Inlägg från: after eight |Visa alla inlägg
  • after eight

Kranial Synostos #4

Kikar in. Hoppas att det är okej att jag ställer en fråga här inne?

Min man var just på 1-årskontroll med sonen och hans huvudomfång har inte ändrat sig de senaste tre mätningarna, vilket enligt BVC kunde bero på att fontanellerna har slutit sig för tidigt. Fontanellerna ska tydligen sluta sig mellan 1 år och 1½ och min Vincent är ju 13 månader, men BVC-sköterskan tyckte att det var för tidigt. Vi har fått en läkartid för att kolla det på fredag.

Vad kan barnen få för men, om fontanellerna sluter sig för tidigt? Kan de få någon utvecklingsstörning? Jag är superorolig och hittar inga bra svar någonstans. Har ni alla sett på era barn att huvudformen sett annorlunda ut? För det enda med min sons huvud är att det är ganska platt bak, men det har enligt läkare berott på att han legat mycket på rygg.

Hoppas ni kan ta er tid att svara.

Mamma till Isabel 050105 och Vincent 071211
  • after eight

Tack för era svar. Sajf jag har förstått att era barn här inne i denna tråden klarar sig utan sådana men, det är ju läskigt när de måste opereras, men skönt att de ändå inte får men.

BVC-sköterskan frågade om någon av oss hade litet huvud, men vi har nog ganska normala. Och sedan pratade hon om fontanellerna. Så det jag har letat efter har varit fakta om det som ni fått gå igenom med era, samt microcefalus, som låter betydligt läskigare.

Men jag ser honom inte som sen i utvecklingen, så jag borde nog slappna av lite. Jag blev bara så himla orolig när jag hörde att han behövde kollas upp.

Och jag har inte sett något på hans utseende, förutom att bakhuvudet som sagt är platt, men det har ju en läkare sagt beror på att han legat mycket på rygg.

Vi ska få träffa läkaren på fredag, han kan förhoppningsvis ge mer svar då, men då tänker jag banne mig vara med och bombardera med frågor.

• after eight

Hej tjejer! I dag känner jag mig lite lugnare. Tack för alla era gulliga kommentarer här och i min gb.

Sofia: Jag kan tyvärr inte se några bilder på din kille, kommer inte åt ditt fotoalbum.

I dag känner jag mig lite lugnare. Jag lekte med honom i går kväll och insåg att han är som vilken liten ettåring som helst, han ligger ju till och med före i den motoriska utvecklingen. Och vad gäller talet så kan han ju kommunicera, han säger där och pekar, så man förstår vad han vill. och han går och hämtar mig och visar när det är något han vill ha. Samtidigt kan han jättemånga ord insåg jag när jag frågade honom var borsten var osv.

Han har ju så mycket hår, vilket ju är väldigt gulligt. Nackdelen är ju att han kanske har ganska snett huvud utan att någon har uppmärksammat det. Hans huvudmått har inte vuxit sedan 8-månaderskontrollen, det ligger på 46 cm. Men när jag jämförde med dotterns mått vid 1-årskontrollen så var hennes huvudmått nästan identiskt, så jag kände mig lugnare.

Det ska ändå bli skönt att få träffa läkaren i morgon och se vad han eller hon säger.

Svar på tråden Kranial Synostos #4