• Solisrosis

dra ut tanden eller inte..? behöver hjälp!

Jag har sedan några månader haft problem med en visdomstand ,
    som har en ficka där det samlas matrester och då bildas det bakterier som blir till tandinfektion/inflammation..

Jag har nu fått tid den 30 oktober, men det är en operation man kmr att göra för att tanden ligger
    Tydligen trängd under käkbenet, man kmr först att skära upp tandköttet, sedan klyva tanden i 3 delar,
    Och sedan sy ihop såret.

Tandläkaren sa att jag kmr att ha jätteont efter och påpekade att eftersom jag är gravid så får jag endast ta alvdedon.
    Tandäkaren menade att jag själv får välja om ajg vill dra ut tanden nu eller efter graviditeten.

Jag frågade tandläkaren om dte varf arligt för barnet att vänta, då sa hon, nja...
    sen frågade jag henne om hon själv skulle dra ut tanden när hon var gravid då sa hon nej.. HMM..

tandne ligger i underkäken förresten..

Tandläkaren sa att jag har bakterier som ligger där, och jag kommer aldrig bli av med dem förens tanden är borta.
    Det som sker är att jag kontinuerligt kan få infektioner/inflammationer som kräver antibiotika, och det tyckte
    Tandläkaren var negativt.
    Men som sagt, jag fick själv välja.

Jag undrar nu, är det farligt att gå omkring med bakterier i käkbenet/vid tanden som jag säkerligen gjort hela graviditeten,
    Fram tills det att barnet är fött?
    Om jag skulle få en kraftig infektion så jag svullnar upp och behöver antibiotika är det farligt?
    Nu säger ju tandläkaren att jag kan få återkommande sådana här tills tanden faktiskt är helt borta.

Egentligen vill jag själv vänta för att jag är lite rädd för hur ont det kmr att göra efteråt.
    Men innebär det några som helst risker med att bakterierna ligger där och kan växa till sig, för barnet, så tar jag bort den.

Det enda som gäller är mekansik rengöring, men tandläkarna sa att det är helt omöjligt med det läge som tanden ligger i,
    Så jag kan liksom aldrig få det riktigt rent..

Jag har haft den här tiden bokad i ca 1,5 månad, men glömde ta upp det när jag var hos dig sist?
    Tanden har jagh säkert haft problem med i flera månader, vem vet ..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-15 16:37
    är i v 23

• Svar på tråden dra ut tanden eller inte..? behöver hjälp!
  • Zazza1979

Har själv gjort exakt den operationen som du måste göra. Och jag gick på tabletter i två dagar sen gjorde det inte så ont längre. MEN det gjorde riktigt ont första dagen och jag vet inte om det är så kul att bara kunna ta alvedon, vet inte om det räcker.
    Kan du inte fråga Bm om det finns någonting starkare du kan ta?

• EttElaktTroll

Jag har oxå gjort en sån operation, hos kirurgen. Så farligt är det inte.

Men kan du inte få citodon? Det får man ju äta när man är gravid. Åtminstone till natten så du får sova

• Tempelton

Hej! Kommer och lägger mig i lite... Jag är Leg. Tandhygienist och mycket riktigt - du ska helst bara äta Alvedon när det gäller smärtstillande medel. Det som det handlar om är att du ska undvika preparat som ingår i gruppen NSAID (Non-Steroid AntiInflammatory Drugs). De flesta värk- och febernedsättande tabletter tillhör denna gruppen, men det finns som sagt några undantag och dessa är: Alvedon, Citodon, Curadon, Panodil, för att nämna några exempel. Men för enkelhetens skull, så kan vi ju bestämma att VI SOM ÄR GRAVIDA ÄTER ALVEDON ...om vi måste.

Och så till tanden... det är också sant att det är olägligt att ge sig på med att dra ut den nu. Det gör man bara om man absolut måste. Vilken vecka är du i? Om jag vore som du, skulle jag försöka hålla ut tills efter förlossningen. Du får helt enkelt kanske gå lite oftare och få spolat med koksaltlösning ev. i kombination med bakteriedödande medel i den där fickan.

Good Luck! ;o)

• Tempelton

PS. Att dra ut visdomständer brukar alltid vara besvärligast i underkäken och det är också där man oftast får problem med dem, just när det gäller fickor eller flikar som ligger över och gömmer alla dessa bakterier. Det du kan göra själv är att som sagt borsta noga själv. TePe har en "enbindesborste" som de kallar "Compact Tuft". Den är jättebra att borsta dumma visdomständer med. Tyvärr säljs de inte på Apoteket längre, men kanske tandläkare säljer? Annars är ju alternativet TePe Interspace

www.tepe.com/productwindow.asp&oc=8&m=1

Dem säljs i alla fall på Apoteket. Du kan också skölja med medel som innehåller Clorhexin - finns också på Apoteket och heter Hexident som varunamn. Men använd den inte dagligen under alltför lång tid, för den kan ge missfärgningar (som visserligen går bort). Så borsta på, skölj med bakteriedödande lite då och då och få spolat i fickan hos tandläkaren med jämna mellanrum, så ska det nog klara sig.

• Solisrosis

tack för ditt svar..
    jag är i v 23..
    precis som du så säger tandläkaren att det är bättre om ajg avstår för min egna del under graviditeten... tandläkaren sa bara att man vill ju undvika infektioner under gravditeten bara .. men hallå, visst måste jag märka innan det blir en riktig infektion att det svullnar eller börjar göra ont?? och då gå och spola den..

angående min PC kur som jag åt mot tanden som inte riktigt tog.. (jag har skriivt om det ovan).. nu är jag livrädd för att samma sak ska hända mig som den andra tjejen på fl jag läste om.
    tandläkaren ville först inte ge min antibiotika mot tanden eftersom jag inte var svullen, men värken gav inte riktigt med sig så jag fick det ändå efter ett par dgr.

