• Petronella77

Byta direktverkande el till vattenburet med panna

Är det någon som har gjort detta och vet en ungefärlig kostnad? Vi ska kolla på ett litet hus på lördag men nackdelen är att det är direktverkande el och det finns ingen eldstad. Så vi funderade vad det skulle gå på att byta ut allt till element med vatten och så man kan elda med ved.

• Svar på tråden Byta direktverkande el till vattenburet med panna
  • Petronella77
    snuttP skrev 2008-10-19 08:32:41 följande:
    Det du ska tänka på är att om du byter till luftvärmepump, så använd inte ac på sommarn, då förlorar du allt det du tjänat in.Vi har direktverkande el, hus på 160kvm. Vi satt in en luftvärmepump. Företaget kom och gjorde allt till oss. Vi är super super nöjda! Har minskat elförbrukningen med hälften. Vi har plockat bort alla element utom på ovanvåningen och toaletterna.
    Har ni plockat bort elementen?? Hmm behöver man inte ha element om man har luftvärmepump?? Ursäkta mig men jag är helt nollställd när det gäller sånt här. Och vad kostade det för er att få det installerat i hemmet?
    Nej AC har vi redan pratat om att vi inte ska använda =)
  • Anghammarad
    Petronella77 skrev 2008-10-19 08:21:07 följande:
    Men jag tackar så för alla era svar.Just nu lutar det väl ändå till att byta till olje element och sen sätta in en sån där värmepump dårå. Om vi nu fårhuset =)
    Det finns verkligen ingen anledning att byta ut befintliga element mot oljefyllda om ni ändå skall installera en luftvärmepump. Det kommer ni aldrig att kunna få igen ekonomiskt.
  • Petronella77
    Anghammarad skrev 2008-10-19 14:03:41 följande:
    Det finns verkligen ingen anledning att byta ut befintliga element mot oljefyllda om ni ändå skall installera en luftvärmepump. Det kommer ni aldrig att kunna få igen ekonomiskt.
    Jasså inte?? Hmm ok då är det bara en luftvärmepump som behövs. Förlåt mig men jag är verkligen inte kunnig inom detta :)
  • Anghammarad
    Petronella77 skrev 2008-10-19 14:05:47 följande:
    Jasså inte?? Hmm ok då är det bara en luftvärmepump som behövs. Förlåt mig men jag är verkligen inte kunnig inom detta :)
    Nej, du får troligen stötta lite med element i de rum som ligger längst bort från värmepumpen (precis som du får göra om du väljer en pelletskamin) men själva grundidén är att pumpen ersätter elementen. Att i det läget byta ut element som är fullt fungerande och som ändå inte skall användas mot oljefuyllda element är bara onödigt. Om ni skall installera en värmepump (eller en pelletskamin) så gör då så att ni kör med den en vinter så ser ni vilka rum ni kommer att behöva ha element på i för att stötta upp. Sedan kan ni byta mot moderna oljefyllda på de platserna.

Kom ihåg att du kommer att behöva en elektrisk varmvattenberedare också och att det många gånger lönar sig lika mycket att byta ut en gammal sådan mot en modern och effektiv.
  • PulkaSkurken
    Petronella77 skrev 2008-10-15 10:10:16 följande:
    Är det någon som har gjort detta och vet en ungefärlig kostnad? Vi ska kolla på ett litet hus på lördag men nackdelen är att det är direktverkande el och det finns ingen eldstad. Så vi funderade vad det skulle gå på att byta ut allt till element med vatten och så man kan elda med ved.
    jag säger bara "luftvärmepump" att byta till vattenburet i ett hus med elburet är onödigt dyrt.
  • snuttP

Ja vi har plockat bort elementen, behöver ju inte dom. Luftpumpen värmer tillräckligt bra. Vi valde dock att prova över en vinter först, så vi vet var vi behöver stöd värme. Vi behåller elementen där uppe även fast vi inte använder dom heller (dom ska bytas ut till nya oljefylda).
    Jag tror vi betalad 25 000:- totalt. Men så fixade dom allt och vi har fått en super bra grej.
    Lycka till...

Petronella77 skrev 2008-10-19 10:46:44 följande:
    Har ni plockat bort elementen?? Hmm behöver man inte ha element om man har luftvärmepump?? Ursäkta mig men jag är helt nollställd när det gäller sånt här. Och vad kostade det för er att få det installerat i hemmet? Nej AC har vi redan pratat om att vi inte ska använda =)
  • Petronella77
    snuttP skrev 2008-10-21 08:59:55 följande:
    Ja vi har plockat bort elementen, behöver ju inte dom. Luftpumpen värmer tillräckligt bra. Vi valde dock att prova över en vinter först, så vi vet var vi behöver stöd värme. Vi behåller elementen där uppe även fast vi inte använder dom heller (dom ska bytas ut till nya oljefylda).Jag tror vi betalad 25 000:- totalt. Men så fixade dom allt och vi har fått en super bra grej.Lycka till...
    Jaha ok då förstår jag. Har dock läst på lite nu om luftvärmepumpar så jag förstår lite mer. Trodde man skulle ha både den och dem vanliga elementen först. Men tackar för all hjälp.
  • annmin

Man rekommenderar att ha kvar alla elementen eftersom en luft/luft-värmepump slutar fungera när det är 15-20 minusgrader ute. Inte så kul att inte ha någon uppvärmning då....

• Anghammarad
    annmin skrev 2008-10-24 21:04:34 följande:
    Man rekommenderar att ha kvar alla elementen eftersom en luft/luft-värmepump slutar fungera när det är 15-20 minusgrader ute. Inte så kul att inte ha någon uppvärmning då....
    Det gör den inte alls, den ger precis lika mycket värme när det är kallt. Däremot blir verkningsgraden lägre så att det går åt mer ström. Blir det tillräckligt kallt så blir det ett till ett dvs den funkar precis som en elradiator. Så kallt blir det bara någon enstaka natt varje vinter nuförtiden.
Svar på tråden Byta direktverkande el till vattenburet med panna