• Nikas

Kranial Synostos #4

Shit otroligt att det fanns en sådan här tråd...

Jag och min kille har en son, Liam, som igår fyllde 3 månader.

Han föddes i mitten av sept. och vi tänkte då bara lite på att det buktade in ovanför ögonbrynen. Men efters. ingen sa nåt så tänkte vi absolut inte mer på det. Han föddes med sugklocka, och hade efter det väldigt lågt blodsocker. Mådde inget vidare alls. Vi låg på BB 5 dagar. Åkte sedan hem med en väldigt ledsen och skrikig bebis och min mjölk ville inte komma igång förrän efter ca 1 v. så han fick ersättning i början.

Tiden rullade på och skrikigheten och den ledsna bebisen försvann när han var ca. 5 v. och ersattes av ett riktigt charmtroll som inte kunde sluta le :)

Efter andra BVC-besöket påpekade vår fantastiska barnmorska hans huvudform, eller rättare sagt skåran i pannan, att det buktade ju faktiskt ut lite där och man kunde klart känna en "ås". Hon frågade om jag eller sambon hade likadant och jag sa att jag har inte så men sambon har en kännbar dock inte synlig ås på pannan. Vi hade då varit på lite kontroller ang. en urinvägsinf. och skulle gå på ännu en kontroll i dagarna. Vår BVC-barnmorska bad mig att ta upp detta med läkaren som vi skulle träffa. Vi gjorde detta och den läkaren klämnde och kände på huvudet och sa att hon tyckte att plattorna verkade rörliga så hon trodde inte att det var ihopväxt. Men vi skulle få en remiss till Neurokirurgen på Astrid Lindgrens Barnsjukhus för en undersökning.

Sagt och gjort, igår var jag där med Liam och trodde ju självklart att läkaren skulle säga att det inte är ihopväxt. Men det sa han ju inte.... chock! Han sa rakt av att här bör det opereras. Shit alltså... va??? Vadå opereras? Inte MITT barn...
    Detta skall i så fall ske i jan-feb 2009 någon gång. Jag fick operationen förklarad för mig, vad som händer före och efter och lite sådan fakta. Riskerna också.

Vi får ju välja om Liam ska op. eller inte. Detta är tydligen en mestadels estetisk operation, men det har gjorts lite forskning om att detta tillstånd av skallen även möjligtvis KAN påverka hjärnans utveckling. Man vet helt enkelt inte.

Jag har tänkt på sedan igår, att läkaren faktiskt inte kände på hans huvud mer än strök med ena handen på huvudet... jag undrade hur han kunde se. Han sa att man ser på ögonbrynen och formen på pannan. Liam skall även röntgas, skiktröntgen är det som gäller.

Jag undrar nu om Någon här har ett barn som har/hade denna typ av Kraniosynostos:

Trigonocefali (triangelformat huvud) ? för tidig slutning av pannsömmen (sutura metopica) vilket leder till att pannan bukar framåt. Man kan känna en utstickande ås som sträcker sig från näsan till över delen av pannan.

?

Varma hälsningar från en ledsen mamma.
    /Alexandra

• Nikas

Tilläggas skall att Liam verkligen inte har några utmärkande drag direkt, lite inbuktande ovanför ögonbrynen men inte alls mycket. MYCKET mer var det när han precis var född.
    Läkaren poängterade också att han inte har några andra typiska tecken på denn skalldef. som till ex. ögonen tätt ihop eller hög panna eller nåt sånt.

Blir förbannad att ingen har sagt nåt, som undersökt honom för annat tidigare. Vi har sprungit hos doktorer många gånger hittills och ingen har sagt nåt. Kanske för att det inte syns nästan alls?

Jag ska fixa till färska bilder på mitt bildg. lite senare idag, har bara gamla foton där.

• Nikas

Hej och tack för svar!

Marie 1978: Tack för välkomnandet. Det låter riktigt för jäkligt att ni har råkat ut för ett rötägg till läkare. Det är ju trots allt en människas (barns) framtida liv det handlar om. Jag förstår inte att de inte remitterar vidare när de ser att barnet uppenbarligen inte har en normal huvudform. Även OM det inte hade varit någonting så vad skadar det att remittera för en kontroll? Fattar inte att det fortf. sparas pengar på vård. Min son Liam kommer att vara 4 eller 5 månader vid operationstillfället, beroende på när han får en operationstid. Läkaren på Astrid Lindgrens sa att det kommer att ske sent i jan eller i början på feb. Min son föddes den 12 september i år. Ja läkaren pratade nåt om plattor, är det dessa plattor som är de där fjädrarna som du skriver om?

Tack, stöd och information är någonting jag behöver mycket av.

