• m0e

Augustibebisar 2008

Vt- Guuud vad du och Jonna är lika Nästan så man blir rädd. Och vad duktig hon var
    Kul att buketten blev uppskattad också!

Kaol- Hoppas det blev en minnesvärd dag Är sååå nyfiken på att hör hur det gått

Carina- Fy vad söta!

Ikväll gör jag ett försök att skippa alla onyttigheter och kör på grönsaker och dip Mumsigt värre.. men fasen vad tråkigt! Jag sitter redan och suktar efter godispåsen jag aldrig köpte

• m0e

Hallon- Tilia vände sig från rygg till mage 1 dag innan 3månadersdagen (precis som Theo, hur coolt är inte det??? ) och från mage till rygg någon vecka senare. Hon vänder sig hela tiden på magen och verkar gilla det. Sitta gör hon.. som en vinglig hösäck (dvs inte alls) Stå vill hon inte alls göra, däremot så vill hon gärna hoppa så fort hon känner något mot fötterna. Så det blir till att träna armmusklerna tror jag. Tur att hon är liten

Carina- Bajs? Vad är det? :P Min tösa bajsar så sällan att jag inte minns hur det ser ut!!

Kesso- Tilia äter ungefär var 3:e timma på dagen. På natten är hon en ängel och sover från åttatiden på kvällen till någongång vid 5 ungefär.

Lina- Vilken fin kalender! Theo har en som ser ut som en julgran. Och jag är så töntig att jag ger båda barnen paket (tycker det är skitkul!!) Tilia bryr sig ju inte om inehållet så då passar jag på att köpa nödvändiga saker åt henne, som nya nappar eller så Fast de får inte paket varje dag. Bara på helgerna.

Idag har vi varit på bvc. Förra gången hade hon ju inte gått upp ett endaste gram på två veckor och nu hade hon gått upp 230g på en vecka. Skumt..
    Men hon växer då i alla fall Och nu äntligen har hon passerat 6 kg

• m0e

Kesso- Oj! Vilka bvc tanter! Vad jobbigt det måste kännas med sådan stenkoll. Nä här är de inte så hysteriska när det gäller vikten (tack och lov!). Tilia ökade ganska prick ett kilo i månaden de två första månaderna (då åt hon varannan timme ungefär). Sen klingade det av och hon började istället gå upp ca 100g i veckan. Vid förra vägningen stod hon still i vikten men nu verkar det som att hon är tillbaks på banan igen Så de har aldrig sagt till mig att väcka henne på natten eftersom hon har gått upp bra i vikt tidigare.

• m0e

Heidi- Vi kommer nog börja med smakisar någon gång nästa vecka tror jag. Då blir hon 4 månader. Rekommendationen är ju att helamma i 6 månader. Men så länge man inte byter ut något mål mot annan föda så räknas det ju som helamning
    Theo gillade INTE mat i början. Så jag helammade honom tills han var nästan 8 månader!! Förutom smakisarna som vi försökte tvinga i honom då.. Vi gav första smakisen nån vecka innan 4 månadersdagen så det tog sin lilla tid innan han vant sig På slutet var jag så fruktansvärt less på att amma, så det var verkligen i grevens tid som vi kunde börja trappa ner. 1 månad senare hade jag slutat helt!
    Hoppas det går bättre med LillFia..

Jucea- Jag hade sagt att vi kunde börja fundera på syskon när Theo fyllt året (Tobbe ville börja igen så fort jag kommit hem från BB ungefär :P Han som slipper föda fram dom ja!!!) Men tji fick vi! När han var 10 månader så var jag gravid igen. Det var inte planerat och inte heller oplanerat. Det blev bara en liten tjyvstart som tog sig direkt

• m0e

Jucea- Jasså? Jamen det är väl som vanligt då, att de hävdar olika överallt Jag frågade mina bvc tanter om det när jag ammade Theo och de sa att så länge jag ammar fullt så räknas det som helamning även om jag ger honom några teskedar annat om dagen. Börjar det däremot komma upp i en matburk om dagen så är det ju såklart annorlunda
    Jag längtar lite sådär i smyg efter att börja exprimentera med maten. Det Ska bli kul att se hur hon reagerar. HOPPAS hon inte är lika kräsen som bror sin bara. Sen är det ju kul när de börjar bli lite större så man kan göra egen mat och frysa in

Jag vill ha minst ett barn till. Om sådär en 3 år kanske. Jag skulle gärna ha 4 st jag med men då har man ju redan kommit över den magiska gränsen (3st.. det som ryms i en vanlig bil ) Så då kan man ju lika gärna ta några till när man liks håller på

• m0e

Jucea- Haha ja han verkar vara ett litet matvrak lille Ted Men vad skönt ändå att slippa trilskas.

Lana- Va?? Kan man göra så?? Det skulle min lilla behövt! Jag minns inte ens när hon bajsade sist! Men jag kan minnas så långt tillbaks som till förra fredagen (de var då jag började räkna dagar) och hon har fortfarande inte bajsat!! Vad är det.. det blir.. 12 dagar. Så hon har säkert inte bajsat på två veckor

• m0e

Jucea- Wow! Var 3:e dag? Det är ju jätteofta! Mina bebisar bajsar max en gång i veckan
    Jag har frågat på bvc om det finns något man kan göra men de säger att så länge hon helammas så kan hon ju helt enkelt inte bli förstoppad. Så de enda tips jag fick var termometertricket vilket uppenbarligen inte funkar :P

Luzor- Theo var också sån när han var liten. Det gick 1-1½ vecka mellan bajsblöjorna ungefär. Men han mådde prima. Det enda som märktes av var att han blev lite gnälligare dagen innan. Men det blev bättre sen när vi började med smakisar. Då började han bajsa oftare. Lillan är nöjd och glad så jag tror inte det är någon fara men man börjar ju fundera när man jämt får höra att det "normala" är 1 gång om dagen till 1 gång i veckan!

