• brushanen

Hjälp i jakten på "den perfekta" kombibilen

Hej på er! Vi väntar barn och helt plötsligt har jag fått en oanad lust att börja titta på kombibilar  Dock känns det övermäktigt att sätta sig in i. Det finns alldeles för mycket bilar att välja mellan.

Vi tittar på bilar mellan 80 000 ? 120 000 kr. Har provkört följande kombibilar mellan årsmodellerna 2001-2004
     Audi A6/A4
     BMW 318/520
     Citroen C5
     Ford Mondeo V6
     Honda Accord Tourer 2.0 l
     Mazda 6 2.0 l
     Mercedes C-klass 180
     Saab 9-5 Vectra 2.0t
     Saab 9-5 Aero
     Subaru Legacy 2.0 l
     Volvo V70 2.4t
     Volvo XC70 AWD 200hk

Efter att ha kört följande bilar är det 5 stycken som ligger i topp (nedan nämnda i obestämd ordning).
    1. BMW 520
    Fantastisk bil att köra. Man sitter riktigt bra, gillar körkänslan, inredningen känns solid, bilen ger ett ombonat intryck (tillskillnad från ?plåtiga? bilar) samt att det är ett bra bagage. Automatväxlad är alltid skönt.

2. Honda Accord Tourer
    Skön bil att köra, go ratt och växellåda. Sitter helt ok fram, mindre bra i baksätet, otroligt stort bagageutrymme. I övrigt är bilen ?fulsnygg?, kan inte bestämma mig för om den är snygg eller ful. Manuellt växlad bil.

3. Mazda 6
    En sportig familjebil, gillar formerna på bilen, riktigt snygg. Skön ratt! Sköna säten, schysst inredning och bra ett bagage. Otroligt lätt att fälla baksätena. Bilen överraskade mig faktiskt ? den gav ett mindre plastigt intryck än tidigare mazdabilar (Har ägt 3 st mazda 626 som alla gått i graven pga rost.).

4. Saab 9-5 Aero
    Fantastisk bil att köra, rolig, sportig, och otroligt sköna säten (Saab har enligt mig de bästa stolarna). Denna automatväxlade Saab var otroligt pigg och responsiv på gasen, plus i kanten för Sport-läget på automatlådan. Bra benutrymme bak och bilen ger ett riktigt bra intryck invändigt. Dessutom är den väldigt snygg.

5. Subaru Legacy/Mercedes C-klass
    Subarun var skön att köra, kändes lite liten ? både inne i kupén och i bagaget. Motorn kändes lite klen, men skönt med 4-hjulsdrift i kurvorna (och ännu skönare på vintern kan jag tänka mig)

Mercedes C180 gav mig också ett riktigt bra intryck, rymlig bil, skön körkänsla (gillar när det känns lite rejält). Man satt bra i bilen, inte mer. Bra bagageutrymme. Känns som en dyr bil när något går sönder?

Nu till mina frågeställningar.

Vilket ger mest för pengarna med hänsyn till följande aspekter?
     Driftsäkerhet (reparationer)
     Körglädje
     Bagageutrymme (vill man kunna köra in en vagn ?rakt in??)
     Driftskostnad

Vilka andra aspekter väger ni andra in i era beslut?

Rekommenderar ni andra bilar som jag inte har testat?

Vi planerar att ha bilen 3-5 år och vi behöver inte ta hänsyn till andrahandsvärdet, då vi tänker betala av bilen rätt så kvickt.

Kan ni hjälpa mig? Jag känner att jag står still i sökandet efter ?den perfekta kombibilen??

• Svar på tråden Hjälp i jakten på "den perfekta" kombibilen
  • Osynliga mannen

Vi hade en Peueot 307 SW. En kanonbil när det gäller utrymme, körning, flexibilitet. Den ser inte så stor ut men invändigt är den faktiskt stor.

Problem med att glödlampor gick i tid och otid (många gånger om året)! Kanske gick på lite för höga varv i motorvägsfart.... Förbrukningen låg i alla fall under 1.0 blandad körning (är inte så noga med det där så jag har inte räknat).

• Jaktfalk

Hej brushanen (är Du skådare som jag?),

har själv en BMW 525 touring 01 som jag har haft i 2,5 år. Den är lite roligare än 520 och drar inte mer soppa. Grymt skön att köra som Du redan upptäckt. Dock skall Du verkligen ta med i beräkningen att det är ligor som stjäl strålkastare om det är xenonljus, har hänt mig två gånger! Förutom att det kostar en slant med självrisk så blir Du utan bil och försäkringen är därefter. Dessutom är det ju inte trevligt att ligor från öster är på din tomt på natten!

