• Lussekatten87

    Vad säger Islam om skilsmässa?

    Får kvinnan skilja sig?

    Vad tycker mannens familj om det?


    (¯`°?.¸ ♥Gabriel min solstråle! 080109♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Vad säger Islam om skilsmässa?
  • Lussekatten87

    ingen som vet?


    (¯`°?.¸ ♥Gabriel min solstråle! 080109♥ ¸.?°´¯)
  • castillo
    Lussekatten87 skrev 2008-10-14 12:24:45 följande:
    Får kvinnan skilja sig?Vad tycker mannens familj om det?
    klar kvinnan får skillja sig,.

    och vadå mannens familj det är väll lika upprörande om mannen vill skilja sig.

    vet inte om du är gift men om du är det eller när du har gift dig vadå så du menar att din mans familj kommer att ta mer illa upp om du vill skilja dig från honom en vad din familj skulle tycka om din man vill lämna dig???
  • Lussekatten87
    Svar på #3
    ja kanske.
    De skulle nog tänka lite så tyvärr.
    (¯`°?.¸ ♥Gabriel min solstråle! 080109♥ ¸.?°´¯)
  • MsBeauty

    man får skilja sig, men inte hur som helst. äktenskapet ska tas på allvar och skilsmässa ska ju vara sista utvägen, inte nåt man gör varje gång man tjafsar.

  • Lussekatten87
    MsBeauty skrev 2008-10-14 17:18:42 följande:
    man får skilja sig, men inte hur som helst. äktenskapet ska tas på allvar och skilsmässa ska ju vara sista utvägen, inte nåt man gör varje gång man tjafsar.
    Nej det vet jag ju.

    Hoppas inte det är sista utvägen för oss som gäller
    (¯`°?.¸ ♥ ♥ ¸.?°´¯)
  • MsBeauty

    Nej, hoppas att allt löser sig. Så länge det inte är våld och sånt inblandat, så tror jag att det mesta går att lösa. Men det krävs ju att båda vill satsa och inte stanna kvar i gamla vanor.

  • Lussekatten87

    tjaa,de tär väl mest psykisk misshandel kan man väl säga


    (¯`°?.¸ ♥ ♥ ¸.?°´¯)
  • JTA

    Män kan skilja sig när som helst utan vidare förklaring. Kvinnor som blir skiljda får ekonomiskt stöd för gemensamma barn upp till sju års ålder, sedan övergår vårdnaden automatiskt till fadern.

    Om kvinnan vill skilja sig, måste hon gå till domstol och visa att äktenskapet (i muslimsk mening) upphört genom till exempel att mannen övergett henne, är impotent eller ur stånd att försörja henne. Om kvinnan av personliga skäl vill ha skilsmässa, kan hon genom att ge mannen skadestånd köpa sig ur äktenskapet. Hon förlorar då även rätten till ekonomiskt stöd.

    Finns skrivet en hel del på nätet om detta. Svenska muslimska sajter berättar dock sällan hela sanningen. Här är en länk:

    www.islamonline.net/servlet/Satellite&cid=1123996015660

  • MsBeauty

    Fast det gäller i ett sharia land. Här i Sverige behöver man inte gå till domstol för upphäva det muslimska äktenskapskontraktet. Här är det bara det svenska som gäller...

    Sen betalar ju inte kvinnan skadestånd om hon vill skilja sig, hon betalar tillbaks brudgåvan, som kan vara så lite som en mening ur Koranen (det kan hon ju inte ge tillbaks, men materiella brudgåvor).

    En kvinna får skilja sig om mannen inte uppfyller sina äktenskapliga plikter. En av hans plikter är att behandla henne bra.

Svar på tråden Vad säger Islam om skilsmässa?