Inlägg från: LAA |Visa alla inlägg
  • LAA

Ni som går på Munkebäcks MVC!?

Jag bodde i Majorna under mina två tidigare graviditeter och där var det skitsvårt dels att komma fram per telefon och dels att få en tid. Jag hade underbar barnmorska där (samma båda gångerna), men det var ganska jäktigt där. Nu har vi flyttat österut och idag plussade jag (yeay!) och klurar på när jag ska ringa MVC i Munkebäck. Vilken vecka ringde ni och bokade in inskrivning?

• LAA

Tjohopp, nu har jag bokat in tid för inskrivning 7 nov, ska bli riktigt skoj även om jag förmodligen hört det mesta redan. Eftersom jag är över 35 kommer jag att erbjudas NUPP, fick jag veta. Nu i efterhand slog det mig att det är ju KUB jag vill ha (NUPP + blodprov = KUB). Jag vet att det slarvas en del med begreppen, är det någon av er som vet om det är KUB man får nuförtiden?

Får man VUL vid inskrivningen på Munkebäck? Jag fick det i Majorna utan att ens be om det, fast då var jag i vecka 11 vid inskrivningen och nu kommer jag bara att vara i vecka 7+0.

• LAA

jenniefe: erbjuden och erbjuden... Jag sa att jag ville ha det och frågade om det går att få via landstinget nuförtiden, jag gjorde det hos Barnmorskegruppen förra gången. Jag fick svaret att det görs på Östra, men bara för gravida över 35 år. Jag har läst mig till att beslutet fattades i början av året och att det skulle införas successivt på de olika MVC:erna.
    Kanske har de precis börjat med det?

• LAA

Tänk, vad olika det kan vara i olika grupper! När vi gick i föräldragrupp i Majorna när vi väntade första barnet var ALLA jättefnissiga och vi hade skitkul ihop även efter att barnen ploppat ut. Jag minns att en av de gravida tjöt "sluta skoja nu, jag kissar ner mig!" och en annan lika gravid svarade med "jag har redan gjort det!".

Informationsmässigt var det kanske inte så mycket man inte kunde läsa sig till på egen hand, men det sociala var ju nog så viktigt.

Det är inte säkert att tråkmånsarna i era grupper är tråkiga människor egentligen, ge dem fler chanser, vetja. Det kan ju hända att de är sjukt illamående, har foglossning eller vad som helst.

Svar på tråden Ni som går på Munkebäcks MVC!?