• Anonym (:-()

Hur är det nu, finns det någon kräm som kan göra ens bristningar mindre synliga?

Hej! Hade precis börjat acceptera mina bristningar på magen sedan gravideteterna med mina 2 barn, när jag såg att jag även fått ("färska") bristingar på låret . Men hur är det nu, finns det krämer eller behandlingar som kan minska dessa bristningar, eller göra de mindre synliga. Jag gjorde inget med de bristningar jag fått under graviditeterna, men känner nu att jag inte vill ha synliga bristningar "överallt".

Så vad kan man göra åt dem?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur är det nu, finns det någon kräm som kan göra ens bristningar mindre synliga?
  • Anonym (fager)

Bär dem med stolthet. Bristningar är något de flesta kvinnor med livserfarenhet har. Varför likna en fjortis?

• hoopie

Tea Tree Oil. Det bleker man dom med. Har fungerat för mig.

• Kya

Tiden är det enda som funkar,  med tiden så bleks bristningarna och blir mindre. en bristning är ett ärr, och ärr går inte göra nånting åt. men du kan trösta dig med att du är inte ensam om att har bristningar iaf. i stort sett varje vuxen kvinna har fått bristningar någonstans, oavsett om de skaffat barn eller inte.

081026 - Lillskiten är beräknad komma ;)
  • Anonym (nix)
    Anonym skrev 2008-10-19 12:07:23 följande:
    E du utbildad inom hudområdet? I så fall vill du vara snäll att läsa igenom detta? Jag har haft kontakt med dom och dom verkade seriösa. Dom sa även att bristningarna inte kommer försvinna bara minska och hur mycket e svårt att säga det e beroende från person till person. Men om du kan din sak får du gärna läsa och se vad du tror. Jag har inte hittat så mycket info nämligenwww.tindramedicinskhudvard.se/Gå in på kemiska peelingar och lär dermaha lactoserum
    Deta har jag testat. Fungerade INTE på NÅGOT vis. Förutom att det luktade förjävligt och att jag fick sår i huden. Jag träffade en "seiös" plastikkirurg på en "seriös" klinik. Betalade och hoppades.. Men NEJ. Det enda som fungerade PYTTE var laserbehandlignarna jag testad, men inte värt sitt pris nånstans. Bristningarna kanske blekts något jättelite (el så är det tiden som står för den mesta av blekningen).
  • mama no1
    Joelbitar skrev 2008-10-19 09:47:14 följande:
    Falsk marknadsföring, det finns absolut ingenting man kan göra för att förhindra bristningar det är en fysiologisk process som är genetiskt betingad. Om man kan hudens uppbyggnad är det löjligt att ens påstå att det skulle gå att förhindra med hjälp av någonting som appliceras externt. För övrigt förstår jag inte varför det är lagligt att sälja saker under falskt flagg men det är en annan diskussion...Hade din mamma mycket bristningar?Anonym ( ) skrev 2008-10-19 09:29:07 följande:
    Genetiskt betingat har jag aldrig hört att det ska vara, hur vet du det? Jag har, men inte mamma eller mormor eller farmor. Precis som många kompisar så har dom men inte deras systrar eller mammor, jag har hört att det endast är hormonellt men inte genetiskt.
  • Ofir1

Mina bristningar är redan bleka. De har ALDRIG varit röda. Men då kommer de alltså va i det tillståndet de är nu? Om det bara är färgen som kan förändras med tiden?
    Jag stör mig inte så mycket, de är ganska små o få, men det skulle ju va härligt om de försvann.

• Anonym

Anonym (nix) skrev 2008-10-19 12:44:25 följande:

Deta har jag testat. Fungerade INTE på NÅGOT vis. Förutom att det luktade förjävligt och att jag fick sår i huden. Jag träffade en "seiös" plastikkirurg på en "seriös" klinik. Betalade och hoppades.. Men NEJ. Det enda som fungerade PYTTE var laserbehandlignarna jag testad, men inte värt sitt pris nånstans. Bristningarna kanske blekts något jättelite (el så är det tiden som står för den mesta av blekningen).
    E det exakt samma du testat? I så fall ska du ha stort tack för att du sa till tänkte nämligen göra sådana behandlingar. Har hört att det senaste ska funka fraxellaser. Men jag som inte ens har vidare mycket skulle få betala 25000. Har jag inte råd med. Var det Fraxel du provade?
  • Anonym

