Inlägg från: S u s s |Visa alla inlägg
  • S u s s

Augustibebisar 2008

Mirre vaknade med ett tjut efter eftermiddagsvilan, sedan grät hon i mitt famn ett tag tills hon kräktes upp en gigantisk boll med slem som kletade ner oss båda. Och kort efter det vaknade bebisen med.
    Jag packade in oss alla i regnkläder, och lilleman i sjalen, för att gå ut och plocka lite höstlöv och kottar att pyssla lite med eller så.
    Vi går iväg en bra bit, och då bestämmer sig 2-åringen för att hon absolut inte ska gå mer och störtgråter. Jag trugar, tröstar, kramas, och tills slut går jag före och låtsas "lämna" henne. Inget fungerar. Så jag fick kånka på henne med, hängandes på sidan om sjalen på höften.

Nu är jag utmattad. Segt när maken jobbar sent. Båda ligger iaf nedstoppade i sina sängar nu. Max brukar slockna i sin runt 18-tiden, sen har en ganska lång sovperiod oftast.

Nu ska jag rita lite och hoppas att ingen kommer upptassande eller börjar gny!

• S u s s

Man har ju en viss energiförbrukning. Och vill man gå ner i vikt måste man äta mindre än vad man förbrukar.
    Vill man fortfarande äta mer kan man ju se till att förbruka mer.
    Låter ju solklart egentligen, men det är så lätt hänt att man tappar bort sig i alla metoder.

Som en bekant sa: Man kan banta på geléhallon med, frågan är bara hur mätt man blir och hur bra man mår.

Det enklaste tycker jag är att ta ett snittvärde för vad just du själv förbränner på en dag, och sedan äta lite mindre än det helt enkelt.
    Men blev lite sugen på stegräknare jag med, en sån med kalori-räknare. Men samtidigt känner jag mig velig. Jag vill inte kämpa för att gå ned i vikt medans jag ammar, pga alla tungmetaller som sägs gå ut i mjölken då. Men jag vet inte, det kanske bara är rykten och trams.

• S u s s

VT - Ensam jag med! Vi hade en annan småbarnsfamilj med jämngamla barn här på middag så det var fullt ös, men nu sover barnen och maken är utflugen. Helt galet tyst det blev!
    Jag vet aldrig vart jag ska göra av mig själv på kvällarna när det är så lungt... men det är ju rätt skönt det med!

• S u s s

Amelie - De selar man bara bär mot kroppen, och barnet liksom sitter som en groda, är mer ergonomiska och bättre för barnet.
    Vi bytte vår babybjörn mot en ergonomisk när dottern var mindre, och hon trivdes jättebra ändå. Barnet har ju huvudet åt sidan och kikar ut ändå. Det är inte tråkigare än att åka buss t ex, där ser man ju inte framåt, men ut ser man ju!
    Vår 2-åring gillar för övrigt att hänga i den på ryggen fortfarande, perfekt om man ska ut i skog och så.

Zitrus - Usch! I vårt förra område var det en avrättning i backen bakom vårt hus, strax efter maken hade gått där. Vi flyttade ganska kort efter det, men det var ett inte så bra område. Är väl värre om man bor i ett tryggt och lugnt område egentligen, för då kan man inte göra så mkt åt det själv... Vi flyttade ganska kort efter det.

Jucea - Har ni varit ute på nåt spännande eller har han träffat folk/blivit buren av "främlingar"? Max blir väldigt tuttnödig av sånt. Idag var vi på sci-fi/gaming mässan med massa folk, efter det ville han tutta 3 ggr med bara en timmes mellanrum, men sedan var det bra igen. De behöver ju lite extra närhet efter nåt läskigt eller energikrävande liksom!

Vi var som sagt på sci-fi gaming convention idag, och det var kul som vanligt. Jag har gått själv med dottern 2 år i rad, men iår åkte vi hela familjen! Köpte nördiga starwars-leksaker, tittade på nya xboxspel, och filmer. Och fotograferade massor, ska lägga in en kul bild senare..

• S u s s

VT: Ergo heter den. Vi är toppen nöjda, men den passar bättre för större barn tycker jag. Våra augusti-bebbar är för små för att sitta som man "ska" i den, det finns en bebis-insats som vi har, men tycker inte barnet ser ut att sitta så skönt i den.
    Men så snart bebisen växer i den så är den super, om nån eller ett par månader. Den har som en inbyggd luva man kan ta upp och spänna för huvudet som ger stöd och så de kan sova helt ifred.
    Manduca är en liknande sele, som ska vara lika bra den!

• S u s s

VT - Åh vad kul! Man blir så stolt och glad när det händer saker i utvecklingen!
    De sa på bvc att de trodde Max skulle vända på sig snart, för flera veckor sen, för att han är så stark och sprätter sig iväg liksom. Han höll på att rulla ur vågskålen på BB redan. Men inte då, här hemma ligger han som en klubbad säl och gör inte en ansats...
    Skit-stel i kroppen är han också, när jag ammar står hela hans underkropp rakt ut.

• S u s s

Vad lite era små sover!
    Max sover oftast 3 ggr. På förmiddagen efter ett par timmars lek (vi går upp 07 allihopa).
    Sedan efter lunch nån gång en gång till, och så eventuellt en liten lur på sena eftermiddagen.

Han sover nån timme åt gången, men ibland råkar han sova längre.
    Sedan somnar han för kvällen mellan 18-19, och har ingen vakentid förrns på morgonen igen. Vaknar bara för att äta.

• S u s s

Ujuj vad jag inte hinner med.

Vi har det iaf bra. Känner igen det många (framförallt Jucea) skriver om klängandet. Allt görs med Max i famnen.
    Han skriker också en del vid bröstet, men inte alls lika myckjet som hans syster gjorde. När det var som värst med henne lyckades jag amma henne 5-6 ggr per dygn!
    Men det blir ungar av dem ändå vill jag lova.

Jucea - Du kan ju testa att amma mer sällan? Vill han ha så tar han väl bröstet antar jag? Och tror du att det är för att han är FÖR hungrig så är det väl bara att prova att ge oftare? Annars finns det ju barn som blir flaskförvirrade så att säga, de blir bortskämda av att maten kommer direkt i flaskan. Det går nog att öva bort, eller uppmuntra om man nu vill sluta amma...

Usch vad jag babblar om ingenting egentligen, och kanske om självklarheter, är övertrött.
    Max vaccinerades idag och har varit hängig och arg. Nu kändes han alldeles varm men somnade om efter maten iaf stackaren.

Hoppas ni har det bra allihopa, jag ska försöka kika in oftare!

• S u s s

Jag kanske formulerade mig fel. Jag hinner med hur mycket som helst, fullt ös med storasyster, hinner bara inte med familjeliv just nu!

Snart - Känner igen mig så i din beskrivning! Lilleman här ratar högerbröstet, vill inte att det kommer mat när han ska sova, gå och amma, etc.

Hundar på barnen gillar jag inte heller trots att jag inte har något emot hundar annars. Mest för att det finns en del hundar i släkten som beter sig lite hursomhelst, och de råkar göra illa och skrämma barnen i all sin välmening då och då, med sin glädje, fart och tyngd!

Svar på tråden Augustibebisar 2008