• andreasjohanna

Hur berättade ni?

Hejsan, Ni som är/ska bli unga föräldrar (14-21år)
    hur berättade ni för era föräldrar att ni skulle ha barn?
    hur reagerade dom?
    hur blev relationen till föräldrarana när de fått reda på det?
    hur är/var omständigheterna, bodde ni hemma osv.?

Vill veta eftersom jag precis slutat me ppillerna =)

• Svar på tråden Hur berättade ni?
  • cammily

jag va 17år när jag fick reda på att jag väntade barn. hade jätte ångest över att berätta för mamma och pappa då dem är riktigt dömande. Gick till mamma en dag och grät av nervositet mamma tolkade detta som om att jag inte ville behålla och propsade på mig abort hur länge som helst. När hon förstod att vi menade allvar med att behålla så blev mamma rädd och grät jätte mycket. pappa slutade prata med mig och nu 1år senare pratar han fortfarande inte med mig.

• BabyJay
    iubirea adevãratã skrev 2008-10-23 01:21:23 följande:
    Jag var 17 år då jag blev gravid, var då gift sedan 3 månader tillbaka. jag o min man bodde då hos mina föräldrar, de blev glada över det hela. De hjälpte oss att skaffa lägenhet osv,  vi bodde hos föräldrarna till jag var i 6månaden.
    Man får väl inte gifta sig förrän man är 18 va??
    Mamma till Freja, född 080706
  • JeanneDArc
    BabyJay skrev 2008-10-23 12:03:14 följande:
    Man får väl inte gifta sig förrän man är 18 va??
    Man kan ansöka om att få gifta sig tidigare men det är ovanligt. I detta landet iaf.
  • enny signatur

Jag berättade int ejsälv utan lät maken göra det. Jag klarade inte att berätta för mina föräldrar, tycker fortarande inte det är trevligt gällande graviditeter. Jag var 19 då. För hans föräldrar berättade vi tillsamans.

• Jössica

Jag var 18, och berättade för mamma. Hon sa at hon och pappa skulle stödja oss under alla omständigheter och hon blev egentlig väldigt glad
    När jag som 19 åring berättade at jag var gravid igen, och min dotter var 15-17 veckor gammel, syns min mamma at jag borde göra et abort, men det ville jag inte, och nu gläder alle sig till at få en kille också

• trisha

jag blev gravid samma dag som jag fyllde 18. Dock fick jag inte reda på det förrens jag var i tredje månaden. Jag hade mått dåligt nåra veckor så morsan min misstänkte att jag var gravid. Tillslut åkte jag till sjukhuset o fick reda på att jag var gravid då ringde jag morsan, hon blev chockad men huuuuur glad som helst...då hade jag min egen lägenhet redan. Min relation till min mamma har inte ändrats nämvärt sen dess...hon har varit där för mig och hjälpt mig till hundra procent, hon var även med hela förlossningen...är väldigt tacksam för det....

• MarieHJ

Jag ville få det överstökat så jag bara sa det rätt ut och höll andan. Min mamma sa:Jaha.. Va roligt!
    Jag blev ganska chockad.. Men hon misstänkte tydligen att det var på G.
    Jag bodde med min sambo hos hans föräldrar. Men vi flyttade strax därefter.. Hans mamma började gråta av lycka! Hans pappa tog det mer allvarligt.. Han blev först chockad och glad sedan ville han prata allvar emd oss och att vi skulel tänka över beslutet noga. Vilket var bra.. För han hjälpte oss att räkna ut hur vi skulle klara det ekonomiskt och berättade att det kan vara jobbigt för förhållandet m.m Men vi behöll barnet och nu har vi Världens underbaraste dotetr och vårat förhållande har aldrig vart bättre!! Ekonomin funkar den med=)

• MarieHJ
    MarieHJ skrev 2008-11-05 09:38:02 följande:
    Jag ville få det överstökat så jag bara sa det rätt ut och höll andan. Min mamma sa:Jaha.. Va roligt!Jag blev ganska chockad.. Men hon misstänkte tydligen att det var på G.Jag bodde med min sambo hos hans föräldrar. Men vi flyttade strax därefter.. Hans mamma började gråta av lycka! Hans pappa tog det mer allvarligt.. Han blev först chockad och glad sedan ville han prata allvar emd oss och att vi skulel tänka över beslutet noga. Vilket var bra.. För han hjälpte oss att räkna ut hur vi skulle klara det ekonomiskt och berättade att det kan vara jobbigt för förhållandet m.m Men vi behöll barnet och nu har vi Världens underbaraste dotetr och vårat förhållande har aldrig vart bättre!! Ekonomin funkar den med=)
    Vill tilläga att vi är 19 och 22 vi va 19 och 21 när lillan kom och 18 och 21 när hon blev till=)
  • Jackie och prinsarna

Jag är 19 och har två pojkar, 2 år samt en 10-månaders.

