• fain

13-åring

madigan skrev 2008-10-15 08:17:00 följande:
    Vad ska man göra då han VÄGRAR ha annat än säckiga gympabrallor.
    Man försöker hitta en annan lösning.
    Ställ dig frågan om vad som är viktigast och vilken strid du ska ta.

Är det viktigt att han har byxor som du accepterar eller är det viktigaste att han har byxor han vill ha?
    (Och ställ dig frågan om du skulle vara beredd att klä dig på ett visst sätt bara för att någon annan säger att du ska göra det. Det svaret kan vara en vägledning.)

Nykel runt halsen är inte speciellt bra pga stryprisken. Byxor i fickan funkar sällan då det finns en stor risk att nyklarna tappas.

Några föslag är:
    gömma nykeln på ett speciellt ställe,
    lämna nykeln hos grannen där pojken får hämta den,
    pojken får hämta nykeln på ert jobb,
    ni accepterar att pojken har nyckeln i jackfickan.

Man kan lösa det på ett oändligt antal sätt, men det viktigaste är kanske ändå att ni går halva vägen var och kompromissar med pojken och inte bara kräver lydnad av pojken.
  • fain

Du, jag tror att det är viktigt att du börjar ta honom på allvar.
    Du säger att han påstår och underförastått att det är någon annan som sabbat?

Vad händer om han skulle vara ärlig och säga, ja morsan jag slog sönder dom?
    Skulle du straffa honom på något sätt som tex skälla och dra in veckopeng?
    Däri anser jag att man uppmuntrar till ett lögnaktigt beteende.

Kräv ärlighet och bit dig i tungan om han nu är ärlig!

• fain
    madigan skrev 2008-10-15 09:41:00 följande:
    Ja han får betala ett nytt då.
    Vad händer på ditt jobb om kaffemuggen går sönder i diskmaskinen? Betalar du en ny?

Tills du inte _vet_ att det är han som sabbat det tycker jag att det är en taskig, orättvis och för er enkel lösning att kräva att han betalar.
    Å andra sidan det som sagts förut om avtagbara lysen kan ni avtala att han ska vara aktsam, använda vid mörker osv. Men att han vet om villkoren från början och inte lite efter hand...
  • fain
    madigan skrev 2008-10-15 10:01:35 följande:
    de behövs inte eftersom de är en skola och där går muggar och annat sönder tusentals ggr per dag
    Jag tror du missförstår mig.

OM det är så att andra sabbar, ska han betala?
  • fain
    madigan skrev 2008-10-15 10:17:50 följande:
    Nä, det tycker inte jag heller.
    Då måste du vara helt spiksäker på att det verkligen är han som sabbat och inte mer eller mindre öppet anklaga honom för att ljuga.

Gör upp reglerna innan. Utan lyse - ingen cykel.
    Cykla - lyse på, Cykel parkerad - lyse i väska.
    Lyse - ditt ansvar.
    Det skulle inte lämna något behov av att ljuga, och heller ingen anledning till att behöva veta hur lyset sabbats bara att...

Och upprepa. Och upprepa. Och upprepa tills det inte råder minsta tvivel om att han vet vad som gäller och vad konsekvenserna blir. Och var för guds skull konsekvent!
Svar på tråden 13-åring