Vet en som e hudterapeut och hon hade använt vanlig vetegroddsolja och hennes försvann. Alla blev så förvånade sa hon. Tror väl inte på det men köper till hundarna och det e ju inte dyrt i alla fall

• Anonym (nix)
    Anonym skrev 2008-10-19 13:04:05 följande:
    Anonym (nix) skrev 2008-10-19 12:44:25 följande:E det exakt samma du testat? I så fall ska du ha stort tack för att du sa till tänkte nämligen göra sådana behandlingar. Har hört att det senaste ska funka fraxellaser. Men jag som inte ens har vidare mycket skulle få betala 25000. Har jag inte råd med. Var det Fraxel du provade?
    Det var några årsedan, så jag minns inte namnet. Däremot så ser texten jag lser i stort sett exakt likadan ut, med samma biverkningar osv. Och känenr igen deta med mjölksyra osv. Dock var inte priset lika högt.
  • Anonym (nix)

Anonym (nix) skrev 2008-10-19 14:59:17 följande:

Det var några årsedan, så jag minns inte namnet. Däremot så ser texten jag lser i stort sett exakt likadan ut, med samma biverkningar osv. Och känenr igen deta med mjölksyra osv. Dock var inte priset lika högt.
    När jag tänker efter: minns ej exakt om det var MJÖLKsyra el nån annan syra, men det andra lät likadant.

Jag resonerar såhär: om det fanns ett mirakelmedel mot bristningar så skulle man garanterat känna till det...
  • Anonym

Anonym (nix) skrev 2008-10-19 15:01:46 följande:

Anonym (nix) skrev 2008-10-19 14:59:17 följande:När jag tänker efter: minns ej exakt om det var MJÖLKsyra el nån annan syra, men det andra lät likadant.Jag resonerar såhär: om det fanns ett mirakelmedel mot bristningar så skulle man garanterat känna till det...
    Så tänker jag med. Men jag verkligen HATAR dom och e så desperat. Innan kände jag mig fin men inte längre
  • Anonym (nix)
    Anonym skrev 2008-10-19 15:27:59 följande:
    Anonym (nix) skrev 2008-10-19 15:01:46 följande:Så tänker jag med. Men jag verkligen HATAR dom och e så desperat. Innan kände jag mig fin men inte längre
    Jag vet hur det känns. Fast tvärt om :). Innan, när jag var yngre, så mådde jag EXTREMT dåligt över mina bristningar. Skulle aldrig kunna tänka mig att visa mig naken (vare sig för killar el i omkäldningsrum) och jag tänkte på bristningarna ALLTID i stort set. Var helt besatt. Testade laser samt "syrabehandling" av den typ du visade. Det förstnämnda hjälpte något (typ blekte nån bristning minimalt), det sistnämnda hjälpte nada.

Nu, efter min graviditet, har jag kanske 100 ggr så mkt bristningar. Och jag bryr mig verklgien inte. Efter att jag träffat min nuvarnade make och insåg att vi alla har våra fel och brister och att även JAG var värd att älska med mina, så släppte allt. Fruktansvärt skönt.
  • Anonym

Fasiken vad skönt. vet inte varför jag inte känner så har världens bästa sambo och världen goaste unge men jag e verkligen BESATT. Tänker på dom dag som natt. Ena sidan av magen e dom nästan blekta men inte andra än. Undrar om det e för att dom e grövre och kanske tar längre tid. Hoppas det för nu e dom helt lila Var ändå 15 månader sen jag fick och har gått ner allt. Vad skönt att du inte e besatt längre för det e jobbigt att vara det

• Joelbitar

Enligt forskningsrapporten: "Skin biopsy analysis reveals predisposition to stretch mark formation" (Mitts, T, et al. 2005) tycks det vara så. Jag får inte publicera hela texten men jag kan citera slutsatsen:

"A series of in vitro tests led to the discovery of a dormant phenotype in dermal fibroblasts from patients with stretch marks. The described tests may serve as a diagnostic tool for predicting predisposition to stretch marks. The reported reversibility of impaired fibroblast phenotypes opens a new perspective for preventive treatments for people predisposed to stretch mark formation."

