Kranial Synostos #4
Hej på er!
Jag heter Angelica och är mamma till en liten kille, Oskar snart 6 månader, som vi igår fick bekräftat att han har sagittal synostos. Vi var då på Sahlgrenska och träffade dr. Giovanni Maltese som tittade på Oskar och talade om för oss vad vi redan befarade, att han behöver opereras. Så den 16 december skall vi skrivas in och den 17 blir det operation. Tyvärr är ju Oskar för stor för att bli opererad med fjädrar, men får hoppas att vår lillekille fixar det bra ändå trots att det blir lite tuffare.
Vi har precis som jag läst att många av er andra blivit felbedömda av tidigare läkare. Att Oskar hade en annorlunda huvudform såg man redan på bb. Vi var på kontroller när han var 1,5 vecka och 1 månad men denna doktor tycket att det blivit bättre och menade att detta räckte att BVC följde upp detta. Giovanni sa igår att dessa barn inte kan bli bättre utan operation. Vad jag ångrar idag att vi inte stod på oss och bad om röntgen, då hade de ju kunnat utföra ingreppet tidigare. Men vi litade ju på läkaren och hade ju ingen kunskap om detta själva. Vi trodde på läkaren när han sa att Oskar var ok för det var ju det vi ville höra. Men som sagt man kan ju alltid vara efterklok.
Jag har tidigare varit inne och läst i tråden och några av era presentationer , och måste bara säga att det verkligen är skönt att se att det finns fler som är och har varit i vår situation. Och att det går bra trots att det är något väldigt tufft för särskilt barnen men också oss vuxna att gå igenom och att barnen blir så fina efteråt. Ni hjälper verkligen andra när ni delar med er av era erfarenheter.
Tack!
/Angelica