Om jag vore dig skulle jag köpa en Toyota Avensis. Mycket säker bil och i topp på bilprovningen. Inte lika kul som BMW:n men jag tror Du ökar sannolikheten att slippa problem.

Hälsar,

Jaktfalken

• JojjeB

Att svara på dina frågor blir nog tyvärr lite subjektivt då man färgas av sina egna erfarenheter. Jag har dock några små råd då jag ägt både BMW och SAAB:
    1) Undvik importerad BMW, i alla fall om du bor i Stockholm eller annan storstad. För mig blev försäkringskostnaden väldigt dyr trots "full" bonus. Detta just för att det var importerat. Dessutom hade jag oflyt med elsystemet på min importbil. Jag ägde en annan BMW innan som inte var privatimporterad som var mycket driftsäker och billig. Jag kan varmt rekommendera BMW.
    2) Om du är sugen på SAAB skulle jag rekommendera manuell låda om du är mån om optimal accelaration. Tyvärr tappar SAAB väldigt mycket om man har automatlåda ( å andra sidan är det svårt att få bra grepp när man axxar max med en aero, så man kanske inte behöver det där extra). Den SAAB som jag har nu är driftsäker och rolig. Verkstan besöker jag bara för service (har en -04:a som jag ägt sedan -05).
    Av de övriga bilarna har jag bara koll på forden vilken jag inte kan rekommendera (har aldrig ägt någon själv, men det finns en Mondeo V6 i släkten). Jämfört med SAAB och BMW är den väldigt slö, och ligger en-två nivåer lägre avseende kvalité (enbart grundat på egen erf).
    Lycka till

• Maiden69

Jag har en vw passat 1,8t -00. Fungerar klockrent. Du får utan problem in en tvättmaskin med emb el liknade i bak utan att fälla några säten. Man sitter bra både fram o bak. Drar ungefär 0,9 blandad körning.

• hanssons

Jag skulle lätt satsa på driftsäkerheten. Det finns annat att göra när man har barn än att prata med verkstad.

Subaru Legacy ska ha god driftsäkerhet (har faktiskt aldrig provkört själv) men jag har bara hört gott om den. Men driftkostnaden blir högre med 4-hjulsdriften (om du inte har behov av det). Mazda 6 och Honda Accord ska även de ha bra driftsäkerhet. Hondans reservdelar ska, vad jag ha hört, vara rätt dyra. Håller med om att Mazda 6:an känns trevlig. Men Toyota ger en trygghet (förutom driftsäkerheten) vid begagnadköp av en Toyota som är minst 2 år gammal. Garantin gäller till bilen är 8 år eller har gått max 15.000 mil (Toyota kvalitetsgaranti) - www.toyota.se/ownership/agande_toyota_kvalitetsforsakring.aspx (men det är bara hos Toyotaåterförsäljare som detta kan erbjudas). Kan du höja din maxgräns till runt 130.000 så gissar jag att du kan få tog på en begagnad Toyota Avensis 2.0 av årsmodell 2003. Tycker i alla fall att du ska provköra en (kör inte 1.8 då kommer du att gråta). Jag har själv köpt 2 st nya Toyota Avensis -04 och -07. Har ingenting att klaga på. Jag kunde kör in vår Brio Duo rakt in i Avensisen utan problem. Skönt att slippa ställa vagnen på bredden (tror att det skulle funka på samtliga modeller som du tittat på utom Audi A4). Lycka till i ditt letande. Ta god tid på dig. Det är bra att du är ute i tid... tiden till förlossningen går alltid fortare än man tänkt sig.

• Farsan baloo82

Idag har jag en Mazda 6 2,3sport -03, dock ej kombi. Och vi ska få vår lille i juni och vi har mätt med en reltivt stor barnvagn, och den gich i utan problem.

Jag är dock jättenöjd med bilen. Kolla bara upp det här med rost i bakskärmar och dörrar. Jag hade lite rost i skärmarna, men det fixa Mazda på garantin som dom förlängt till 12 år, fick lånebil den veckan dom hade bilen med. Men kolla upp så att den är inlämnad på rostskyddskontroll hos mazda varje år. Är den inte det så kan det bli problem att få åtgärdat rosten.

Men som sagt annars en mycket trevlig bil, har definitivt inte varit dyrare än nån annan bil jag har haft. Och peppar peppar ås har där inte hänt något "stort" fel utan jag upplever den som mycket driftsäker.
    Vi brukar köra upp till vasa i finland, 90 mil enkel väg, och den går som en klocka, även snäll med bensinen.

