• Solisrosis

dra ut tanden eller inte..? behöver hjälp!

Jag har sedan några månader haft problem med en visdomstand ,
    som har en ficka där det samlas matrester och då bildas det bakterier som blir till tandinfektion/inflammation..

Jag har nu fått tid den 30 oktober, men det är en operation man kmr att göra för att tanden ligger
    Tydligen trängd under käkbenet, man kmr först att skära upp tandköttet, sedan klyva tanden i 3 delar,
    Och sedan sy ihop såret.

Tandläkaren sa att jag kmr att ha jätteont efter och påpekade att eftersom jag är gravid så får jag endast ta alvdedon.
    Tandäkaren menade att jag själv får välja om ajg vill dra ut tanden nu eller efter graviditeten.

Jag frågade tandläkaren om dte varf arligt för barnet att vänta, då sa hon, nja...
    sen frågade jag henne om hon själv skulle dra ut tanden när hon var gravid då sa hon nej.. HMM..

tandne ligger i underkäken förresten..

Tandläkaren sa att jag har bakterier som ligger där, och jag kommer aldrig bli av med dem förens tanden är borta.
    Det som sker är att jag kontinuerligt kan få infektioner/inflammationer som kräver antibiotika, och det tyckte
    Tandläkaren var negativt.
    Men som sagt, jag fick själv välja.

Jag undrar nu, är det farligt att gå omkring med bakterier i käkbenet/vid tanden som jag säkerligen gjort hela graviditeten,
    Fram tills det att barnet är fött?
    Om jag skulle få en kraftig infektion så jag svullnar upp och behöver antibiotika är det farligt?
    Nu säger ju tandläkaren att jag kan få återkommande sådana här tills tanden faktiskt är helt borta.

Egentligen vill jag själv vänta för att jag är lite rädd för hur ont det kmr att göra efteråt.
    Men innebär det några som helst risker med att bakterierna ligger där och kan växa till sig, för barnet, så tar jag bort den.

Det enda som gäller är mekansik rengöring, men tandläkarna sa att det är helt omöjligt med det läge som tanden ligger i,
    Så jag kan liksom aldrig få det riktigt rent..

Jag har haft den här tiden bokad i ca 1,5 månad, men glömde ta upp det när jag var hos dig sist?
    Tanden har jagh säkert haft problem med i flera månader, vem vet ..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-15 16:37
    är i v 23

• Svar på tråden dra ut tanden eller inte..? behöver hjälp!
  • Solisrosis

vecka 23 imrogon, bebis är beräknad till 17e februari..

jag är egentligen ganska nojjig för det här, men om det är ngn som helst fara för bebisen så rycker jag den o då får jag ah hur ont som helst..

men är det så att det är OK att gå med lite bakterier utan att det på ngt sätt drabbar bebben så väntar jag mer än gärna..

lite bakterier är ju ingen fara.. men man borde ju känna om det blir en rejäl infektion... o det innan den hinner gå ut i blodet?

CLT skrev 2008-10-14 12:35:11 följande:
    Vilken vecka är du i?
  • sunny1980

Det var ett tufft dilemma för som sagt så kommer du antagligen att få upprepade infektioner,men å andra sidan så opererade jag oxå ut visdomstand i underkäken och dom är värst att ta bort i överkäken räckte det m panodil men i nederkäken så hade jag nog inte stått ut m bara panodil, jag fick panocod och tiparol.
    Kolla m tandläkaren eller kanske barnmorska om det finns ngn starkare medicin som du kan få äta utan att påverka barnet . Tycker att det borde finnas något för ibland måste det väl hända att gravida råkar skada sig eller opereras och behöver annat än panodil.
    Så kolla m barnmorskan eller läkare på mvc för det blir nog inte kul att gå med den tande till februari och kanske behöva äta massa penicillin.

• Leija

Men när man ammar (om du tänkt göra det) så kan d ju inte ta just nåt starkare preparat heller va?
    Jag skulle ha gjort det direkt iaf, det gör ont ett tag, men man glömmer bort det sen !!

• Solisrosis

precis, det tyckte jag också..
    gravida kan ju råka ut för värre saker än att dra ut en tand..
    Jag förstår att man ogärna ger smärtstillande till gravida, men något starkare 'n alvedon måste ju finnas..

Hur länge hade du ont i tanden efteråt?

som sagt, innebär dte ingen fara för bebis så struntar jag i det mer än gärna..
    även om jag får en infektion så jag måste äta antibiotika är dnena farlig för bebis? dte är väl bara om infektionen hunnit gå ut i blodet... och dte måste man ju hinna märka innan det händer? speciellt när dte gäller tänder för dte gör ju såå ont..

sunny1980 skrev 2008-10-14 13:49:02 följande:
    Det var ett tufft dilemma för som sagt så kommer du antagligen att få upprepade infektioner,men å andra sidan så opererade jag oxå ut visdomstand i underkäken och dom är värst att ta bort i överkäken räckte det m panodil men i nederkäken så hade jag nog inte stått ut m bara panodil, jag fick panocod och tiparol.Kolla m tandläkaren eller kanske barnmorska om det finns ngn starkare medicin som du kan få äta utan att påverka barnet . Tycker att det borde finnas något för ibland måste det väl hända att gravida råkar skada sig eller opereras och behöver annat än panodil.Så kolla m barnmorskan eller läkare på mvc för det blir nog inte kul att gå med den tande till februari och kanske behöva äta massa penicillin.
  • Solisrosis

sen borde dt väl vara så att skulle dte egntligen på ngt sätt vara farligt så borde ju tandis sagt att jag MÅSTE dra ut den...?

• fiamalm

Har själv opererat bort en tand på snarlikt sätt som du, jag var typ 18 år och inte gravid, jag käkade ipren i 3 veckor och sköljde med nåt bakteriedödande vätska, jag tror absolut att jag hade kunnat avvara ipren om jag varit gravid, jag vill ju varken riskera min tandhälsa eller barnets hälsa. Men säger som ovan, tala med din bm om det inte finns nån starkare värktablett, jag hade kanske nog inte vågat gå med tanden till februari, eller mars lär det ju bli. Tror inte att det är särskilt hälsosamt att behvöa äta antibiotika i flera omgångar vilket du kanske kommer bli tvungen att göra.

Om du jobbar hade jag nog sjukskrivit mig i en vecka iallfall och bara legat hemma och ha ont och äta glass...(det var typ det enda jag kunde äta på flera dar direkt efter operationen)

• MrsSea

Jag skulle rådfråga min barnmorska och en läkare. Det beslut de säger skulle jag gå på

Svårt för en lekman att sia om vad som är bäst

• sunny1980

När du får infektion så kan du inte missa det du känner det vill jag lova! Risken med att gå och vänta är väl att det kan kräva upprepade penicillin kurer och vad jag förstått det som så kan man till slut bli resistent så pencillinet inte hjälper. Jag fick vänta på operationstid 2månader med min tand och då fick jag inflammation 3ggr= penicillin 3ggr. Dessutom är det så att dom måste vänta tills inflammationen är över innan de kan dra tanden de får inte dar en inflammerad tand.
    Jag hade jätteont i ca 3 dagar sen så blev det snabbt bättre!
    Men kolla men mvc för du kan säkert få ngt starkare i 3 ynka dagar!

Svar på tråden dra ut tanden eller inte..? behöver hjälp!