Tempelton skrev 2008-10-15 20:48:27 följande:
    Hej! Kommer och lägger mig i lite... Jag är Leg. Tandhygienist och mycket riktigt - du ska helst bara äta Alvedon när det gäller smärtstillande medel. Det som det handlar om är att du ska undvika preparat som ingår i gruppen NSAID (Non-Steroid AntiInflammatory Drugs). De flesta värk- och febernedsättande tabletter tillhör denna gruppen, men det finns som sagt några undantag och dessa är: Alvedon, Citodon, Curadon, Panodil, för att nämna några exempel. Men för enkelhetens skull, så kan vi ju bestämma att VI SOM ÄR GRAVIDA ÄTER ALVEDON ...om vi måste.Och så till tanden... det är också sant att det är olägligt att ge sig på med att dra ut den nu. Det gör man bara om man absolut måste. Vilken vecka är du i? Om jag vore som du, skulle jag försöka hålla ut tills efter förlossningen. Du får helt enkelt kanske gå lite oftare och få spolat med koksaltlösning ev. i kombination med bakteriedödande medel i den där fickan. Good Luck! ;o)
  • LiCaNo

Har dragit en visdomstand för några år sen och det gick bra, trots långdragen infektion mm. Ska nu dra nästa, om någon vecka bara och är då i v. 35-36. Det var ingen diskussion om att det var bra eller inte att dra tanden. Det måste göras, sa min tandläkare. Får jag problem med värk etc är det bara att "bita ihop" och tänka på att det snart blir bra igen.
    Ring och prata med din tandläkare istället om du känner dig fundersam, så får du rätt svar.
    Lycka till!

• Tempelton

Jag arbetar på två ställen och båda dem resonerar på samma sätt. Men det kan ju variera i åsikter förstås.

• Solisrosis

har vi samma problem? mitt problem är att jag har ne fick, och tanden ligger under tandköttet så det är i princip rent omöjligt att hålla rent..
    frågan är om det riktigt kan bli FARLIGT av sådant?

vi kanske har helt olika problem?
    jag vet att man inte låter ngn gå runt med infektioner i tänder hur som helst, och dte klarar man inte av heller, för det gör så jäkla ont...
    håller just nu på att rotfylla en "vanlig" tand, just pga att hela nerven var inflammerad.. detta var tvunget att göras nu, fanns liksom inget vänta eller inte vänta..

det jag emnar är att vi aknske har helt olika typer va infektioner?

störs du av din tand i form av värk eller ngt?

det Tempelton säger är ungefär vad min tandläkare säger... att jag får välja helt själv. det är bara det att jag är rå orolig för infektioner som kan skada min bebis.. samtiidgt borde ju tandläkaren i sådant fall inte gett mig ngt val om det förelåg risker för fosterskador pga tanden..

LiCaNo skrev 2008-10-15 21:11:27 följande:
    Har dragit en visdomstand för några år sen och det gick bra, trots långdragen infektion mm. Ska nu dra nästa, om någon vecka bara och är då i v. 35-36. Det var ingen diskussion om att det var bra eller inte att dra tanden. Det måste göras, sa min tandläkare. Får jag problem med värk etc är det bara att "bita ihop" och tänka på att det snart blir bra igen. Ring och prata med din tandläkare istället om du känner dig fundersam, så får du rätt svar. Lycka till!
  • Estrellita

Eftersom du frågar om det är någon risk för barnet och det inte verkar som om du kunnat läsa länken än skickar jag ett stycke därifrån:

"Tandvård minskar risken för tidig födsel
    Forskare har nämligen visat att vanlig tandvård minskar risken för prematur födsel med 84 procent. Om en gravid kvinna har en tandköttsinfektion ökar risken för att barnet föds för tidigt. Infektionen i munnen gör att kroppen producerar olika kemiska ämnen (bland annat prostaglandin) som i sin tur kan sätta i gång förlossningen i förtid.
    En studie, publicerad i Journal of Periodontology visar nu att vanlig enkel tandvård kraftigt minskar risken för tidig födsel. Forskarna har upptäckt att gravida kvinnor som fått tänderna rengjorda från plack, tandsten och bakterier inte har lika hög frekvens av prematur födsel som kvinnor som inte fått behandlingen. Forskarna bakom rapporten uppmanar alla kvinnor som planerar att bli gravida eller redan är det att gå till tandläkaren. ? Är man redan gravid och upptäcker att man har en tandsjukdom, är det bäst att behandla den mellan tredje och sjätte månaden, säger Marjorie Jeffcoat från University of Alabama".

www.niomanader.se

• majsan09

Glöm inte att risken för infektion är stor efter att du tagit bort tanden också. Även om dom syr ihop och man sköljer med bakteridödande så finns riksken där. Jag skulle ha väntat. Men det är ju egentligen en 50/50 situation och du måste känna efter vad som är bäst för dig. Du kommer inte bli klokare av att gå och oroa dig. Vad du än väljer, lycka till!

• Stora syster

Jag har inte läst hela tråden, men kan säga att jag gjort precis likadan operation. Visst, om det gått smidigt hade det inte varit så farligt, men det e ju inte säkert det gör det... Min tand sprack, de fick gräva länge, fick jobbiga infektioner och var absolut tvungen att äta starka vä'rktabletter länge efteråt! Skulle ALDRIG göra en sån operation (el nån op öbverhuvudtaget) när jag var gravid! Stå ut ett tag till!

Svar på tråden dra ut tanden eller inte..? behöver hjälp!