Inlägg från: sasssyy |Visa alla inlägg
  • sasssyy

13-åring

jag jobbar som lärare.... har just nu 65 trettonåringar och jag förstår många gånger föräldrarnas frustration.. och många gånger tycker jag att man som förälder måste VÄLJA sina konflikter.

Om han vill ha säckiga gympabrallor kan han väl få ha det. Det är ju modet som råder nu och jag skulle lätt säga att 95% av grabbarna på skolan där jag jobbar har det, kanske inte dagligen men nästan. Det är mjukt och bekvämt och skaver inte. Tänk på att ungarna sitter mesta delen av dagen på ganska obekväma stolar.

Nyckelband??? Varför är det så himla viktigt?
    Tappar han bort nyckeln ofta? Jag har också mina nycklar i min ficka, jag har band på nyckelknippan som är till jobbet men bara för att kunna skilja den enkelt (i fickan eller väskan) från min hemmaknippa. Men Aldrig att jag skulle ha nycklar runt halsen eller i byxlinningen, det är inte bara farligt utan det är urlätt för någon att rycka åt sig dem.
    I så fall är det väl bara att han inte får ha någon nyckel tills han kan bevisa att han kan ta hand om sina saker, men då får ju ni föräldrar se till att det alltid finns någon hemma så att han kan ta sig in.

Att cykla mitt i bilvägen är förstås inte så smart, men han är tretton år. Det går inte att tjata gnälla och gapa på en trettonåring. Sätt er ner och prata med honom att om han inte kan följa trafikreglerna bättre så får han inte ha cykeln när det är mörkt helt enkelt. Köp en kedja och lås fast cykeln hemma.

Montera bra lampor på cykeln som är batteridrivna om det inte redan finns, jag antar att ni har köpt en hjälm till honom, det är ju trots allt lag på det.

Trettonåringar är svåra, de är jättemycket barn men ändå på väg att bli vuxna. Har ni försökt att kommunicera MED honom istället för att bara säga till honom vad han ska och inte ska göra? Kompromissa och försök få honom att säga vad han tycker om saker och ting.
    Tonåren är upprorstiden, jösses vad mycket skit jag gjorde då, trots att jag visste att det inte var okej. Det är många gånger ett sätt att synas, att få ta plats lite. Ge honom utrymme och låt honom komma till tals prata MED honom och inte bara TILL honom....

Följer han inte reglerna ska han få privilegier indragna, husnyckeln är väl ett sätt, men jag tycker det är lite fjantigt om du ursäktar att han inte får ha någon nyckel bara för att han inte vill ha nyckelband. Han måste ju ta sig in hemma om ni inte är hemma. Det är inte direkt inne med nyckelband nu heller.. 2-3 st har jag sett bland flickorna på skolan annars är det bara vi lärare som har det, inte så kul för en grabb kanske

• sasssyy
    madigan skrev 2008-10-15 08:21:28 följande:
    Du ska se att han lyckas tappa nycklarna ändå.Han kommer att ta bort kedjan efter ett tag.
    MEN ursäkta.. vad är det för jävla inställning till ditt eget barn!?!?!!?!?!?

Inte konstigt att han strular (inte för att jag tycker det av det du skrivit här... )

Ge grabben en fair chans liksom... om du inte tror på honom, så är det ju självklart att han inte ens försöker.
    Det är ju liksom ingen idé om man har en morsa som ändå inte litar på honom.

Fråga honom om vilken lösning han tycker skulle funka och var beredd på att stötta honom.

Barn gör misstag, barn växer upp, barn kostar pengar.. knappast en nyhet eller?
  • sasssyy

det var inget påhopp.. det var en förfärad kommentar över hur du reagerar kring din son..

Att ta för givet att "han tappar bara bort nyckeln iaf"... är en "jävla inställning" enligt mig.

Ta upp saken på ett föräldramöte..Montera lampor på cykeln som kan plockas bort när man går in, finns billiga sånna på de flesta cykelbutiker.

Men som läget är nu, borde han inte cykla alls till skolan iaf.

Han får bevisa att han kan följa era regler först. Och varför gnälla om husnyckel om han inte behöver den.. Det är ju ett solklart fall att han får den när han behöver den. Mjukisbyxor eller ej

• sasssyy
    madigan skrev 2008-10-15 10:01:35 följande:
    de behövs inte eftersom de är en skola och där går muggar och annat sönder tusentals ggr per dag
    men det var ju en liknelse... synd att du inte förstod det och tog det till dig.
    Han är 13.... vaför talar du om honom som om han vore en fullfjädrad brottsling som man "ändå inte kan lita på".. det är många "han påstår" och "han kommer ändå bara att..."

Hade jag fått dem orden från min morsa, eller uppfattningen att hon tyckte så hade jag förmodligen sparkat sönder hela min cykel bara för att reta kärringen.

Frågar ÅTERIGEN.. har ni suttit ned med honom och förklarat VARFÖR han måste ha lyse och reflexer och sånt.. det är lika mycket lag på det som cykelhjälm. Förklara att det är för att ni är rädda om honom och att även om HAN ser sig för så finns det alltid folk ute på vägarna som INTE gör det och att ni är rädda att något ska hända.
    Försöka tala med honom istället för att pressa och anklaga
  • sasssyy

gör det igen... han är som sagt 13 år.. det fastnar inte... jag tycker det är en väldigt tråkig ton du framställer honom vid.. jag som jobbar med killar och tjejer i den åldern ser ofta barn som får höra hemma att "det är ju ingen idé att vi köper en mobil till dig, du kommer ju bara ha sönder den direkt".. eller tjejen som inte fick ny cykel "för den blir ju bara stulen eftersom du ställer den på så dåliga ställen hela tiden"

Många barn har man fått trösta och vid något tillfälle har jag även kännt mig tvingad att ta upp det vid utvecklingssamtal, hur viktigt dialogen med så pass stora barn är.

Bestraffa honom inte.. han mår förmodligen redan dåligt om han får lysena söndersparkade hela tiden (jag utgår nämligen från att det inte är hans fel att dem går sönder) men ta ifrån honom vissa privilegier.. tex.. Om du inte har lyse som funkar får du inte cykla till skolan. Det är ju samma med bilar, har man inte lysen som funkar så får man böter, det kan man få för cykel också och poliserna bevakar skolor så här års just av den orsaken.
    Vänta någon månad och ge honom sen cykeln tillbaka på prov, utrustad med lampor som han måste ta med in, kommer de tillbaka trasiga så ställs cykeln undan tills det blir ljust ute och han inte behöver ha dem.

Svar på tråden 13-åring