Nä brudar, nu har jag varit uppe alldeles för länge
    God natt!

• m0e

Wiem- Theo var en hejjare på att bitas när han var bebis. Han började bitas ganska tidigt och tillslut lärde man sig att känna igen blicken, och icket att förglömma.. flinet som han fick innan han bet. Så då var det bara att skynda sig att rycka undan tutten innan han högg
    Har ingen aning om varför han bets. Han var nog bara sån helt enkelt. Lillasyster bits ibland men inte alls i samma utsträckning.

BV- Tack detsamma! Jättefint kort!

Och så var det ju det här med fula ord.
    Visst är det konstigt att de snappar upp "fula ord" fortare än andra?
    Theo är inte ens två och har redan snappat upp både h-vete (Hevlite! Som han säger ), s*tan, fy f*n och en himla massa andra hemskheter.
    Och tror ni jag skämdes lite när han en dag sprang och ropade "kuken, kuken.. mamma kuuuukeeen!" Innan jag fattade att det var HANDDUKEN han ville ha! Hahaha Det är sådana gånger jag är glad att han inte går på dagis
    Sen fick jag ta en liten svenska lektion med honom så nu blir det oftast rätt!

• m0e

Vt & Hallon- Ja det är inte lätt att vara liten alla gånger Han försökte ju desperat få mig att förstå vad det var han menade (ni skulle ha sett frustrationen ). Men dum som jag var så var ju inte Handduken det första jag tänkte på

Heidi- Å så tröttsamt! Jag har en svärfar som alltid tycker att jag matar min barn för mycket. Det spelar ingen roll om det så går 6 minuter eller 6 timmar mellan målen så är det fortfarande för ofta och "ska han/hon äta nu igen?" som man får höra. Sen har jag en mormor som tror att barnen har ont i magen så fort som de ger ifrån sig ett pip. Och så har jag en mamma som tycker att barnen ska vara vakna i max en halvtimme och sedan sova i 3 timmar i stöten för "det gjorde minsann ni när ni var små".
    Släkten är värst Men ska jag vara ärlig så har jag inte ens fått hälften så många kommentarer den här gången, så de börjar väl kanske lära sig?

Nä nu ska jag väl försöka att hoppa i säng. Jag har vänt på dygnet tror jag och så kan man ju inte ha det!

• m0e

Ja alltså jag har också funderat på det här med blöjorna. Tror det var 1-2 veckor sedan vi fick rabattkupong på Liberos Newborn-Mini och det var ju fasen 2 månader sedan vi bytte till stolek 3!

Hallon- Tilia dregglar också ganska mycket. Inte jätte mycket dock men vi kör med dregellap ändå. Man slipper ju byta kläder så ofta och så ser det ju coolt ut

Jucea- Jag tänker nog börja med vatten ganska snart efter smakportionerna. Mest för att försöka vänja henne. Dels så hatar hon ju flaskan och vatten brukar ju inte va så gott i början heller.

Idag blir lillfia hela 4 månader Tiden bara springer iväg!
    Idag är det dessutom Theos Bf-dag. Tänk att det REDAN är 2 år sedan man satt och väntade på honom!

• m0e

Hej hopp!
    Nu var det ett tag sedan igen. Tack VT för uppdateringen några sidor tillbaks Nu känner man sig inte helt bortkollrad!
    Förra lördagen (lucia) hade vi dop för Tilia och det gick fin fint. Skönt att ha en sak mindre att tänka på.
    Nu har vi pysslat med julklappar födelsedagspresenter, julbak och godis.

I förrgår rev Theo julgranen Den hann inte ens stå i 24 timmar! Och DUM som man var så hade jag satt några glaskulor högst uppe i granen dit han inte når. Så vi spenderade hela fredagkvällen (fram till midnatt ungefär) med att finkamma vardagsrummet efter glassplitter! Roligare har jag varit med om..

• m0e

Lille- men fy så söt han är Lille Farbrorn!

BV- Jag såg er också i tidningen och blev helt överraskad. Jättefin bild var det hur som helst

Lana- Vad skönt att hon börjar gå upp i vikt. Min lilla åker upp och ner hela tiden. Ena veckan går hon inte upp ett endaste gram och nästa så går hon upp 300 gram på en vecka. Sist hade hon bara ökat 75g på två veckor.

Pendlar just nu mellan spisen och datorn i hopp om att få till lite julgodis. Jag har i och för sig redan gjort 3-4 sorter, men mycket vill ha mer
    Desvärre så får jag aldrig till det. Det spelar ingen roll om det är kola, knäck eller något annat som ska kokas. Står det "koka i 35 minuter" så får jag lik förbannat koka det i minst en timme! Nu har jag snart kokat min 20-minuters-kola i 1½ timme och tja.. jag tror det börjar likna något.. snart :P

• m0e

Ojoj här var det fullt med sjuklingar hör jag! Tråkigt mit upp i julafton och allt :/ Jag var förkyld förra veckan men barnen klarade sig och det gick över lagomt till julafton. Så det tackar jag för.

Igår var det födelsedagsfirande för hela slanten så vi har haft två tuffa dagar och stackars lilleman är helt knäckt! Idag har vi varit på fika hos min faster så då blev det inte heller någon lugn och ro :/ Imorrn ska vi nog bara ta det lugnt och ägna oss åt barnen och alla miljarders julklappar/födelsedagspresenter de fick.

God jul förresten.. om än lite sent
    Nu ska jag leta fram lite överblivet julgodis och bara slappa en stund innan det är dags för sängen.

Svar på tråden Augustibebisar 2008