• Petronella77

Byta direktverkande el till vattenburet med panna

Är det någon som har gjort detta och vet en ungefärlig kostnad? Vi ska kolla på ett litet hus på lördag men nackdelen är att det är direktverkande el och det finns ingen eldstad. Så vi funderade vad det skulle gå på att byta ut allt till element med vatten och så man kan elda med ved.

• Svar på tråden Byta direktverkande el till vattenburet med panna
  • Petronella77
    musli skrev 2008-10-28 19:58:26 följande:
    Alltså, mycket beror ju på hur huset ser ut, planlösning alltså... Men vi har tidigare värmt upp 130 kvm för samma kostnad som vi nu värmer upp 170 kvm... Hade alltså konvektor-element innan och nu har vi luftvärmepump PLUS konvektor-element i 3 rum som stödvärme...
    Ja det är ju enplansvilla på 107 kvm. Inte så stort. Vet att driftkostnaderna på huset nu ligger på 2750:- i månaden. Men då är ju också sophämtning, husförsäkring inräknat. utöver uppvärmingen och hushållsel då.
  • snuttP

Den drar ju inte lika mycket ström som alla elelement gör. Vi har minskar våran förbrukning ordentligt, men sen har vi rätt öppen planlösning.

Petronella77 skrev 2008-10-28 19:45:36 följande:
    Men en liten fundering, blir inte elkostnaden väldigt hög i stället om man nu sätter in luftvärmepump??? Alltså tänker nu på att den drar ström???
  • snuttP

Vi fick tips av anticimex att byta våran, vad det nu heter.. den som värmer vatten, varmvattenberedare kanske. Dom gamla dra visst massa mer el än vad som behövs.

• Anghammarad
    Petronella77 skrev 2008-10-28 19:45:36 följande:
    Men en liten fundering, blir inte elkostnaden väldigt hög i stället om man nu sätter in luftvärmepump??? Alltså tänker nu på att den drar ström???
    En värmepump är konstruerad så att den utnyttjar värmeenergin i luften (eller berget om man har bergvärmepump) för att höja verkningsgraden. Det går alltid att urvinna värmeenergi ur luften även när det är minusgrader ute. Det gör att man kan få mer värme från varje kwh el man förbrukar.

Ett vanlig elelement funkar förenklat som så att om du kör in 1 kwh el i det så får du ut 1 kwh värme medan en värmepump kan producera kanske 2-3 kwh värme ur 1 kwh el. Så även om du förbrukar el så kommer förbrukningen att vara mycket mindre med en värmepump än om du bara har mindre effektiva elelement.
  • Tildamamman

Nackdel och nackdel?
    De vattenburna elementen kan ingen ta ifrån dig och med dem kan du både elda med ved och pallets om du skulle vilja installera en panna. Så att byta från fjärrvärme är lika enkelt som att byta från ex pellets.

I dagsläget är det väl ingen direkt anledning att binda sig till fjärrvärme? Hittills är den skattefri och fritt prissatt till skillnad mot ex pellets som hela tiden ligger snäppet under oljan. Höjs oljan höjs pelletsen.

musli skrev 2008-10-28 19:59:45 följande:
    Nackdelen med att konvertera till fjärrvärme är att man låser sig till det... Är inte lika lätt att konvertera till något annat sen...
  • Tildamamman

Men du behöver inte byta hela varmvattenberedaren. Räcker med aggregatet.

snuttP skrev 2008-10-29 10:12:00 följande:
    Vi fick tips av anticimex att byta våran, vad det nu heter.. den som värmer vatten, varmvattenberedare kanske. Dom gamla dra visst massa mer el än vad som behövs.
  • Anghammarad
    Tildamamman skrev 2008-10-29 16:30:29 följande:
    I dagsläget är det väl ingen direkt anledning att binda sig till fjärrvärme? Hittills är den skattefri och fritt prissatt till skillnad mot ex pellets som hela tiden ligger snäppet under oljan. Höjs oljan höjs pelletsen.
    Fast jag upplever det som precis tvärtom. Fortum, som är leverantör av fjärrvärme i Stockholm, säger uttalat att prissättningen på fjärrvärme från dem inte är relaterat till kostnaden att framställa den utan direkt knuten till olje- och elpriset. Pelletspriserna har däremot inte ändrats någonting det sista året. Vi skulle med vår förbrukning få betala nästan 21000:- per år för fjärrvärme medan vi med nuvarande bergvärme betalar 9000:-. Fjärrvärmen är alltså 12000:- dyrare per år. Hade vi haft pellets med en normal verkningsgrad så hade vi betalat 15000. Fjärrvärme är alltså, åtminstone i Stockholm, en dyr form av uppvärmning där man dessutom är än mer bunden till en leverantör än man är med direktverkande el.
  • Petronella77
    Anghammarad skrev 2008-10-29 10:21:24 följande:
    En värmepump är konstruerad så att den utnyttjar värmeenergin i luften (eller berget om man har bergvärmepump) för att höja verkningsgraden. Det går alltid att urvinna värmeenergi ur luften även när det är minusgrader ute. Det gör att man kan få mer värme från varje kwh el man förbrukar.Ett vanlig elelement funkar förenklat som så att om du kör in 1 kwh el i det så får du ut 1 kwh värme medan en värmepump kan producera kanske 2-3 kwh värme ur 1 kwh el. Så även om du förbrukar el så kommer förbrukningen att vara mycket mindre med en värmepump än om du bara har mindre effektiva elelement.
    Tack så hemskt mycket för svaret. tror jag börjar förstå detta nu. Hoppas jag inte tjatar för mycket, men det är svårt när man är stadsbo från början och aldrig bott i hus =)
  • Petronella77
    snuttP skrev 2008-10-29 10:10:53 följande:
    Den drar ju inte lika mycket ström som alla elelement gör. Vi har minskar våran förbrukning ordentligt, men sen har vi rätt öppen planlösning.
    Ja ok det låter fint det. Det här huset vi är intresserade av är också rätt öppet.
  • snuttP

