• Lovali

Kranial Synostos #4

Savadi:

Jag gjorde inte CUB-test. Var 34 när Eric föddes.

Folsyra ingick i Mitt val kvinna-tabletterna som jag åt under stora delar av graviditeten, dock ej under de ca 6 veckor när jag mådde som mest illa. Blev värre av tabletterna.

Intressant det här med HUR det opererar, jag frågade inte så mkt innan op. för jag ville inte hör för läskiga detaljer & förklaringar & sedan efteråt har jag inte frågat så mkt heller. Tycker helt klart det är intressant att höra om!

Singletta:
    Tyckte inte att Eric hade särskilt tätt mellan ögonen innan op. ens men han var ju så liten så han hann aldrig får de mer säregna dragen som synostosbarn oftast får (jag trodde de alltid fick det, förstår inte vad läkarna menar med att 50% risk att avvikelsne ökar?! det är väl klart utseendet blir mer & mer avvikande ju mer huvudet växer om man har hopvuxna suturer, eller??!). Eric´s ögon var lite sneda, han hade inbuktningar vid tinningarna samt ås i pannan. Inget jätteutmärkande (de som ej visste såg det inte) men allt skulle förvärras när huvudet växte sa dom så jag tvekade inte en sekund att låta operera honom.
    Tycker största skillnaden blev att han fick så bred & fin panna.

• Lovali

OK jag förstår. Jobbigt att ställas in för valet såklart, att behöva bestämma själv. För mig lät det inte som om det fanns ngt val vilket var rätt skönt.

Jag har glömt hur gammal din son är?

KRAM!

MymlanMy skrev 2008-10-22 09:33:31 följande:
    Lovali!Tyvärr vad det precis vad han sa. Han frågade när det uppkommit, när jag först börjat lägga märke till det och om jag ansåg att det ökat de senaste två åren. Jag svarade: då min son var mellan 0 och 6 månader, la märke till det då han var nio månader efter att ha träffat en läkare som påpekade det. Ja, det har ökat markant, pannan har blivit smalare och åsen bredare. När jag frågade läkaren i Gbg hur det skulle utvecklas om jag inte lät operera min son fick jag svaret som jag givit i tidigare inlägg. Därför känns det som ett jobbigt beslut att fatta när läkaren inte var mer övertygande om att jag gör det rätta om jag låter honom operera.Det gör inte saken bättre att min omgivning inte har lagt märke till avvikelsen. Å andra sidan har min sons spalt varit i fokus vilket troligtvis är anledningen till att ingen kollat pannans form och utseende.En bekant till mig sa för övrigt att "läkare vill alltid operera men det behöver inte betyda att det är nödvändigt". Sådana kommentarer gör mig missmodig och tveksam om jag gör det rätta...
  • Lovali

När jag satt på tåget från Stockholm-Göteborg förra helgen så var det en bebis snett mittemot som absolut såg ut att ha synostos, tom för mitt icke-proffs öga. Kanske var det på väg till Gbg för op.? Jag hade sådan lust att fråga dem då jag ändå pratade lite med dem då min dotter tyckte bebisen var så söt men jag kunde ju inte med...

sajf1 skrev 2008-10-22 14:10:27 följande:
    Jag tycker det är rätt som det är man ser bebisbilder i tidningen som man tycker ser ut som våra barn,det är ju inte konstigt att man upptäcker det sent ibland,en del har ju som sagt lite konstiga former ändå pga förlossning samt att dom legat på sidorna som vi trodde var anledningen...
  • Lovali

Tror jag fick den 2 eller 3 månader innan men minns inte säkert.

