13-åring
jag jobbar som lärare.... har just nu 65 trettonåringar och jag förstår många gånger föräldrarnas frustration.. och många gånger tycker jag att man som förälder måste VÄLJA sina konflikter.
Om han vill ha säckiga gympabrallor kan han väl få ha det. Det är ju modet som råder nu och jag skulle lätt säga att 95% av grabbarna på skolan där jag jobbar har det, kanske inte dagligen men nästan. Det är mjukt och bekvämt och skaver inte. Tänk på att ungarna sitter mesta delen av dagen på ganska obekväma stolar.
Nyckelband??? Varför är det så himla viktigt?
Tappar han bort nyckeln ofta? Jag har också mina nycklar i min ficka, jag har band på nyckelknippan som är till jobbet men bara för att kunna skilja den enkelt (i fickan eller väskan) från min hemmaknippa. Men Aldrig att jag skulle ha nycklar runt halsen eller i byxlinningen, det är inte bara farligt utan det är urlätt för någon att rycka åt sig dem.
I så fall är det väl bara att han inte får ha någon nyckel tills han kan bevisa att han kan ta hand om sina saker, men då får ju ni föräldrar se till att det alltid finns någon hemma så att han kan ta sig in.
Att cykla mitt i bilvägen är förstås inte så smart, men han är tretton år. Det går inte att tjata gnälla och gapa på en trettonåring. Sätt er ner och prata med honom att om han inte kan följa trafikreglerna bättre så får han inte ha cykeln när det är mörkt helt enkelt. Köp en kedja och lås fast cykeln hemma.
Montera bra lampor på cykeln som är batteridrivna om det inte redan finns, jag antar att ni har köpt en hjälm till honom, det är ju trots allt lag på det.
Trettonåringar är svåra, de är jättemycket barn men ändå på väg att bli vuxna. Har ni försökt att kommunicera MED honom istället för att bara säga till honom vad han ska och inte ska göra? Kompromissa och försök få honom att säga vad han tycker om saker och ting.
Tonåren är upprorstiden, jösses vad mycket skit jag gjorde då, trots att jag visste att det inte var okej. Det är många gånger ett sätt att synas, att få ta plats lite. Ge honom utrymme och låt honom komma till tals prata MED honom och inte bara TILL honom....
Följer han inte reglerna ska han få privilegier indragna, husnyckeln är väl ett sätt, men jag tycker det är lite fjantigt om du ursäktar att han inte får ha någon nyckel bara för att han inte vill ha nyckelband. Han måste ju ta sig in hemma om ni inte är hemma. Det är inte direkt inne med nyckelband nu heller.. 2-3 st har jag sett bland flickorna på skolan annars är det bara vi lärare som har det, inte så kul för en grabb kanske