc denna månad och pengarna till fk ska vara betalda 10 november,vad ska jag göra?kan tillägga att jag inte fått ngr som helst pengar av mitt ex då vi var tillsammans

• Svar på tråden jävla försäkringskassa!
  • Miss Lau

Anonym (hallå?) skrev 2008-10-14 09:05:17 följande:

MISSTÄNKT fusk ja.Misstanke....rättfärdigar det allt nuförtiden?
    Men det är ju lätt för TS att visa att FK har fel!

Och jag räknar med att ts redan tidigare givits möjlighet att lämna in dokumentation som visar att hon har rätt till pengarna.
  • Anonym (lpo)

Precis som jag skrev!

Alltså man ska spara för sin egen skull för att kunna styrka...men det ÄR ingen Lag på det!

• Anonym (hallå?)
    Anonym (Trött) skrev 2008-10-14 09:05:09 följande:
    Självklart har de grund för sitt beslut, det är inte det minsta synd om TS.Antingen får hon och hennes ex bevisa, med hyresavier och dokument på vart de stod skrivna mm mm, att de bodde separat eller så får TS snällt betala det hon är skyldig.
    Är det självklart? Vad har de för grund då som är så självklar?
    Och varför kommer ni med en massa tips till TS om vad hon ska göra när det är så självklart att hon inte kan göra något? Fk har ju rätt och då kan hon mao inte bevisa något annat.
    Eller? Hur ska vi ha det?
  • Anonym (Trött)
    Miss Lau skrev 2008-10-14 09:06:57 följande:
    en det är ju lätt för TS att visa att FK har fel! Och jag räknar med att ts redan tidigare givits möjlighet att lämna in dokumentation som visar att hon har rätt till pengarna.
    Exakt. De skickar ut förfrågninar innan kravet kommer. Man har sin chans att bevisa sin oskuld.
  • Anonym (lpo)

Mizz Turko skrev 2008-10-14 09:05:06 följande:

Tänk att detta är allas våra skattepengar, vill du slänga bort så mycket pengar på fusk?
    Hur vet du att det är fusk?
  • Mizz Turko

Tycker att det är löjligt hela detta, eftersom hon har fått tips på vad hon kan göra för att få fram sakerna/kvittona, men verkar ändå strunta i det. Om man struntar i att försöka skaffa fram kvittona så kan man lika gärna erkänna sig skyldig.

Anonym (hallå?) skrev 2008-10-14 09:03:32 följande:
    Men snälla, man kan väl inte vara så i försäkringskassans våld att det räcker med att de "inte tror" på någonting för att de ska kunna kräva en på en massa pengar!Det måste ju finnas lika hårda krav på att de ska kunna bevisa något också, annars ligger vi alla jävligt risigt till.
    Men om FK inte tror på någon, så skulle väl Sveriges halva befolkning som får pengar därifrån ha fått samma "efterkrav" efter sig, eller?
    Frukta inte en klok fiende, frukta en dum vän.
  • SaramedM

Anonym (hallå?) skrev 2008-10-14 09:05:17 följande:

MISSTÄNKT fusk ja.Misstanke....rättfärdigar det allt nuförtiden?
    Nej men det är ju bara för TS att visa på kvitton och handlingar så ändras beslutet
  • Lillevida

Så, hur går de TS?? Med tanke på skuldens storlek, borde du vara ganska anelägen om att få fram bevis, på att ni inte bodde ihop!! Eller de kanske ni gjorde??

• Mizz Turko
    Anders Fru skrev 2008-10-14 13:37:28 följande:
    Så, hur går de TS?? Med tanke på skuldens storlek, borde du vara ganska anelägen om att få fram bevis, på att ni inte bodde ihop!! Eller de kanske ni gjorde??
    Hon verkar ha lämnat tråden för länge sen....
    Frukta inte en klok fiende, frukta en dum vän.
  • Anonym (äaösdlkfjg)

Här är lite regler om hur länge kvitton bör/ska sparas.

Kvitton när man köpt en vara eller tjänst ska sparas i tre år. Det är så lång tid man har på sig att reklamera en vara.

Äger man ett hus eller bostadsrätt ska man spara kvitton för reparation och förbättringar så länge man bor kvar i huset.

Kvitton som ligger till grund för skatteavdrag ska sparas i sex år.

