• madigan

13-åring

Vad fariken gör man med en 13-åring som vägrar lyssna?
    Han cyklar på bilvägen, iklädd svarta kläder,inget lyse.
    Han BER om att bli påkörd!

Sen nycklarna, vi har sagt tusentals ggr att han ska ha ett nyckelband. Ja han sätter på ett nyckelband, sen går de 2 dar då har han inget band. Han stoppar nycklarna i fickan.
    Jag har sagt förut att tar du bort bandet då ryker din hemnyckel.
    Nu har han inget band, jag har tagit bort hemnyckeln.

Han ska inte förstöra för oss, tappar han sin cykelnyckel ....fine
    då får han gå .

Vad tycker ni??

• Svar på tråden 13-åring
  • lena86

oj .. svårt när ja´g var 13 gjorde jag allt för jävlas... så tycker sånt sm du berättar ing konstigt...förstår att du orolig ..ja gjorde allt tvärt om som mamma sa.. men ta hårt ingen cyckel och så bara ta inte hota bara verkställa.

• storhumlan

Man tar bort cykeln tills 13 åringen fattar.
    Lås den med ett lås bara ni har nyckel till.

köp en nyckelkedja till han.
    Dvs en kedja med hake som man knäpper i byxlinningen.

Sen stoppar han nyckel i fickan.

För du menar väl inte att han ska ha nyckel runt halsen??

• madigan
    storhumlan skrev 2008-10-15 08:14:06 följande:
    Man tar bort cykeln tills 13 åringen fattar.Lås den med ett lås bara ni har nyckel till.köp en nyckelkedja till han.Dvs en kedja med hake som man knäpper i byxlinningen.Sen stoppar han nyckel i fickan.För du menar väl inte att han ska ha nyckel runt halsen??
    Vad ska man göra då han VÄGRAR ha annat än säckiga gympabrallor.
  • storhumlan
    madigan skrev 2008-10-15 08:17:00 följande:
    Sätt haken i snöret i byxan.
    Knyt ihop ändarna så det blir en ögla i snöret. Sätt haken där.
  • madigan
    storhumlan skrev 2008-10-15 08:19:41 följande:
    Sätt haken i snöret i byxan.Knyt ihop ändarna så det blir en ögla i snöret. Sätt haken där.
    Du ska se att han lyckas tappa nycklarna ändå.
    Han kommer att ta bort kedjan efter ett tag.
  • storhumlan
    madigan skrev 2008-10-15 08:21:28 följande:
    Du ska se att han lyckas tappa nycklarna ändå.Han kommer att ta bort kedjan efter ett tag.
    Finns ju brickor man sätter på knippan. Om det är ngn som hittar nycklarna så stoppar man dom i närmsta brevlåda eller går till polisen.
    Sen slår dom på koden där så ser dom att det är era nycklar.
  • fain
    madigan skrev 2008-10-15 08:17:00 följande:
    Man försöker hitta en annan lösning.
    Ställ dig frågan om vad som är viktigast och vilken strid du ska ta.

Är det viktigt att han har byxor som du accepterar eller är det viktigaste att han har byxor han vill ha?
    (Och ställ dig frågan om du skulle vara beredd att klä dig på ett visst sätt bara för att någon annan säger att du ska göra det. Det svaret kan vara en vägledning.)

Nykel runt halsen är inte speciellt bra pga stryprisken. Byxor i fickan funkar sällan då det finns en stor risk att nyklarna tappas.

Några föslag är:
    gömma nykeln på ett speciellt ställe,
    lämna nykeln hos grannen där pojken får hämta den,
    pojken får hämta nykeln på ert jobb,
    ni accepterar att pojken har nyckeln i jackfickan.

Man kan lösa det på ett oändligt antal sätt, men det viktigaste är kanske ändå att ni går halva vägen var och kompromissar med pojken och inte bara kräver lydnad av pojken.
  • sasssyy

jag jobbar som lärare.... har just nu 65 trettonåringar och jag förstår många gånger föräldrarnas frustration.. och många gånger tycker jag att man som förälder måste VÄLJA sina konflikter.

Om han vill ha säckiga gympabrallor kan han väl få ha det. Det är ju modet som råder nu och jag skulle lätt säga att 95% av grabbarna på skolan där jag jobbar har det, kanske inte dagligen men nästan. Det är mjukt och bekvämt och skaver inte. Tänk på att ungarna sitter mesta delen av dagen på ganska obekväma stolar.

Nyckelband??? Varför är det så himla viktigt?
    Tappar han bort nyckeln ofta? Jag har också mina nycklar i min ficka, jag har band på nyckelknippan som är till jobbet men bara för att kunna skilja den enkelt (i fickan eller väskan) från min hemmaknippa. Men Aldrig att jag skulle ha nycklar runt halsen eller i byxlinningen, det är inte bara farligt utan det är urlätt för någon att rycka åt sig dem.
    I så fall är det väl bara att han inte får ha någon nyckel tills han kan bevisa att han kan ta hand om sina saker, men då får ju ni föräldrar se till att det alltid finns någon hemma så att han kan ta sig in.

Att cykla mitt i bilvägen är förstås inte så smart, men han är tretton år. Det går inte att tjata gnälla och gapa på en trettonåring. Sätt er ner och prata med honom att om han inte kan följa trafikreglerna bättre så får han inte ha cykeln när det är mörkt helt enkelt. Köp en kedja och lås fast cykeln hemma.

