• SofiaD

Kranial Synostos #4

Lovali
    Ring och tjata, det är bevisligen det enda som fungerar....

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD

marie
    Det där med att känna skarvarna verkar normalt. Vet att det varit flera här inne som fått det till svar, och att det växer bort. Oskar hade rätt tydliga skarvar i tinningarna när vi var på återbesöket och det ansåg de normalt. Nu känns de inte så mycket längre.
    Tipsar också om mjuk hjälp, trots att de säger att det inte behövs.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD
    saramajorna skrev 2008-11-14 19:50:43 följande:
    Vad bra att allt gått så bra Marie, vilken synostos hade din son? Vad jag vet var det ingen neurokirurg med när V. opererades, men de kanske är rutin eller, fast de öppnar ju som sagt var aldrig upp så att neurokirurgi verkar överflödigt, eller? Hur som helst, jätteskönt att allt verkade så bra!
    Det var en neurokir med på Oskars operation också (sagittal synostos, ej fjäder).

Marie
    Intressant att man forskar på det sambandet! Sa han vilka fler faktorer som kan spela in? För vad jag vet så har jag inte hört några alls som man vet? Funderar på det här ibland.
    Vad härligt att allt såg så bra ut också med lillkillen!
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD

MimmiNina
    Välkommen hit! Vet hur det känns när man tror man är den enda familjen som drabbats!
    Vi var på första besöket i början av mars och i slutet av april fick vi op.tid. Den fick vi tyvärr ställa in då Oskar blev sjuk och han opererades sedan den 10 juni. Men man får op tid snabbt om det behövs!

På din andra fråga om bvc kan jag nog bara säga att de flesta av oss här inne har mötts av total okunskap när det gäller synostoser! Tyvärr! Jag har själv anmält min BVC för de missade Oskar synostos trots att jag ifrågasatte hans huvudform flera gånger.
    Du ska inte känna dig dum för att du vill operera din son! Det är ju viktigt för barnen att se "normala" ut, fattar inte hur de resonerar på din bvc. Har du tid och ork så läs tillbaka i våra gamla trådar, det kan vara bra!
    Kramar!

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD

Singletta
    Herregud, och jag som fick erbjudande från mitt sjukhus att göra operationen på "ditt" sjukhus. Haha, snacka om tur att man avböjde! Och det tack vare all info man själv tagit reda på. Håller med de andre, skicka samma mejl till CL eller PT!!
    Kram!
    Ps, du gör helt rätt med op!!

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD

Shanti
    Va?? Det har jag totalt missat, det där med 50% ärftlighet för våra barn att själva få barn med synostos. Har läkarna förklarat det så för dig?

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD
    MymlanMy skrev 2008-11-18 14:39:41 följande:
    Hej Lovali!Visst kan du skicka brevet men för att vi ska få behålla viss anonymitet vore jag tacksam om du inte skrev om var vi finns någonstans. Kanske det räcker med att skriva att vi finns på internet? Hoppas du förstår min önskan och inte ser den som ett hinder.
    Jo det kan va skönt om de inte går in och läser i vår lilla tråd
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD
    MymlanMy skrev 2008-11-18 14:50:31 följande:
    Ja, jag önskar att jag också hade tagit reda på mer men läkarna här sa ju inte vad diagnosen hette utan fick mig att tro att det var en unik sak med min son. Dessutom sa de ju att avvikelsen bara var marginell och att jag därför inte skulle bry mig om det. Av denna anledning sökte jag inte vidare förräns jag stötte på er tråd här på FL i samband med att jag tyckte att min sons utseende blivit mer markant det senaste året. Vet man inte A hur ska man då veta B? Detta påpekade jag också för läkarna.
    Nej jag förstår dig absolut! Första gången jag stötte på ordet synostos var när jag själv gjorde en sökning på nätet på sluten fontanell när Oskar bara var några veckor gammal. Hittade broschyren från SU och såg direkt likheter med pojken på bild med sagittal synostos och Oskars huvudform. Men det avfärdades ju som sagt av BVC och inte förrän han var 6 månader trillade poletten ner hos BVC att något var fel. Men de hade ingen aning om vad synostos är egentligen utan först på barnmottagningen stötte vi på en vettig läkare som direkt sa att Oskar har sagittal synostos. Kanske såg han det direkt för de nyss hade fått ut info från SU om synostos och vikten av vatt det upptäcks i tid... Ångrar idag att jag inte stod på mig bättre och fick det kollat så Oskar hade hunnit med fjäderoperationen. Nu hann han ju bli 11 (!) månader när han opades.
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD

Lovali
    Så mao är det syndromen som är ärftliga till 50%. Det var skillnad på vad läkarna i Västerås sa det. Blev ju faktiskt lite bekymrad att mina framtida barnbarn Räcka ut tungan löper 50% risk att också få synostos, men då är inte den risken överhängande

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD
    Clavi skrev 2008-11-18 19:13:28 följande:
    Så sa de ju om Hugo också. Man tog blod och skickade till genetiker men det var inget.
    Vad skönt! Du har kanske skrivit det innan, bara jag som har dåligt minne.
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
Svar på tråden Kranial Synostos #4