Kvitton på betalda lån ska sparas i tio år.

TS:
    Ni måste kunna bevisa att ni verkligen inte bott ihop under denna tid. Separata boendekostnader, skrivna på olika adresser mfl.

Om ni har bevisat det för dom är det märkligt att dom kräver er på dessa pengar. Bara att övrklaga!

Jag kan inte annat än att säga att jag tycker att dom gör rätt när dom vill ha återbetalning om man fuskat! Nu har jag absolut inte sagt att du /ni gör det TS. Har man fuskat ska man bli återbetalningsskyldig!

• SaramedM

Fast när du skriver SKA tolkas det lätt som att man enligt lagen ska spara och så är det inte
    Däremot BÖR man spara kvitton flera år

De enda som enligt lag måste spara underlag är företag och då är det för att bokföringslagen säger det
    Anonym (äaösdlkfjg) skrev 2008-10-14 14:00:06 följande:

Här är lite regler om hur länge kvitton bör/ska sparas.Kvitton när man köpt en vara eller tjänst ska sparas i tre år. Det är så lång tid man har på sig att reklamera en vara.Äger man ett hus eller bostadsrätt ska man spara kvitton för reparation och förbättringar så länge man bor kvar i huset.Kvitton som ligger till grund för skatteavdrag ska sparas i sex år. Kvitton på betalda lån ska sparas i tio år.TS:Ni måste kunna bevisa att ni verkligen inte bott ihop under denna tid. Separata boendekostnader, skrivna på olika adresser mfl.Om ni har bevisat det för dom är det märkligt att dom kräver er på dessa pengar. Bara att övrklaga!Jag kan inte annat än att säga att jag tycker att dom gör rätt när dom vill ha återbetalning om man fuskat! Nu har jag absolut inte sagt att du /ni gör det TS. Har man fuskat ska man bli återbetalningsskyldig!
  • Anonym

Har inte läst hela tråden, men TS kan be skatteverket dra ut intyg på var denne och särbon var skrivna under den aktuella tiden och visa FK tex... Finns bevis för att ni verkligen var särbos, så går ju detta att bevisa.

Om du nu ska betala tillbaka pengarna, måste det finnas möjlighet att göra en avbetalningsplan med FK. Prata med dem, så det inte går för långt

• SaramedM
    Anonym skrev 2008-10-14 17:11:34 följande:
    Har inte läst hela tråden, men TS kan be skatteverket dra ut intyg på var denne och särbon var skrivna under den aktuella tiden och visa FK tex... Finns bevis för att ni verkligen var särbos, så går ju detta att bevisa. Om du nu ska betala tillbaka pengarna, måste det finnas möjlighet att göra en avbetalningsplan med FK. Prata med dem, så det inte går för långt
    Det räcker inte att visa att man varit skriven på olika adresser eftersom att detta är nått det fuskas med en del

Men som sagt, det är bara att plocka fram gamla kontoutdrag från bankerna och visa på olika matinköp/hyror/bilar/ etc
  • Anonym

Jag ska nu skicka in en överklagan..och mitt ex ska leta fram sitt hyreskontrakt han hade vid den tiden,och sin deklaration för det året sen ska jag ju även skriva ett brev till dom som har beslutat detta

• Anonym (Trött)
    Anonym skrev 2008-10-14 20:43:39 följande:
    Jag ska nu skicka in en överklagan..och mitt ex ska leta fram sitt hyreskontrakt han hade vid den tiden,och sin deklaration för det året sen ska jag ju även skriva ett brev till dom som har beslutat detta
    Dina papper då?
  • Anonym

men fkassan har ju redan uppgifter om mig och var jag bodde eftersom jag har fått pengar därifrån..el vad menar du??

• Lillevida
    Anonym (Trött) skrev 2008-10-14 20:45:01 följande:
    Dina papper då?
    Ja, precis. De räcker  ju inte att han skickar in!! Ni behöver nog komplettera med elräkningar o så, oxå.. Som nån ovan skrev, så räcker de inte att man bara är skriven på en annan adress..
  • Anonym (Trött)

Du ska ju bevisa att du bodde på din adress lika mycket som han ska bevisa att han bodde på sin adress.
    Bokföring, elkostnader, hyror, försäkring osv osv.

Svar på tråden jävla försäkringskassa!