Singletta: Tack! Helt otroligt som sagt... att din son skulle behöva bli 3 år innan han ska opereras. Ska ni också anmäla? De risker jag fick nämna för mig är blodförlusten vid operation och därav blodtransfusion och så precis som du: infektionsrisken. Var ska din son opereras?

• Nikas
    MymlanMy skrev 2008-12-15 19:23:44 följande:
    Saramajorna! Tack för lugnande inlägg! Detta hade jag missat då jag aldrig såg programmet.Men jag undrar ändå...har lite svårt att lita på någon när man får varierade svar varje gång och ingen egentligen tycks veta. De skyller hela tiden på att det finns för lite skrivet i litteraturen om detta...Om hela främre skallen blir mer och mer trekantig...finns det ingen risk att detta då påverkar frontalloben i pannan? Likaså nu inför operation...om nu hjärnan vant sig vid den trekantiga formen, vad händer då när den får större utrymme? Jag ska ta denna fråga med PT så småningom.
    Hej! Det var precis detta med frontalloben i pannan som läkaren nämnde. Att det faktiskt blir väldigt trångt framme vid pannan. Det låter ju rätt logiskt. Har faktiskt inte ens tänkt tanken på din "tvärtom-fråga" ...
  • Nikas
    Marie1978 skrev 2008-12-14 20:32:19 följande:
    Tyvärr är det många här som råkat ut för samma sak som oss. Okunskapen är stor hos BVC.Plattorna som läkaren pratade om är säkerligen plattorna som bygger upp skallbenet. Jag pratade om en operationsmetod med fjädrar. Läs mer i broschyren som finns i trådstarten, så förstår du säkert vad jag menar. Där finns även mycket information om kraniosynostos och om operationen i övrigt.Victor förlorade mycket blod vid operationen och behövde blodtransfusion. Men i alla fall i Göteborg förbereder man för detta vid varje operation, fast man ibland inte behöver använda det. Vet inte hur det är på andra sjukhus. Victor drabbades även av virus/infektion när vi kom hem men efter mycket extra prover så kom de fram till att det nog inte hade med operationen att göra. Vilket var skönt! Risker finns ju vid alla operationer, exvis vet man ju inte heller hur de klarar narkos osv. Men det är nog en oro man får leva med och hoppas att läkarna vet vad de gör och att allt går bra! Vilket det ju i de flesta fall gör!Kram Marie [citat]Hej och tack för svar! Marie 1978: Tack för välkomnandet. Det låter riktigt för jäkligt att ni har råkat ut för ett rötägg till läkare. Det är ju trots allt en människas (barns) framtida liv det handlar om. Jag förstår inte att de inte remitterar vidare när de ser att barnet uppenbarligen inte har en normal huvudform. Även OM det inte hade varit någonting så vad skadar det att remittera för en kontroll? Fattar inte att det fortf. sparas pengar på vård. Min son Liam kommer att vara 4 eller 5 månader vid operationstillfället, beroende på när han får en operationstid. Läkaren på Astrid Lindgrens sa att det kommer att ske sent i jan eller i början på feb. Min son föddes den 12 september i år. Ja läkaren pratade nåt om plattor, är det dessa plattor som är de där fjädrarna som du skriver om? Tack, stöd och information är någonting jag behöver mycket av.
    Tack för svaret. Jag ska läsa mer om allt detta. Har nog kollat runt för mycket och känner mig helt slut just nu.. Det blir väl lätt så, vill så klart veta ALLT om det Liam har och vad som väntar. Läkaren nämnde inget om detta med fjädrar, men jag ska fråga.
  • Nikas

Gott Nytt År från mig och Liam.

(vi ska på skiktröngen 8/1 efter det hoppas jag att det går SNABBT att få en op.tid)

• Nikas
    Nikas skrev 2008-12-29 16:23:48 följande:
    Gott Nytt År från mig och Liam.(vi ska på skiktröngen 8/1 efter det hoppas jag att det går SNABBT att få en op.tid)
    Hoppas julhelgen varit bra för er alla!!

Vi har fått tid för operation, det blir den 26 januari... usch så nära det känns... men det Måste göras, och det är skönt att det blir så snart ändå, då är det "gjort" liksom.

Jag måste fråga er här som gått igenom detta redan. Vi skulle vilja åka utomlands (till min släkt i Polen) över påskhelgen (ca. 8-13 april). Det är ju inte sååå jättesnart efter operationen, men ändå rätt nära inpå.. hur tror ni det funkar? Kan det inte påverka någonting? Jag tänkte på trycket från flygresan... eller är jag dum nu?
Svar på tråden Kranial Synostos #4