Kranial Synostos #4
Hej alliop,
Jag är nykomling och kan bara instämma med MimmiNina - Vilken tur att Ni finns och delar med Er av Era erfarenheter & upplevelser!
Vi var också, precis som Du MimmiNina, på ett första besök hos Dr Giovanni Maltese på Sahlgrenska förra veckan med vår son 7,5 mån och fick reda på att han har Metopica Synostos. Han är dock ett "gränsfall" för operation (relativt liten "missbildning") som Giovanni uttryckte det. Han lät fotografera lilleman och ville diskutera hans fall närmare med Claus L, överläkaren, innan de ger besked om vad som händer här näst. Just nu känns det dock nästan som att det är värre att vara ett "gränsfall" än ett solklart fall. Vad händer om de säger "nej" till operation? Hur kommer vår son att se ut om tio år? Det kan de inte svara på! Och vad händer om de säger "ja" - Vilket dilemma att ta ställning till! Ska vi utsätta lilleman för detta stora ingrepp fast det kanske knappt är nödvändigt pga vår rädslan för ett eventuellt udda utseende (för enligt Giovanni finns det ingen risk för mental/funktionell skada hos vår son)?
Är det någon av Er andra som har blivit klassade som "gränsfall" och hur har Ni i så fall resonerat?
Är det någon som har hittat bilder på vuxna personer med Metopica som INTE är opererade? Jag önskar att jag kunde få en bild av hur det "i värsta fall" kan bli i vuxen ålder (Idag ser han inte annorlunda ut, vilket jag efter att ha läst Era inlägg förstår är ganska överensstämmande för de flesta med Metopica).Har försökt leta på nätet, men informationen känns ganska knapphändig.
Vår son skelar lite också. Enligt Giovanni hänger detta ihop med Metopica, och blir alltså bättre efter en operation. Vet dock inte om det går att "rätta till" skelningen på annat/vanligt sätt, utan operation (Skulle naturligtvis frågat Giovanni, men när man sitter där kommer man inte på hälften av alla frågor!). Är det någon av Er andra vars barn också haft skelningsproblem och blev dessa i så fall bättre efter operation?