• tudis

Vad tycker ni att valplådan ska innehålla?

När vi säljer valpar så skickar vi alltid med en liten valplåda med lite olika saker.
    Så jag började tänka lite om vi skickar för mycket eller för lite grejer med!
    Så då frågar jag er hundköpare vad ni tycker ska medfölja när ni köper valp förutom det obligatoriska (kontrakt,stamtavla,vet-besiktining osv)?

• Svar på tråden Vad tycker ni att valplådan ska innehålla?
  • tudis

Ja självklart om dom har en bur så kastar vi ej buren på dom.
    Nej, går efter vad rasklubben rekomenderar som pris för en chihuahua.

• VulgusProfanum

Vi använder oss av RoyalCanin eller Precepts valppaket.
    I det medföljer 1-2 kg valpfoder (matschema pular jag ihop)
    Snuttetrasa, leksak och flertalet olika rabattkuponger.
    Utöver det brukar vi lägga ner en liten shampooflaska, tandstensskrapa, Plaque-off, tuggben och någon liten leksak.
    Självklart följer också SKKs CD "Välkommen valp" samt stamtavla och veterinärbesiktningspapprerna.
    Vad mer?Fundersam
    Jo valpens egna bok. Där har jag skrivit om valpen ända från dag 1 och vi tar även kort och bränner ner på CD.

VulgusProfanum- Your personal entertainer
  • VulgusProfanum
    BabyJay skrev 2008-10-14 21:49:42 följande:
    Ja det förstår ja, men jag tänkte mer som så att det kanske är onödigt för vissa att få en bur. Vi hade redan en dubbelbur till vår bil och sedan hade vi de mesta valpsakerna hemma oxå, iallaflal till valp nr 2..hihi...Jag antar att ni tar ut kostnaderna på priset på valpen ändå va? Då kanske det är bättre att informera valpköparna om vad ni tycker man ska skaffa till sin valp innan man hämtar den. Så slipper någon stå där med 2 burar och massa matskålar. Men msåte återigen säga att tanken på en liten valpåda är gullig!!
    Nej jag lägger inte på något i priset öht.
    Standard valplådorna från t.ex RC får man som uppfödare dessutom gratis så det är ingen kostnad i sig.
    De saker jag köper till utöver bjuder jag på. Jag är mån om att mina valpköpare får en bra start med valpen så det är en liten kostnad i det stora hela
    VulgusProfanum- Your personal entertainer
  • Einstein
    tudis skrev 2008-10-14 21:30:52 följande:
    Jag/vi tycker att man ska ta det lungt precis när man har kommit hem med sin "bäbis" att man ej ska springa runt på stan första dagarna och handla.Glömde en sak. Vi skickar alltid med en bur så att hunden åker säkert hem
    Fast tillhör inte det förberedelserna? Det är ju jättekul att få gå och köpa små valphalsband och matskålar och sådant i väntan på valpen.
  • tudis

Precis!
    Om man har hittat en bra valpköpare så månar man väldigt mycket över dom.

VulgusProfanum skrev 2008-10-14 21:58:26 följande:
    Nej jag lägger inte på något i priset öht.Standard valplådorna från t.ex RC får man som uppfödare dessutom gratis så det är ingen kostnad i sig.De saker jag köper till utöver bjuder jag på. Jag är mån om att mina valpköpare får en bra start med valpen så det är en liten kostnad i det stora hela
  • Pikaur
    tudis skrev 2008-10-14 21:24:24 följande:
    Oj, då skickar vi med liiite mer *först allt obilgatoriskt*Filt som doftar mamma/syskon*Mat *Koppel/halsband*vatten/matskål*Lite godis*Leksak*SKK filmen*En brochyr om hur man bäst sköter sin Chihuahua/Amerikansk cocker*en cd med bilder på valpen sedan den föddesTror inte att jag glömde något nu
    Oj! Vi fick ta med en egen filt till uppfödaren om vi ville att han skulle ha nån "snuttefilt" som luktade 'mamma', och ville vi ha valppaket så fick jag beställa via Pedigree. Det enda jag fick med när jag hämtade honom var stammen och alla de där pappren. Tyckte det var väldigt dåligt, men valde att inget säga.
  • tudis

Det där med shampot skulle nog vara bra
    Kommer att skicka iväg 1 kull på torsdag och en lördag så det är därför jag funderar.