/L

Laisa skrev 2008-10-29 20:39:32 följande:
    Undrar också hur det gick för Heidi och Aron idag... Härligt att han verkar gilla mat, va GLAD för det! Min minsting, nu 11 månader, har alltid vägrat äta burkmat och gröt... Först när jag tvärslutade amma tog han välling, men annars skahan äta själv så det blir mkt korv och pasta och grönsaker. Så gläd dig om du får i honom burkmat Ni som har varit på treårskoll på Sahlgrenska, hur långt innan fick ni kallelse? Emmy blir tre nu i december så jag liksom går och inväntar att vi ska få nån kallelse... För det borde vi väl?
  • Lovali

Shanti:

Jag har också en mkt liten pojk både till längd o vikt. Han är ju idag 3 år + 2 månader & väger bara 12 kg, tror han är 90 cm.

Vid op. vägde han 5890 g & var 64 cm, då var han nästan 5 månader.

Han är inte direkt matvägrare men har alltid ätit rätt lite & är rätt aktiv så inget fastnar ju
    Han ville inte äta riktig mat förrän han var 8 månader, det var SÅ frustrerande.

Tror säkert att Aron når upp till 5 kg! Lycka till.

• Lovali

Eric kom 8 dagar över tiden & vägde 3690 & var 50 cm. Också kejsarsnitt/akut.

/L

sajf1 skrev 2008-10-30 19:48:28 följande:
    Vad vägde era barn när dom föddes?Kul att se bara....Zigge vägde 2790g 50cm(kejsarsnitt 8 dagar före BF)
  • Lovali

Jag var där själv med Eric, mellan ca 9 på morgonen & kl 14. Förstår inte varför ni skulle vara där 2 dagar? Konstigt./L

• Lovali
    locka bara med ett Lisebergsbesök så går det nog bra jag har skrivit i din gästbok öppettider & så, hoppas ni hinner dit.

Ni & er dotter behöver inte alls oroa er för detta.

Gå tillbaks & kolla mitt inlägg när vi hade varit där på kollen, hur det var & vadvi gjorde & så. Det var mest en massa väntan för oss & så var jag nervös för datortomografin men den tog ju bara typ en halv minut då Eric låg så still. Vi hade tränat hemma & titta på Ville Vildsvin på nätet flertalet ggr
    Laisa skrev 2008-11-04 22:33:12 följande:
    Vi ska ha nån slags "inskrivning" mellan 18-20 på söndag den 7... Och sen 8.30 på måndan. Vet inte heller varför dom lagt det så men vi har som sagt så långt att åka så vi måste ändå sova kvar på nåt vis en natt, och på det här viset får vi ju göra det på avdelningen så det är kanske lika bra. Men emmy vill absolut inte åka dit, när Lars sa det idag när kallelsen kom blev hon jätteledsen och ville stanna hemma... så nu måste vi bearbeta henne så hon tycker det ska bli "kul" att åka!!!
  • Lovali

Den 14 oktober mailade jag till Agneta W som är ngn samordnare eller sekreterare (?) om det & bad henne vidarbefodra till PT. Har FORTFARANDE inte fått svar. Så jäkla dåligt! Jag har ändå pushat på 2 ggr & hon skyllde först på att PT inte jobbar så mkt nu i höst, sedan på att det var höstlov, sedan sa hon att hon skulle fråga CL istället men det var över en vecka sedan....min fråga är ju inte akut så det verkar som det skiter i den. Faktiskt rätt upprörd nu när jag tänker på det....hur skall jag få svar om inte från dem????

• Lovali

Nej jag tycker inte man behöver vara 2 på återbesöket. Gick jättebra med bara en men det gör man ju som man vill såklart

saramajorna skrev 2008-11-05 19:01:53 följande:
    Hmm,även vi borde få kallelse till återkontroll snart. Valle op. väl före Emmy vad jag vill minnas men det kanske har med åldern att göra. Han blir tre år 25 dec. Blä, man känner sig inte så sugen att åka dit, men kommer säkert att kännas bra så fort man kommer dit. Det kan nog vara skönt om man är två vid återbesöket eller vad säger du Lovali? Föresten har ni fått nåt utlåtande om Eric efter kontrollen? Minns att du inte fått ngt riktigt svar när du var där. Ha det gott alla !
Svar på tråden Kranial Synostos #4