Inlägg från: Busbergs mamma |Visa alla inlägg
  • Busbergs mamma

Kranial Synostos #4

Så....imorgon skrivs vi in för operation av lillkillens metopica synostos. Om han är tillräckligt frisk (han har varit förkyld)
    så opereras han på torsdag.

Herregud, man kommer att öppna skallen på min lilla älskling på torsdag!

Jag försöker verkligen att vara lugn och stark men jag balanserar verkligen på gränsen till att börja stortjuta lite då och då.

Jag vet ju att dom inte misslyckats med denna operation på 15-20 år så det borde inte vara några problem men iallafall....

Ni som varit igenom detta redan, hur fick ni operationsdagen att gå?
    Jag känner att jag också skulle vilja bli sövd bara för att få den dagen att gå. Det kommer att bli den längsta dagen i mitt liv.

• Busbergs mamma

Hej Lovali!

Nej, vi opereras i Stockholm. Vi var faktiskt nere i Göteborg för undersökning och träffade då PT. Han menade att den här operationen görs likvärdigt i gbg och stockholm och då valde vi stockholm.

Jag vet inte om jag kommer kunna hålla mig ifrån sjukhuset en längre stund men jag får försöka. Antagligen köper jag en Allers och försöker lösa korsord tillsammans med sambon.

Sövningen....fasar för den. som det känns nu så är det sambon som får vara med då för jag vet inte om jag klarar att visa mig glad och obekymmrad.

Tack för stödet! Just nu vill jag bara att veckan ska gå fort så att allt blir överstökat.

• Busbergs mamma

Hej alla!

Tack för alla varma tankar som sänts åt vårat håll de senaste dagarna! Lillkillen klarade operationen med glans och ligger nu och sover med morfindropp och glukosdropp och allt möjligt kopplat till honom. Han har tydligen varit vaken i natt men inte när vi har varit med,det kommer nog snart tror jag för han har börjat korva sig och gny lite.

Personalen här är underbara och det har gjort att det inte var så farligt som jag trodde. Jag var med när dom sövde honom och sedan åkte vi iväg och gjorde annat. 6 timmmar tog det innan vi hörde något.

Återigen: TACK! för erat stöd!

• Busbergs mamma

Passa på att lägga till mig också!
    Busbergs mamma / Jessica med Busberg op för Metopica synostos på AL 3, 5 månad gammal.

Vi är fortfarande kvar på sjukhuset men väntas bli hemskickade på permission idag! Hoppas, hoppas! Lillkillen har inte sovit så bra de senaste dagarna men det får man ju förstå. Det måste klia rejält under mössan hans!

Ni som har operation på G: Lugn bara lugn! Ladda med något att läsa, lite gott att äta och passa på att ta hand om er när ni är på sjukhuset. Det är mest en massa väntan. Väntan på operation, väntan på att operationen ska bli klar, väntan på att liten ska vakna, väntan på att litens svullnader ska gå ned......

Allt går bra. Tiden rullar på vare sig det är mitt i natten en timme innan nästa smärtlindringsdos eller mitt på dagen när liten är vaken, pigg och glad och busar fastän ögonen är igenmurade.
    Barn har en otrolig förmåga att återhämta sig och hela upplevelsen är nog värre för föräldrarna än för barnen (ialLafall när dom är så här små...)

men som sagt, det kommer att gå bra! Och skillnaden sedan! ojojoj, jag känner knappt igen honom! :)

Kramar till alla!

• Busbergs mamma
    Svar på #166
    Lovali: Nej, han är inte opererad med fjädrar. Det är nog som sagt endast förbehållet CL´s team i GBG :) Det är väl han som utvecklat metoden?

När vi var nere för bedömmning i GBG så menade PT att operationen lika gärna kunde göras i Sthlm. Jag vet inte om dom använder fjädrar på metopica synostoser? Han verkade vara mer intresserad av mera komplicerade fall :) (inget illa menat åt något håll)

Lillkillens panna är i två delar och jag antar att dom stagat upp det med en benflisa, resultatet är jättebra! Lite läskigt med den "skvalpiga" pannan bara! :)

Hur läge hade era små flarn ont i huvudet efteråt? När blev dom som innan igen?
  • Busbergs mamma

Lovali: Hehe...ja jag återger bara vad PT sa! enligt honom fungerade AL´s sätt att operera precis lika bra som nere i GBG. Iallafall på Busberg och då var hans metopica rätt grav.

Jag tror också att fjäderoperationen säkert är bättre rent dynamiskt sätt men det gör ju inte nödvändigtvis alla andra operationssätt dåliga. :)

Nu är vi hemma och tar det lite piano, Busberg ligger och flinar mot dataskärmen och jsg ska precis fixa kaffe!

Kram!

Svar på tråden Kranial Synostos #4