VulgusProfanum skrev 2008-10-14 21:56:35 följande:
    Vi använder oss av RoyalCanin eller Precepts valppaket.I det medföljer 1-2 kg valpfoder (matschema pular jag ihop)Snuttetrasa, leksak och flertalet olika rabattkuponger.Utöver det brukar vi lägga ner en liten shampooflaska, tandstensskrapa, Plaque-off, tuggben och någon liten leksak.Självklart följer också SKKs CD "Välkommen valp" samt stamtavla och veterinärbesiktningspapprerna.Vad mer?Jo valpens egna bok. Där har jag skrivit om valpen ända från dag 1 och vi tar även kort och bränner ner på CD.
  • BabyJay
    tudis skrev 2008-10-14 21:51:44 följande:
    Ja självklart om dom har en bur så kastar vi ej buren på dom.Nej, går efter vad rasklubben rekomenderar som pris för en chihuahua.
    Ja okej!! Då är jag med!! Det är så kul att höra hur seriösa uppfödare resonerar!!
    Einstein skrev 2008-10-14 21:59:21 följande:
    Fast tillhör inte det förberedelserna? Det är ju jättekul att få gå och köpa små valphalsband och matskålar och sådant i väntan på valpen.
    Lite så tycker jag oxå!! Fast man ska ju som sagt ha fixat det innan valpen kommer då och inte behöva springa till en affär det första man gör när man fått hem valpen ju!!
    Mamma till Freja, född 080706
  • Einstein
    BabyJay skrev 2008-10-14 22:16:22 följande:
    Lite så tycker jag oxå!! Fast man ska ju som sagt ha fixat det innan valpen kommer då och inte behöva springa till en affär det första man gör när man fått hem valpen ju!!
    Då skulle jag i så fall ha koppel och matskålar att kunna skicka med vid behov. De gånger jag/mina föräldrar skaffat valp så har vi haft minst två koppel med tillhörande halsband när vi hämtat valpen...ytterligare ett skulle ha varit väldigt onödigt!
  • tudis

Ja,vi kanske är lite onödiga
    Men jag vill att mina bäbisar ska ha det så bra som möjligt när dom flyttar.

Einstein skrev 2008-10-14 22:21:14 följande:
    Då skulle jag i så fall ha koppel och matskålar att kunna skicka med vid behov. De gånger jag/mina föräldrar skaffat valp så har vi haft minst två koppel med tillhörande halsband när vi hämtat valpen...ytterligare ett skulle ha varit väldigt onödigt!
  • Einstein
    tudis skrev 2008-10-14 22:28:03 följande:
    Ja,vi kanske är lite onödiga Men jag vill att mina bäbisar ska ha det så bra som möjligt när dom flyttar.
    Fast det är ju jättebra att ni tänker så, men ni kanske ska skicka med det till de som vill ha och som inte köpt. Köp hem några koppel tills helgen och de som blir över kan ni ju spara tills nästa omgång.
  • tudis

Ja det kan man ju göra!

Men hur konstigt det än låter så "boar" jag alltid kvällen före innan valpköparna kommer och det skulle kännas så konstigt att inte plocka med allt:-S kan säga att jag har hållt på i 12 år snart.

Einstein skrev 2008-10-14 22:41:26 följande:
    Fast det är ju jättebra att ni tänker så, men ni kanske ska skicka med det till de som vill ha och som inte köpt. Köp hem några koppel tills helgen och de som blir över kan ni ju spara tills nästa omgång.
Svar på tråden Vad tycker ni att valplådan ska innehålla?