• LillaÄrtan

Hjälp! Dottern harblåsor i hela munnen. Virusblåsor eller Höstblåsor???

I fredags hade min snart 3 åriga dotter feber, lördagsmorgon klagade & gnällde hn över ont i munnen. Ja, hela tungan var täckt medstora läskiga blåsor! Sedan dess har hon knappt fått i sig något annat ä just fil, kräm & glass...

Nätterna har hon skrikit sig igenom och jag är alldeles matt och förtvivlad, så hjälplös! Vad ska man göra...
    Köpte i lördags en gel som heter AftaMed som är smärtstillande för just blåsor, men det hjälper inte.

Var till VC idag och läkaren hade aldrig någonsin hört talas om Höstblåsor/Hand - fot & mun-sjukan. Hon sa att det kan vara det eller vanliga virusblåsor och att jag ska hålla dottern ifrån andra barn i 7-10 dagar. Jag är helt förtvivlad när jag inte får veta VAD det är. För OM det är Höstbåsor som jag misstänker så smittar dem inte...
    Lillasyster på 1 år har lånat hennes nappar men ändå inte blivit smittad. Känns som at hon redan borde ha fått blåsor om det är SÅ smittsamt som läkaren sa.
    Hon sa även att dem inte ens ska leka med samma leksaker.
    Hur gör jag för att förhidra det mellan en 1åring & 3åring?
    Omöjligt!

Någon som har erfarenhet av Höstblåsor eller liknande?
    Är Höstblåsor så ovanligt tt läkarna inte ens vad det är?

♥ Julie 0512 & Klara 0710 ♥
  • Svar på tråden Hjälp! Dottern harblåsor i hela munnen. Virusblåsor eller Höstblåsor???
  • SaramedM

Höstblåsor smittar jättelätt, varifrån har du fått det att det inte skulel smitta?

• LillaÄrtan
    SaramedM skrev 2008-10-14 13:36:16 följande:
    Höstblåsor smittar jättelätt, varifrån har du fått det att det inte skulel smitta?
    Står att barnen kan gå på dagis sålänge dem är pigga & inte har feber.
    Man kan ju inte skicka sitt barn med mittsamma blåsor på dagis.... Så jag antg att det inte var smittsamt då.
  • SaramedM
    LillaÄrtan skrev 2008-10-14 13:43:10 följande:
    Står att barnen kan gå på dagis sålänge dem är pigga & inte har feber. Man kan ju inte skicka sitt barn med mittsamma blåsor på dagis.... Så jag antg att det inte var smittsamt då.
    De flesta dagis säger nej i dörren

Men det är för att de smittar mest innan man blir sjuk och då anser man väl att skadan redan är skedd liksom
  • LillaÄrtan
    SaramedM skrev 2008-10-14 13:49:26 följande:
    De flesta dagis säger nej i dörrenMen det är för att de smittar mest innan man blir sjuk och då anser man väl att skadan redan är skedd liksom
    Mitt dagis har inte sagt att dottern inte var välkommen. Men jag håller hene hemma tills hon kan äta bra igen o sova om nätterna. Så det handlar inte om att jag ska sätta henne på dagis, men du kanske själv kan förstår hur jobbigt det är för henne själv att vra helt isolerad från andra barn i 7-10 dagar? Redan nu klättrar hon efter väggarna......
  • SaramedM
    LillaÄrtan skrev 2008-10-14 13:54:07 följande:
    Mitt dagis har inte sagt att dottern inte var välkommen. Men jag håller hene hemma tills hon kan äta bra igen o sova om nätterna. Så det handlar inte om att jag ska sätta henne på dagis, men du kanske själv kan förstår hur jobbigt det är för henne själv att vra helt isolerad från andra barn i 7-10 dagar? Redan nu klättrar hon efter väggarna......
    Ja det kan jag förstå att det är tufft men jag tycker inte det är en ursäkt för att smitta ner andra barn som kanske också får lida länge då.
    Extremt egoistikt och ohänsynsfullt
  • LillaÄrtan
    SaramedM skrev 2008-10-14 13:55:17 följande:
    Ja det kan jag förstå att det är tufft men jag tycker inte det är en ursäkt för att smitta ner andra barn som kanske också får lida länge då.Extremt egoistikt och ohänsynsfullt
    Nä jag har väl aldrig sagt att det är en ursäkt?

Om det är höstblåsor smittar hon ju nte andra nu änå
  • SaramedM
    LillaÄrtan skrev 2008-10-14 13:57:31 följande:
    Nä jag har väl aldrig sagt att det är en ursäkt?Om det är höstblåsor smittar hon ju nte andra nu änå
    jo det gör hon så länge hon har blåsor och är sjuk
  • LillaÄrtan
    SaramedM skrev 2008-10-14 13:58:15 följande:
    jo det gör hon så länge hon har blåsor och är sjuk
    Men blåsorna smittar ju inte när dem redan blossat upp. Det är ju innan...
    Om det är så jättejättesupersmittsamt, varför får då inte lillasyster på 1 år dem?
    Dom delar ju tillåme napparna här hemma...
  • SaramedM
    LillaÄrtan skrev 2008-10-14 14:00:25 följande:
    Men blåsorna smittar ju inte när dem redan blossat upp. Det är ju innan...Om det är så jättejättesupersmittsamt, varför får då inte lillasyster på 1 år dem?Dom delar ju tillåme napparna här hemma...
    Hon kanske får det om några dagar? det är väl 5-6 dagars inkubationstid?

Jo de smittar även när de har blossat upp men ännu mer innan
Svar på tråden Hjälp! Dottern harblåsor i hela munnen. Virusblåsor eller Höstblåsor???