Ungefär samtidigt som jag upptäckte att jag var gravid med ettan, skilde sig mina föräldrar. Det var alltså mycket under den tiden...men jag bestämde mig för att först berätta för mamma. Så jag sa som det var, att jag var gravid och att jag skulle behålla det här barnet (har också gjort en abort, pga flera anledningar). till min lättnad tog hon det bra och sa att hon redan visste. Hon ahde förstått det på sättet jag uppförde mig på etc...

Min pappa däremot, han trodde jag skulle ha svårare att acceptera det..och det var inte världens mest lugna period i mitt liv och mycket bråk..så det slutade med att jag skrek det åt honom och sprang ut ur huset. Moget och lyckat? Nej, men budskapet kom fram. ;-P

Efter allt det där var väl relationen till båda mina föräldrar lite speciell..även fast dom fanns där för mig och jag kunde vände mig till dom..dock kände jag att jag inte hade samma stöd som min bror hade (han är äldre och fick tvillingar i dec-06 + att han har en dotter född dec-05).

Jag bodde hemma då..och tills mamma också flyttade (träffade ny). Då bodde jag och sambon kvar i huset. Där bor vi även kvar nu och har våra två älskade barn. När vi berättade att vi väntade barn nr 2 så blev det hela betydligt lugnare. Jag hade väl bevisat att jag faktiskt kunde! :D

• mamma hampus
    Jag var 17 år när jag blev gravid och samma dag jag fick veta det så skulle mamma fråga för jag bodde hemma och hon höll på att tvätta.Och när man kom hem satt hon vid köksbordet och sa att hon ville prata lite innan jag skulle göra något annat.Och jag hade redan då på bussen bestämt mig att jag skulle berätta det med en gång.Jag hade känslan av att hon skulle bli arg,vi satt vid bordet och var tysta i några minuter och sedan sa jag att "bli inte arg nu men du skall bli mormor"hon tittade på mig och sa "jag skulle precis fråga det för jag håller på att tvätta dina kläder nämnligen,och det får ni avgöra själva hur ni skall göra" Jag svarade att jag skulle göra abort för jag hade ju precis kommit in på gymnasieskolan som jag hade sökt till..Mamma frågade om jag ville göra abort då? Nej sa jag..och sedan på kvällen när pappa kom hem så berättade jag att han kommer få en VILLA(Bandy lag här hemma) suport till i klubben om några år..Pappa tittade på mig och log och sa att det kommer nog bli bra..

Jag ringde min syster och sa det på telefon och hon blev jätte glad...5 månader senare fick jag veta att jag skulle bli moster igen..Sedan ringde mormor och sa att det skulle bli tillökning i släkten 3 av mina kusiner skulle också ha barn,då berättade jag och syrran för momor att vi väntade också...Hon blev så glad sedan sa hon "ja säger det då mina töser ta hand om varandra för jag blir ju äldre ni vet" så skrattade hon

Gravidteten var lite jobbig för man hade sådan jobbig migrän varje dag så mådde jag illa men jag gick hela min höst termin på skolan i Skara.Sedan fick jag sonen 26 jan 2003 och var hemma hela 2003 sedan började jag skolan igen våren 04.Sedan tog jag studenten 06 jag och sonen bodde hemma i 2 månader innan jag,sonen och pappan flyttade till en tvåa sedan bodde vi där i 3-4 månader sedan tog förhållandet slut...Pappan var jätte gullig när gossen låg i magen men sedan så fort han kom ut så var det för det mesta att jag hade sonen i famnen hela tiden,jag bytte blöja,tog på honom kläder,tvättade mm.Sedan när vi kom till lägenheten samma sak där allt gjorde jag knappt ingen hjälp alls av honom,så det tog slut när Hampus skulle bli 7 månader..Men vi har det jätte bra nu han är ju nu 5 år och går sista hösten/vintern på dagis sedan börjar han sexårsverksamheten han väntar redan och jag är klar med mina studier i vår...

Sedan hoppas man att man kan hitta ett jobb,ny kärlek har man också efter 1 år och 3 månader...men vi bor inte ihop än kanske efter något år..Han skall flytta till ett eget först sedan flytta till oss,,och så hoppas jag att man kan skaffa ett syskon snart också

Frågor skriv gärna
Svar på tråden Hur berättade ni?