• Tinzu

Vad ska man tvätta sig med innan operation?

Jag ska opereras snart och ska duscha dagen före och på morgonen sen samma dag som operationen. Jag har läst en massa om någonting som heter Hibiscrub, är det något man kan köpa? och vart isf? det står inget i mina papper att man måste tvätta sig med det, det står bara att man ska tvätta sig.

om någon vet så tackar jag och bockar för svaret redan nu

• Svar på tråden Vad ska man tvätta sig med innan operation?
  • krakel

man behöver INTE anända hibiscrub inför alla operationer...

jag opererade gallan för ett par år sen och set va ingen hibiscrub då...

ska snittas i veckan då är det hibiscrub som gäller...

• Anonym

Tror att vissa behöver läsa på lite mera om vad sjukhussjukan är och hur man får den:) Det räcker bra med att duscha som vanligt före en operation.

• Tinzu

fast jag ska göra en rätt så stor operation, en bröstförminskning, och då känner jag att jag vill ju såklart göra det bästa av situationen, det står att man ska tvätta sig ordentligt, och alla andra på såna plastiksajter har tvättat sig med just Hibiscrub

• Crazy Baby

Jag har opererat mig ett antal gånger och då skulle jag tvätta mig med Descutan kvällen innan och på morgonen. Descutan finns på Apoteket!

• Bonanza

Jag opererades för gallan i veckan och fick tvätta mig med Descutan både kvällen innan och på morgonen. Finns på apoteket.

• Tinzu

jag vet dock inte ens vad Hibiscrub är för något vad är det för något speciellt med den? bakteriedödande? 80% alkohol? massa korn i den som skrubbar?

• HelleGbg

men vill läkaren att man ska tvätta sej med hibiscrub,så står det nog garanterat i brevet man får med sej hem inför operationen....... det är ju inte dirket meningen att man ska forska själv......

• Me o Mike

TS känns som att du ska ringa kliniken du ska opereras på.. ALLA här säger ju nästan olika!

• Tinzu

haha ja jag tror jag ringer och frågar vad dom rekommenderar annars kanske jag kör en blandninng 50 av Hibiscrub, 25 av vanlig duschcreme och 25 av Descutan. Något blir nog rätt iaf

• 3xE

Tycker det verkar vara konstigt att dom inte e mer noga med hygienen. När mitt bar satte in PEG på Östra fick hon bada och skrubbas med Hibiscrub 2 gånger på kvällen innan och 1 gång på morgonen. plus att hon var tvungen att ha rena kläder.

• 3xE

Så här blir man när man har ett sjukhusbarn

• haidi

Hejsan. Jag ska oxå göra en stor operation i veckan. Å jag ska tvätta mig i Descutan som jag har inhandlat på Apoteket.

• ludde1

Tinzu: vad är det för operation du ska göra? (om du vill skriva det).

men det allra bästa är att du hör med den klininken som ska operera dig hur du ska göra så blir det rätt.

Jag jobbar själv som uska på sjukhus och det kan variera hur man ska göra.

SÅ RING Å PRATA MED NGN SSK.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Jonathan♥ & ♥Lydia♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Jennisita

för när jag skulle opereras så stod det klrt och tydligt i mina papper hur man skulle tvätta sig,,det var ju liksom tre gng på raken så tror det skulle stå i såfall,, men ring och hör så vet du med säkerhet,,, bästa alternativet nu när alla säger olika..:) lyckatill med operationen hoppas allt går väl med dig..

• Maggis
    Tinzu skrev 2008-10-18 20:47:55 följande:
    vad är sjukhussjukan? hur ter det sig?
    MRSA heter det egentligen och det är bakterier (stafylokocker) som är multiresistenta och oerhört svåra att bli av med. Men sjukhussjuka är felaktigt att benämna dem med eftersom de finns överallt i samhället. Och att man skulle få det lättare om man inte är helt ren innan op är ännu mer felaktigt. Det är absolut inte givet att det är just MRSA man drabbas av om man nu drabbas av någon sjuka alls.

Däremot så finns det alltid risk för sjukhusförvärvade infektioner och då i synnerhet när man ska operera sig. Så ta du och köp Descutan (eller Hibiscrub, strunt samma vilket) och tvätta dig med det kvällen innan och samma morgon. Så har du gjort vad du kan för att minska risken.

Lycka till!
    //Maggis
  • Tusentand

Har opererat gallan och snittats och tvättade med hibiscrub innan, men descutan går lika bra. Hibiscrub tvättar man även små bebisars navelstumpar med på neonatal...

Svar på tråden Vad ska man tvätta sig med innan operation?