Det finns dessvärre ingenting man kan göra mot bristningar oavsett vad Nivea och andra lurendrejare försöker pracka på människor. Dock tycks det finnas hopp inom bristningsprevention, men det ligger i framtiden.

mama no1 skrev 2008-10-19 12:46:45 följande:

Genetiskt betingat har jag aldrig hört att det ska vara, hur vet du det? Jag har, men inte mamma eller mormor eller farmor. Precis som många kompisar så har dom men inte deras systrar eller mammor, jag har hört att det endast är hormonellt men inte genetiskt.
  • Joelbitar

Nej, jag är inte utbildad inom hudområdet och jag vill inte uttala mig om vad jag tycker om länken då jag blev upprörd av att läsa den och förmodligen skulle göra mig skyldig till förtal.

Anonym skrev 2008-10-19 12:07:23 följande:
    E du utbildad inom hudområdet? I så fall vill du vara snäll att läsa igenom detta? Jag har haft kontakt med dom och dom verkade seriösa. Dom sa även att bristningarna inte kommer försvinna bara minska och hur mycket e svårt att säga det e beroende från person till person. Men om du kan din sak får du gärna läsa och se vad du tror. Jag har inte hittat så mycket info nämligenwww.tindramedicinskhudvard.se/Gå in på kemiska peelingar och lär dermaha lactoserum
  • Anonym

Jag rekommenderar skrubbhanskar/skrubbsvamp och regelbundet skrubbande på bristningarna när du duschar. Då försvinner/bleknar de fortare. Det gjorde iaf mina när jag hade tonårsbristningar.

• Anonym (mamma)

www.mirresvaruhus.se

Jag vet att många inte tror på att det fungerar, men har ni ens testat?
    En del testar och på en del fungerar det och på andra inte. Men kan säga att jag testade och dom är inte alls lila synliga längre. Har smörjt tre gånger dagligen i två månader och dom syns nästan inte längre.

• Anonym

Ja jag har provat stri vectin i 2 månader ca men orkade inte fortsätta för det var ingen skillnad alls så ja jag har provat. Och de som säger att den funkar så e det säkert tiden som hjälpt och inte krämen

• Anonym (:-()

Ja jag ser att det ser att svaren skiljer sig en del åt, även om den övervägande delen av alla inlägg pekar åt att det inte finns något att göra för att få dessa bristningar att bli mindre synliga alternativt helt försvinna.

Tråkigt också att så många verkar ha blivit lurade på pengar för olika "behandlingar" utan något resultat.

Nej man ska väl som anonym fager skriver och som anonym nix tydligen uppnått, känna stolthet över dessa bristningar. Önksar mig och alla här lycka till med att känna detsamma.

• Joelbitar

Nej jag har inte provat då jag inte behöver prova. Argumentet är ganska enkelt att bemöta ändå. Det är nämligen fysiologiskt omöjligt att göra någonting åt bristningar, detta betyder att oavsett vad människor tror så har ingen någonsin lyckats bevisa vetenskapligt att de med framgång har botat bristningar. Vi är alltså i samma sits i diskussionen som om någon skulle påstå att jultomten existerade. Ingen har någonsin lyckats bevisa hans existens och därför väljer jag (väldigt Ockhamskt) att inte tro på honom.
    Folk tycks avfärda vetenskapen väldigt enkelt för folktro dessa dagar, var är bevisningen?
    En sökning över de senaste 32 åren ger 49st träffar på seriösa vetenskapliga rapporter rörande bristningar varav de flesta handlar om laserbehandling. Slutsatsen man kan dra av detta är att bristningar inte är ett prioriterat område och att det inte heller har kommit någonting revolutionerande inom behandlingen av dessa oavsett vad människor påstår.
    Nu lämnar jag den här tråden då jag om och om blir ignorerad och bemött av medeltidsuppfattningar, jag vill ju helst inte bli stenad! ;)

Ursäkta om jag låter lite barsk det är inte min mening, jag vill bara inte att ni ska konsumera produkter som de facto inte hjälper er på något annat sätt än imaginärt.

Mvh

Anonym (mamma) skrev 2008-10-19 20:17:05 följande:

www.mirresvaruhus.seJag vet att många inte tror på att det fungerar, men har ni ens testat? En del testar och på en del fungerar det och på andra inte. Men kan säga att jag testade och dom är inte alls lila synliga längre. Har smörjt tre gånger dagligen i två månader och dom syns nästan inte längre.
Svar på tråden Hur är det nu, finns det någon kräm som kan göra ens bristningar mindre synliga?