En parantes kan ju vara att om du köper en mazda men 17 tums däck, så kostar dom ju en del när det är tid o byta ut dom.

Lycka till med ditt bilköp, vad det än blir :)

• épouse

Jag tror att Saaben 9-5 är nog billigast att köpa, äga.

• Pappa2010

brushanen skrev 2008-10-15 15:47:45 följande:

Hej på er! Vi väntar barn och helt plötsligt har jag fått en oanad lust att börja titta på kombibilar  Dock känns det övermäktigt att sätta sig in i.
    Hej hej:) När det gäller kombibilarna du nämner så måste jag säga att Japanskt är BÄST!:)Subaru Är totalt klockren när det gäller driftsäkerheten.. Beprövad fyrhjulsdrift och kvalitet och inte allt för dyr ur servicesynpunkt. Däremot ska du satsa på 2,5 motorn el 3,0 om du vill ha mer kraft ( Betydligt bättre vridmoment) 3,0 finns visserligen bara med automat. Legacyn finns även i en outback-modell som har högre markfrigång å hasplåtar a la XC-70.. BMW:n är absolut en bra bil men har ett litet bagage med tanke på hur stor bilen är. Se bara upp med import ( gäller visserligen alla bilar ) Mercedesen är en underbar bil att köra å åka i men se upp! Har haft en 180 å hade stora problem med elen på bilen å det är DYRT att åtgärda.. Instrumentbelysningen pajade, Larmet levde ett eget liv, varningslampor lyste lite då och då ( ABS, krockkuddar, kylare och olje ) centrallåset ville inte som jag:( VÄLDIGT irreterande!! Sena 02:or el nyare ska enligt Mercedes vara bättre när det gäller elen. Jag kör mycket bil och har ägt både Volvo, BMW, Mercedes, Nissan, Honda och Ford samt kört mycket Subaru och jag säger än en gång att japanskt rules.. Vill du slippa täta dyra verkstadsbesök och irreterande småfel samt oljeläckage så kör japanskt.. Oslagbara bilar. Just nu kör jag och frugan en Honda HR-V och bättre bil har jag aldrig ägt. 4wd å ganska billig att köra och äga( drar ca 0,85 i blandad )Gjorde 12000 mila service på den med kamremsbyte å det gick på 5000:- hos Honda. Bilen är visserligen bara 4-sitsig å ganska klen i motorn men ovanlig bil på vägarna, kanon i stadstrafik och kanon på oplogade vägar:) Funderar på att byta till en Subaru Impreza 2,0RX .01-02 då det är en lite piggare bil men ff helt oslagbar när det gäller driftsäkerhet. hoppas jag har kunnat hjälpa dig och att du har fått lite mer kött på benen när det gäller bilköp.
  • pigg64

Toyota har bra andrahandsvärde. Prova en sån också. Avensis är trevliga för 100 000 får ni en fin avensis.

• DenLyckligaPappan

Hej!

Jag kan bara skriva om mina erfarenheter.
    När vi fick vårat barn -06 hade vi en Ford Mondeo kombi -99 Jag tyckte inte den var säker nog, vi köpte då en Vw Passat -04 Kombi. Jag var helnöjd med den, kändes säker att köra. I år fick vi fel på motorn, jag orka inte fixa det felet(skulle kosta 20000kr)
    Vi köpte då en Volvo V70 -04. OJ vilken bil tycker jag. Perfekt. Nu när vi ska få nästa barn ska vi ha en syskonvagn, inga problem att få in den i bilen och mycke därtill får plats.
    Passaten fick man in mycket... men Vovlo:n slår passaten. Både i säkerhet, komfort och lastutrymme.

En som jag känner har en Saab 95 -03 han har haft många fel på den, tyvärr är Saab kända för det.

Avensisen är en jätte bra bil och mycket urymme men.. den är inte rolig att köra..men säker.

Subaru har min far en Outback 3.0. Kanon bil Jätte härlig, woww vilken boxer motor hehe.... men... inget bra lasturymme om man ska packa mycke. Vi fick knappt in syskonvagnen med ica kassar.

Mazda 6:an tycker jag är en fin bil men det låter för mycket vägljud när man kör den, går knappt att prata.

Jag skulle satsa på en Volvo V70 eller en VW Passat.

Det är min åsikt :)

Svar på tråden Hjälp i jakten på "den perfekta" kombibilen