dra ut tanden eller inte..? behöver hjälp!
Jag har sedan några månader haft problem med en visdomstand ,
som har en ficka där det samlas matrester och då bildas det bakterier som blir till tandinfektion/inflammation..
Jag har nu fått tid den 30 oktober, men det är en operation man kmr att göra för att tanden ligger
Tydligen trängd under käkbenet, man kmr först att skära upp tandköttet, sedan klyva tanden i 3 delar,
Och sedan sy ihop såret.
Tandläkaren sa att jag kmr att ha jätteont efter och påpekade att eftersom jag är gravid så får jag endast ta alvdedon.
Tandäkaren menade att jag själv får välja om ajg vill dra ut tanden nu eller efter graviditeten.
Jag frågade tandläkaren om dte varf arligt för barnet att vänta, då sa hon, nja...
sen frågade jag henne om hon själv skulle dra ut tanden när hon var gravid då sa hon nej.. HMM..
tandne ligger i underkäken förresten..
Tandläkaren sa att jag har bakterier som ligger där, och jag kommer aldrig bli av med dem förens tanden är borta.
Det som sker är att jag kontinuerligt kan få infektioner/inflammationer som kräver antibiotika, och det tyckte
Tandläkaren var negativt.
Men som sagt, jag fick själv välja.
Jag undrar nu, är det farligt att gå omkring med bakterier i käkbenet/vid tanden som jag säkerligen gjort hela graviditeten,
Fram tills det att barnet är fött?
Om jag skulle få en kraftig infektion så jag svullnar upp och behöver antibiotika är det farligt?
Nu säger ju tandläkaren att jag kan få återkommande sådana här tills tanden faktiskt är helt borta.
Egentligen vill jag själv vänta för att jag är lite rädd för hur ont det kmr att göra efteråt.
Men innebär det några som helst risker med att bakterierna ligger där och kan växa till sig, för barnet, så tar jag bort den.
Det enda som gäller är mekansik rengöring, men tandläkarna sa att det är helt omöjligt med det läge som tanden ligger i,
Så jag kan liksom aldrig få det riktigt rent..
Jag har haft den här tiden bokad i ca 1,5 månad, men glömde ta upp det när jag var hos dig sist?
Tanden har jagh säkert haft problem med i flera månader, vem vet ..
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-15 16:37
är i v 23