Montera bra lampor på cykeln som är batteridrivna om det inte redan finns, jag antar att ni har köpt en hjälm till honom, det är ju trots allt lag på det.

Trettonåringar är svåra, de är jättemycket barn men ändå på väg att bli vuxna. Har ni försökt att kommunicera MED honom istället för att bara säga till honom vad han ska och inte ska göra? Kompromissa och försök få honom att säga vad han tycker om saker och ting.
    Tonåren är upprorstiden, jösses vad mycket skit jag gjorde då, trots att jag visste att det inte var okej. Det är många gånger ett sätt att synas, att få ta plats lite. Ge honom utrymme och låt honom komma till tals prata MED honom och inte bara TILL honom....

Följer han inte reglerna ska han få privilegier indragna, husnyckeln är väl ett sätt, men jag tycker det är lite fjantigt om du ursäktar att han inte får ha någon nyckel bara för att han inte vill ha nyckelband. Han måste ju ta sig in hemma om ni inte är hemma. Det är inte direkt inne med nyckelband nu heller.. 2-3 st har jag sett bland flickorna på skolan annars är det bara vi lärare som har det, inte så kul för en grabb kanske

• sasssyy
    madigan skrev 2008-10-15 08:21:28 följande:
    Du ska se att han lyckas tappa nycklarna ändå.Han kommer att ta bort kedjan efter ett tag.
    MEN ursäkta.. vad är det för jävla inställning till ditt eget barn!?!?!!?!?!?

Inte konstigt att han strular (inte för att jag tycker det av det du skrivit här... )

Ge grabben en fair chans liksom... om du inte tror på honom, så är det ju självklart att han inte ens försöker.
    Det är ju liksom ingen idé om man har en morsa som ändå inte litar på honom.

Fråga honom om vilken lösning han tycker skulle funka och var beredd på att stötta honom.

Barn gör misstag, barn växer upp, barn kostar pengar.. knappast en nyhet eller?
  • madigan
    sasssyy skrev 2008-10-15 08:26:51 följande:
    jag jobbar som lärare.... har just nu 65 trettonåringar och jag förstår många gånger föräldrarnas frustration.. och många gånger tycker jag att man som förälder måste VÄLJA sina konflikter.Om han vill ha säckiga gympabrallor kan han väl få ha det. Det är ju modet som råder nu och jag skulle lätt säga att 95% av grabbarna på skolan där jag jobbar har det, kanske inte dagligen men nästan. Det är mjukt och bekvämt och skaver inte. Tänk på att ungarna sitter mesta delen av dagen på ganska obekväma stolar.Nyckelband??? Varför är det så himla viktigt?Tappar han bort nyckeln ofta? Jag har också mina nycklar i min ficka, jag har band på nyckelknippan som är till jobbet men bara för att kunna skilja den enkelt (i fickan eller väskan) från min hemmaknippa. Men Aldrig att jag skulle ha nycklar runt halsen eller i byxlinningen, det är inte bara farligt utan det är urlätt för någon att rycka åt sig dem.I så fall är det väl bara att han inte får ha någon nyckel tills han kan bevisa att han kan ta hand om sina saker, men då får ju ni föräldrar se till att det alltid finns någon hemma så att han kan ta sig in.Att cykla mitt i bilvägen är förstås inte så smart, men han är tretton år. Det går inte att tjata gnälla och gapa på en trettonåring. Sätt er ner och prata med honom att om han inte kan följa trafikreglerna bättre så får han inte ha cykeln när det är mörkt helt enkelt. Köp en kedja och lås fast cykeln hemma.Montera bra lampor på cykeln som är batteridrivna om det inte redan finns, jag antar att ni har köpt en hjälm till honom, det är ju trots allt lag på det.Trettonåringar är svåra, de är jättemycket barn men ändå på väg att bli vuxna. Har ni försökt att kommunicera MED honom istället för att bara säga till honom vad han ska och inte ska göra? Kompromissa och försök få honom att säga vad han tycker om saker och ting.Tonåren är upprorstiden, jösses vad mycket skit jag gjorde då, trots att jag visste att det inte var okej. Det är många gånger ett sätt att synas, att få ta plats lite. Ge honom utrymme och låt honom komma till tals prata MED honom och inte bara TILL honom....Följer han inte reglerna ska han få privilegier indragna, husnyckeln är väl ett sätt, men jag tycker det är lite fjantigt om du ursäktar att han inte får ha någon nyckel bara för att han inte vill ha nyckelband. Han måste ju ta sig in hemma om ni inte är hemma. Det är inte direkt inne med nyckelband nu heller.. 2-3 st har jag sett bland flickorna på skolan annars är det bara vi lärare som har det, inte så kul för en grabb kanske
    Han behöver ingen hemnyckel egentligen, för jag är hemma för tillfället.
    Hjälm vet även JAG att de är lag på och de har han..faktiskt.
    Lyse, nej de har han inte för ingen på den skolan har lyse. Sätter man på lyse så slår dom söder lyset själva innan dom kommer till skolan.

De är många föräldrar där som är frustrerade över de.
Svar på tråden 13-åring