Kranial Synostos #4
Tog f.ö bort det med att nämna Västerås med. Inget FL nämnt, ej heller Västerås alltså, men nu är det skickat. Skrev alltså i JAG form nu, att JAG undrar inte VI
Tog f.ö bort det med att nämna Västerås med. Inget FL nämnt, ej heller Västerås alltså, men nu är det skickat. Skrev alltså i JAG form nu, att JAG undrar inte VI
HERREGUD vilket snabbt svar från PT (han måste suttit vid datorn):
"Hej L!
Kraniosynostos är oftast inte ärftligt. I enstaka procent kan det ändå vara så.
Kraniofaciala syndrom där kraniosynostos är en av flera missbildningar är ofta ärftliga till 50%. Dessa beror på kända DNA-förändringar.
Ca 1/2500 barn har kraniosynostos.
Just metopicasynostos har ökat senaste 5-10 åren utan någon känd orsak.
Med vänlig hälsning PT"
"Just metopicasynostos har ökat senaste 5-10 åren utan någon känd orsak".
Just detta är ju himla intressant. Undrar VERKLIGEN varför...?
Har gjort det i din Gästbok, såg inte hur jag kunde inboxa dig. Ta bort den ur GB´n direkt tack när du har kopierat den.
Hejsan
Önskar ert stort lycka till på torsdag.
Operationen tar ju "bara" ca 4 timmar (fjäderop.), iaf gjorde Erics metopica-operation det. Min man & jag gick ner till Linnégatan & satte oss på ett mysigt café. Kändes hur konstigt som helst när man visste vad ens 5 månaders lille skrutt just höll på att genomgå men man måste ju göra ngt. Så café, promenad samt väntan på samtalet på sjukhuset (de ringde vår mobil när de var klara).
Jag tyckte det var jobbigt att vi när vi väl fått samtalet inte fick träffa Eric förrän efter ca 1 timme till, när han hade installerats på intesvivårdsavdelningen. Man ville ju vara där när han vaknade upp ur narkosen egentligen men det gick som sagt inte.
Botaniska trädgården (stor underbar park) ligger precis angränsane till, Sahlgrenska, där finns ett trevligt café med. Trevligare sommartid i parken kanske men jag gillar den ändå året runt. Fina promenadstigar där med.
Jag försökte under op. att inte tänka på exakt vad som just hände min son, bättre att tänka att han var sövd, inte kände ngt & var i MYCKET goda händer.
Det jobbigaste är att vara med när de sövs, att lämna dem där, var det iaf för mig. Det var enda gången under hela den där tiden som jag bröt samman men han hann iaf somna innan det. Ville inte visa mig ledsen inför hnm.
Allt kommer gå bra för er, det är jag säker på. Ett par jobbiga dagar sedan är det över.
Är det PT som opererar?
Kram
Busbergs mamma skrev 2008-11-18 21:35:09 följande:
Min värsta skräck var inte operationen i sig utan att Eric inte skulle klara narkosen. Han hade ju aldrig varit sövd innan, var så pytteliten & har dessutom hjärtfel (men en hjärtläkare från barnsjukhuset fanns på plats för att bevaka extra i hans fall). Det finns ju folk som inte tål narkos & det vet man ju liksom inte förrän man prövat. DET oroade jag mig mest för under op.
Att de visste exakt vad de gjorde & att han skulle bli fin tvivlade jag inte en sekund på.
Den där drömmen jag pratat om förut här som jag hade ett par dagar innan op. gjorde mig mycket lugnare dagarana innan iaf.
PT är nog lika bra som CL, han är hans lärljunge sedan mååånga år
men känner han behov av det så kommer han säkert konsultera CL såklart.
Skall bli intressant att höra vad de säger!
Kram
Härligt Busberg att det gått så bra
Skönt att det värsta är över väl?
Kram
Härligt att allt gått så bra.
Är han alltså opererad med fjädrar nu (eftersom de sa att opeartionen görs likvärdigt i Gbg & Sthlm menar jag)? Jag trodde fjäderop. bara gjordes i Gbg.
Iaf så är det ju skönt att ha de klart nu, svullnaden går ju ner otroligt fort ändå tyckte jag. 3-4 dagar tog det sedan såg han igen vilken lycka det var för oss alla
Kram!
Busbergs mamma skrev 2008-11-24 14:43:34 följande:
Singletta: jag är också nyfiken!!!