Men är inte nya minder än dom från 70-talet då? Ja jag vet inte, nåt skulle vi byta fall vi ville iallafall.. haha

Tildamamman skrev 2008-10-29 16:31:44 följande:
    Men du behöver inte byta hela varmvattenberedaren. Räcker med aggregatet.
  • Tildamamman

Må hända att alla kommuner inte prissätter utefter vad det kostar att framställa. Men att då tydligen vissa kommuner sätter fjärrvärmens pris i relation med el och olja låter ju galet! Hur ska vi vanliga människor då välja "rätt" och konventera till mer miljövänliga alternativ??

Nåja, jag får väl nöja mig med att i flertalet kommuner är fjärrvärmepriset fristående.

Gällande bergvärmen så är ju den kostsammare att konventera till och då får man ta med i kalkylen hur många år det tar att tjäna in detta, och om det lönar sig. I alla områden är det icke heller möjligt då det endast är ett begränsat antal hushåll i relation till ytan som godkänns. Hursom Diskussionen utgick ju lite i hur lönsamt det var att konventera till vattenburet system och gör man detta är man ju fri att koppla på varesig berg- eller fjärrvärme vilket som lönar sig mest för den individuelle villaägaren.

Anghammarad skrev 2008-10-29 17:21:22 följande:
    Fast jag upplever det som precis tvärtom. Fortum, som är leverantör av fjärrvärme i Stockholm, säger uttalat att prissättningen på fjärrvärme från dem inte är relaterat till kostnaden att framställa den utan direkt knuten till olje- och elpriset. Pelletspriserna har däremot inte ändrats någonting det sista året. Vi skulle med vår förbrukning få betala nästan 21000:- per år för fjärrvärme medan vi med nuvarande bergvärme betalar 9000:-. Fjärrvärmen är alltså 12000:- dyrare per år. Hade vi haft pellets med en normal verkningsgrad så hade vi betalat 15000. Fjärrvärme är alltså, åtminstone i Stockholm, en dyr form av uppvärmning där man dessutom är än mer bunden till en leverantör än man är med direktverkande el.
  • Tildamamman

VV-beredarens storlek beror ju på hur många liter du vill kunna värma.

Om man konventerar till fjärrvärme behövs förresten ingen vv-beredare och på så sätt slipper man även betala för uppvärmningen av sitt varmvatten + får mer yta i tvättstugan/pannrummet(en liten parantes).

snuttP skrev 2008-10-30 07:56:11 följande:
    Men är inte nya minder än dom från 70-talet då? Ja jag vet inte, nåt skulle vi byta fall vi ville iallafall.. haha
  • snuttP

Nån granne här har skaffat bergvärme. Vi bor på en ås så det kanske är att föredra då?

Vad jag menade med att den va mindre är.. att det är mer kompakt idag än på 70talet. Inte lika mycket döutrymme. Men det va vad han gubben sa, jag vet inte..

• PetterL
    Tildamamman skrev 2008-10-30 11:00:39 följande:
    Om man konventerar till fjärrvärme behövs förresten ingen vv-beredare och på så sätt slipper man även betala för uppvärmningen av sitt varmvatten [...].
    Nej, du får fortfarande betala för uppvärmningen. Det går ju kilowattimmar. Dock är det billigare än eluppvärmning av vattnet.
  • Tildamamman

Kanske olika i olika kommuner då? Vi betalar inget för uppvärmningen av varmvattnet.

PetterL skrev 2008-10-31 18:50:04 följande:
    Nej, du får fortfarande betala för uppvärmningen. Det går ju kilowattimmar. Dock är det billigare än eluppvärmning av vattnet.
  • PetterL
    Svar på #65
    Men hur menar du att vattnet värms? Värms det inte av fjärrvärmen?
  • Anghammarad

Det är en sak jag undrat lite över vad gäller fjärrvärme. Är det s.a.s.. tappvarmvatten som kommer frän fjärrvärmeverket som alltså kan användas direkt som varmvatten eller har man någon form av värmeväxlare som värmer det egna vattnet. Jag har alltid trott att det var tappvarmvatten direkt men jag har kanske fel?

• Martin1980
    Anghammarad skrev 2008-11-01 13:40:04 följande:
    Det är en sak jag undrat lite över vad gäller fjärrvärme. Är det s.a.s.. tappvarmvatten som kommer frän fjärrvärmeverket som alltså kan användas direkt som varmvatten eller har man någon form av värmeväxlare som värmer det egna vattnet. Jag har alltid trott att det var tappvarmvatten direkt men jag har kanske fel?
    Oftast har du en värmeväxlare som värmer upp ditt tappvatten. Vissa leverantörer tillsätter spårämnen i fjärrvärmevattnet för att kunna felsöka om det uppstår ett läckage.
  • Anghammarad
    Martin1980 skrev 2008-11-01 18:50:29 följande:
    Oftast har du en värmeväxlare som värmer upp ditt tappvatten. Vissa leverantörer tillsätter spårämnen i fjärrvärmevattnet för att kunna felsöka om det uppstår ett läckage.
    Där ser man. Tack för infon.
Svar på tråden Byta direktverkande el till vattenburet med panna