• LillaÄrtan

Hjälp! Dottern harblåsor i hela munnen. Virusblåsor eller Höstblåsor???

I fredags hade min snart 3 åriga dotter feber, lördagsmorgon klagade & gnällde hn över ont i munnen. Ja, hela tungan var täckt medstora läskiga blåsor! Sedan dess har hon knappt fått i sig något annat ä just fil, kräm & glass...

Nätterna har hon skrikit sig igenom och jag är alldeles matt och förtvivlad, så hjälplös! Vad ska man göra...
    Köpte i lördags en gel som heter AftaMed som är smärtstillande för just blåsor, men det hjälper inte.

Var till VC idag och läkaren hade aldrig någonsin hört talas om Höstblåsor/Hand - fot & mun-sjukan. Hon sa att det kan vara det eller vanliga virusblåsor och att jag ska hålla dottern ifrån andra barn i 7-10 dagar. Jag är helt förtvivlad när jag inte får veta VAD det är. För OM det är Höstbåsor som jag misstänker så smittar dem inte...
    Lillasyster på 1 år har lånat hennes nappar men ändå inte blivit smittad. Känns som at hon redan borde ha fått blåsor om det är SÅ smittsamt som läkaren sa.
    Hon sa även att dem inte ens ska leka med samma leksaker.
    Hur gör jag för att förhidra det mellan en 1åring & 3åring?
    Omöjligt!

Någon som har erfarenhet av Höstblåsor eller liknande?
    Är Höstblåsor så ovanligt tt läkarna inte ens vad det är?

♥ Julie 0512 & Klara 0710 ♥
  • Svar på tråden Hjälp! Dottern harblåsor i hela munnen. Virusblåsor eller Höstblåsor???
  • rasajj

Salange barnet har feber sa smittar blasorna! nagot annat ar bara myter!

• SaramedM

Från sjukvårdsrådgivningshemsida:

Smittan sprids från person till person vid nära kontakt framför allt via händerna, smittar som mest de första dagarna

Ingenting om att det inte smittar när det blossat upp

Jag anser fortfarande att det är av rent egoistiska skäl man skickar ett barn med detta till förskolan

• LillaÄrtan
    rasajj skrev 2008-10-14 14:03:11 följande:
    Salange barnet har feber sa smittar blasorna! nagot annat ar bara myter!
    Hon hade bara feber i fredags, tidigat på lördagmorgon såg vi alla blåsor på tungan.
  • SaramedM
    LillaÄrtan skrev 2008-10-14 14:06:27 följande:
    Hon hade bara feber i fredags, tidigat på lördagmorgon såg vi alla blåsor på tungan.
    Hon smittar så länge hon har blåsor
  • LillaÄrtan
    SaramedM skrev 2008-10-14 14:06:14 följande:
    Från sjukvårdsrådgivningshemsida:Smittan sprids från person till person vid nära kontakt framför allt via händerna, smittar som mest de första dagarnaIngenting om att det inte smittar när det blossat uppJag anser fortfarande att det är av rent egoistiska skäl man skickar ett barn med detta till förskolan
    Fortfarande är det ingen som sagt att någon med blåsor ska gå på dagis!
    Fattar inte varför du är så furktansvärt otrevlig o tjatar om dagis.
    Säg mig vart det står att jag ska lämna min dotter på dagis?
  • LillaÄrtan
    SaramedM skrev 2008-10-14 14:08:50 följande:
    Hon smittar så länge hon har blåsor
    Länka till sidan du läst det på
  • SaramedM
    LillaÄrtan skrev 2008-10-14 14:10:50 följande:
    Länka till sidan du läst det på
    www.sjukvardsradgivningen.se

Sök på höstblåsor

Tror du jag ljuger?

Jag förstår inte varför man ska ha så bråttom tillbaka när barnet har munnen full av blåsor som säkert gör ont
    Klarar hon verkligen en hel dag?
    Äter hon som vanligt?
  • cici3

Om det nu är Hand foot and Mouth disease som hon har, kan jag bara säga att det var väldigt vanligt nere i Malaysia när jag bodde där och det smittar via beröring, även vuxna kan få det. Så var försiktig och tvätta händerna noga. Inkubationstiden ligger på 3-7 dagar. Håll henne hemma från dagis.

Läs mer: www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• LillaÄrtan
    SaramedM skrev 2008-10-14 14:12:05 följande:
    www.sjukvardsradgivningen.seSök på höstblåsorTror du jag ljuger?Jag förstår inte varför man ska ha så bråttom tillbaka när barnet har munnen full av blåsor som säkert gör ontKlarar hon verkligen en hel dag?Äter hon som vanligt?
    Nej, det har jag inte sagt. Men då står det olika på olika ställen på internet. Jag har läst tidigare att det smittar då innan blåsorna kommer upp.

Jag har FORTFARANDE inte sagt att jag ska lämna henne på dagis, fattar inte varför du fantiserar ihop det?
    Och jag har även skirvit att jag väntar tills hon sover bra och äter bra!
  • sassy74

Jag och sonen hade höstblåsor förra året och ja det smittar och ja det gör väldigt ont.

• heffalump

Jag har all förstålese för dig och att du har det jobbigt med din dotter. Min son (knappt 2 år) håller precis på att tillfriskan efter just höstblåsor. Han har haft hela munnen full, lite på händer och ganska mykcet på fötterna. Har knappt ätit på 4 dar och druckit sådär. Nu är blåsorna i munnen borta och de på händer och fötter börjar gå ner.
    Pratade med sjukvårdsupplysningen idag och de berättade att smittan är precis innan barnet insjuknar. Blåsorna i sig smittarinte, men man ska preics som du själv tänkt ut gå på allmäntillståndet - feberfri, kan äta och orkar med förskolan.
    Så i det läget min kille är i nu så är han i princip frisk och smittfri.
    lycka till med allt - det är sååå plågsamt att se sitt lilla barn lida som min kille gjort.

• LillaÄrtan
    heffalump skrev 2008-10-14 14:57:14 följande:
    Jag har all förstålese för dig och att du har det jobbigt med din dotter. Min son (knappt 2 år) håller precis på att tillfriskan efter just höstblåsor. Han har haft hela munnen full, lite på händer och ganska mykcet på fötterna. Har knappt ätit på 4 dar och druckit sådär. Nu är blåsorna i munnen borta och de på händer och fötter börjar gå ner.Pratade med sjukvårdsupplysningen idag och de berättade att smittan är precis innan barnet insjuknar. Blåsorna i sig smittarinte, men man ska preics som du själv tänkt ut gå på allmäntillståndet - feberfri, kan äta och orkar med förskolan.Så i det läget min kille är i nu så är han i princip frisk och smittfri. lycka till med allt - det är sååå plågsamt att se sitt lilla barn lida som min kille gjort.
    Tack Kyss
    Äntligen någon som förstår hur otroligt påfrestande det är öfr både ens barn och även en själv.. Man blir ju så ledsen av att se sitt lilla barn lida så mycket
    Jag kommer att gå på allmänntillståndet och hoppasatt ho snart är bättre. Bara idag har hon ätit fil till frukost, risifrutti utan sylt till lunch, och även en smörgås med leverpastej.
    Så det börjar faktiskt bli bättre, men jag är dödsorolig att min lilla tjej ska få, men vi är idag på 4e dagen med blåsorna, kom säkert redan i fredags då hon var hängig med feber o dålig matlust!

Nu ska jag åka och jobba.... Tack för din förståelse!
Svar på tråden Hjälp! Dottern harblåsor i hela munnen. Virusblåsor eller Höstblåsor???